0

معرفی داروی مدروکسی پروژسترون استات و ملوکسیکام در طیور

داروی مدروکسی پروژسترون استات و ملوکسیکام در طیور

در مقالات پیشین به معرفی داروی داکسی سایکلین و انیل کونازول در طیور پرداختیم. مدروکسی پروژسترون، در پرندگان برای متوقف کردن تخمگذاری در پرندگان تخمگذار پیر، بکار می رود و داروی ملوکسیکام، از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی بوده که دارای اثرات بیدردی و ضدتب دارد. در ادامه به معرفی داروی مدروکسی پروژسترون استات و ملوکسیکام در طیور میپردازیم و موارد مصرف آن ها و تداخل های داروی آن هار بررسی میکنیم.

 

مدروکسی پروژسترون استات                               MEDROXYPROGESTERONE ACETATE      

نام تجاری

دِپو – پرووِرا، پرووِرا، سایکرین، آمن و متی پرگنون

گروه دارویی

هورمون

موارد مصرف

مدروکسی پروژسترون، در پرندگان برای متوقف کردن تخمگذاری در پرندگان تخمگذار پیر، بکار رفته است. مقدار منفرد دارو ممکن است تا ۶ ماه در بعضی پرندگان مؤثر باشد. دارو با موفقیت متنوع، برای تضعیف فعالیت جنسی، حالت تهاجمی و کاهش پرکنی و آسیب زدن به خود که به نظر می رسند هورمونی مؤثر باشند، بکار رفته است.

تداخل های دارویی

تداخل دارویی گزارش نشده است. ليكن دفع مدروکسی پروژسترون با داروهایی که به عنوان القاء کننده های آنزیم های P450 کبدی شناخته شده اند، افزایش می یابد. تداخل با ریفامپین وجود دارد که ممکن است فعالیت پروژستین، در صورت تجویز توأم، کاهش دهد. این موضوع احتمالاً به خاطر القاء آنزیم میکروزومی بوده که منجر به افزایش در متابولیسم پروژستین می گردد که مشخصه بالینی این تداخل، ناشناخته است.

 

ملوکسیکام                                                                                                  MELOXICAM

نام تجاری

متاکام، متاکام سوسپنشن (در دامپزشکی)، موبیک و موبیکوکس (در پزشکی)

گروه دارویی

داروی ضددرد- ضدتب – ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID)

موارد مصرف

ملوکسیکام، از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی بوده که دارای اثرات بیدردی و ضدتب می باشد. این دارو سنتز پروستاگلاندین را مهار می کند و اساساً یک مهار کننده 2-COX است. ملوکسیکام برای تسکین التهاب و درد در بیماری­های حاد و مزمن عضلانی – اسکلتی و نیز در دردهای پس از عمل توصیه می گردد. از ملوکسیکام به صورت تجربی در پرندگان استفاده شده است و به نظر داروی مؤثری است. ملوکسیکام در آب محلول نمی باشد ولی برای مصارف خوراکی در پرندگان کوچک می توان آشکال محلول خوراکی، قرص و تزریقی آن را در متیل سلولز حل نمود. محلول تعلیقی ملوکسیکام در متیل سلولز را باید قبل از مصرف به خوبی تکان داد و حل نمود. محلول تعلیقی تهیه شده از آشکال تزریقی بدمزه بوده که باید آن را با یک شیرین کننده با ترکیب خوش طعم کننده پوشش داد.

تداخل های دارویی

 در بررسی و داروی مدروکسی پروژسترون استات و ملوکسیکام در طیور میدانیم که نباید داروهای NSAID و کورتیکوستروئیدی را با هم مصرف نمود. نشان داده شده است که کورتیکوستروئیدها اثرات سوء گوارشی را تشدید می نمایند بعضی از داروهای NSAID ممکن است با اثر داروهای مدّر و وقفه دهنده­های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)، مداخله نمایند به دلیل اینکه ملوکسیکام به پروئین های پلاسما به شدت متصل می شود، لذا این دارو می تواند داروهای بسته شده به پروتئین را جابجا کند یا به وسیله سایر داروهای به شانات پیوند شده به پروتئین از جمله وافارين و فنيل بوتازون، جابجا شود. به دلیل اینکه ملوکسیکام ممکن است تجمع پلاکتی را مهار کند و همچنین سبب زخم دستگاه معدی – روده­ای شود، لذا اگر با سایر داروهایی که خون بندی (انعقاد) را تغییر می دهند. (مانند هپارین و وارفارین) و یا سبب زخم دستگاه معدی – روده ای (مانند آسپیرین، فلونيكسين، فنیل بوتازون و کورتیکوستروئیدها) می شوند، بکار رود احتمال افزایش خونریزی و یا زخم وجود دارد. ملوکسیکام ممکن است اثرات ضد پرفشاری خون وقفه دهنده های ACE را خنثی نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج