0

هر آنچه که درمورد طوطی ماکائو آبی طلایی باید بدانید

طوطی ماکائو آبی طلایی

ماکائو آبی و زرد یا (آرا آرانا) و معروف به ماکائو آبی طلایی، این پرنده عضوی از گروهی بزرگ از طوطيان نوگرمسیری به نام ماکائوها می باشد. این نژاد در جنگل های انبوه و بخصوص در نواحی باتلاقی و در نواحی نورگیر و کم درخت جنگل زیست می کند. در جنگل های گرمسیری امریکای جنوبی از ترینیداد و جنوب ونزوئلا تا جنوب برزیل، بولیوی و پاراگوئه زیستگاه این گونه محسوب می شود و محدوده ای دیگر از زیستگاه این پرنده در آمریکای مرکزی که محدود به کشور پاناما می شود قرار دارد. در این مطلب هر آنچه که درمورد طوطی ماکائو آبی طلایی باید بدانید  را به طور مختصر بیان میکنیم.

طوطی ماکائو آبی طلایی

کمترین نگرانی (IUCN3.1)

طبقه بندی علمی

فرمانرو: جانوران

شاخه:طنابداران

رده: Aves

راسته: طوطی سانان

تیره: طوطی

زیر تیرہ: Psittacinae

تبار: Arini

سرده: Ara

گونه: A. ararauna

نام علمی: Ara ararauna (لينه، ۱۷۵۸)

این گونه در ترینیداد در خطر انقراض قرار گرفته است. در کشور پاراگوئه نیز در آستانه انقراض کلی قرار داشت اما همچنان هم می توان آنها را یافت و گستردگی نسبتاً خوبی در بخش بزرگی از قاره آمریکای جنوبی دارد. در شهر میامی در ایالات متحده، مرکزی برای ازدياد نسل و پرورش این گونه وجود دارد. این دلیل باعث شد تا این گونه از خطر انقراض جدی به حداقل نگرانی ارتقا یابد. طول این پرنده ممکن است به ۷۶ تا ۸ سانتی متر هم برسد.

مشخصات

ای پرندگان می توانند از ۷۶cm تا ۸۶ cm رشد کنند و وزنی معادل ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ گرم داشته باشند. ظاهر این پرنده را رنگ آبی در ناحیه بال و دم، رنگ آبی تیره در قسمت زیرین متقار، رنگ سبز در قسمت پیشانی و رنگ زرد طلایی که دیگر نقاط بدن پرنده را پوشانده تشکیل شده است. منقار پرنده رنگی سیاه داشته و قدرت بسیاری برای خرد کردن دانه و آجیل های سخت دارد. چهره پرنده برهنه و سفید رنگ بوده و گاهی اوقات از شدت هیجان به رنگ صورتی تغییر رنگ می دهد. خطوط منظمی از پرهای کوچک سفید و سیاه در حاشیه چشم در چهره برهنه پرنده، این گونه را متمایز می کند. تنوع بسیار کمی در طیف رنگی بال­ها وجود دارد. بعضی از پرندگان بیشتر به رنگ نارنجی متمایل بوده و برخی دیگر نیز متمایل به رنگ زرد تیره به ویژه در ناحیه سینه هستند. این مورد آخر بیشتر در پرندگان ترینیداد و منطقه کارائیب دیده می شود به نظر می­رسد که این موضوع به دلیل عوامل محیطی است. ماکائو آبی طلایی از منقار قدرتمند خود برای شکستن دانه ها و پوسته سخت آجیل ها و همچنین برای بالا رفتن از درختان استفاده می کنند.

تولید مثل

ماکائو آبی و زرد بطور کلی پرندگان اجتماعی هستند لانه های خود را در حفره های درخت می سازند و به طور معمول ماده ۲ یا ۳ تخم می گذارد و ۲۸ روز بر روی آنها می خوابد. جوجه های پردار ۹۰ روز پس از خارج شدن از تخم، لانه را ترک می کنند.

نگهداری به عنوان حیوان خانگی

ماکائو آبی و زرد از جمله پرندگانی هستند که بسیاری خواهان نگهداری از آنها هستند. این ویژگی تا حدودی به دلیل ظاهر و توانایی قابل توجه آنها در سخن گفتن خلاصه می شود. با این حال این پرنده نسبتاً فضای زیادی را برای فعالیت و توجه بسیار زیادی را بیش از حيوانات سنتی خانگی مانند سگ و گربه می­طلبند. آنها بسیار باهوش و اجتماعی بوده و برای کسانی که بتوانند نیازهای پرنده را برآورده سازند و توجه زیادی را معطوف به وی کنند، طوطی خیوان خانگی مناسبی است. ماکائو آبی و زرد انس و الفت بسیاری با صاحب خود می گیرند. (در اصطلاح به یکدیگر خو می گیرند). در فصل جفت گیری تمایل به تهاجم دارند (به طور معمول ۸-۶ هفته ابتدای فصل بهار)، ماکائو آبی طلایی حتی تمایل به فریاد و ایجاد صدای بلند دارند. برقراری ارتباط آنها با یکدیگر در طبیعت نیز به خصوص در گروه های بزرگ با صداهای بلند می باشد. جویدن و خراب کاری بخشی از رفتار طبیعی آنها می باشد و در اسارت نیز انتظار می رود. با توجه به اندازه بزرگ آنها نیاز به فضای فراوان برای پرواز بوده که در آن به جست و خیز و پرواز بپردازند. با توجه به پروژه اعتماد جهانی طوطی، محوطه نگهداری از این پرنده نباید کمتر از ۱۵ متر طول داشته باشد آنها نیاز به رژیم غذایی متنوعی دارند. رژیم غذایی دانه به تنهایی مشکلات سلامتی مانند کمبود ویتامین را در پی دارد. نمونه ای از یک رژیم غذایی مناسب شامل مخلوطی از دانه ها، آجیل ها و میوه های خشک شده به همراه سبزیجات تازه (سبزی و ریشه) و میوه به طور منظم در برنامه غذایی می باشد. همچنین می توان به عنوان خوراکی­های تشویقی برای خو گرفتن با صاحب انسان از غذاهای سالمی نظیر ماکارونی، نان و استفاده نمود.

بطور کلی مهم است که از غذاهایی با چربی بالا اجتناب شود در حالیکه طیف وسیعی از غذاها برای انتخاب جیره غذایی وجود دارد. برخی از غذاها وجود دارند که برای طوطی سانان و بطور کلی پرندگان سمی و مضر هستند. گیلاس و بسیاری دیگر از خانواده گل سرخیان، غنچه ها و دانه ها، آووکادو، شکلات و کافئین از جمله خوراکی­های مضر برای طوطی هستند، شکلات و کافئين متابولیزه نبوده (قابل هضم نمی باشد)، همانطور که در انسانها نیز دیر هضم می باشند. گل سرخیان دارای سیانید گلوکز می باشند و آووکادو حاوی مواد ضد قارچ بوده و در نتیجه برای پرندگان ماده سمی به حساب می آید. غذاهای سالم شامل پرتقال، سیب، انگور، بادام زمینی، گردو و تخمه آفتابگردان می باشند.

طوطی مکائو بال سبز

کمترین نگرانی ()

طبقه بندی علمی

فرمانرو: جانوران

شاخه: طنابداران

رده: پرندگان

راسته: طوطی سانان

تیره: طوطی

زیر تیره: Psittacinae

تبار: Arini

سرده: Ara

گونه: A. chloropterus

نام علمی:Ara chloropteruis (گری، ۱۸۵۹)

طوطی سبز و سرخ و همچنین معروف به ماکائو بال سبز بزرگترین گونه عمدتاً قرمز رنگ در خانواده ماکائوهاست. این گونه بزرگترین نوع در خانواده خود یعنی آرا بوده و گسترده در جنگل های انبوه و جنگل­های کم درخت و نور گیر از شمال تا مرکز آمریکای جنوبی می باشد. با این حال وجه مشترکی با دیگر ماکائوها دارد که در از دست دادن زیستگاه طبیعی و شکار غیرقانونی تجارت در قفس و کاهش جمعیت وحشی در سالیان اخیر خلاصه می شود.

مشخصات

ماکائو بال سبز را به آسانی می توان از ماکائو اسکارلت، که شباهاتی جزیی با یکدیگر دارند تمیز داد، در حالیکه هر دو گونه به رنگ قرمز روشن می باشد ولی تفاوت اساسی در رنگ بال­ها نهفته است. در ماکائو بال سبز انتهای فوقانی بالها به رنگ سبز بوده (و در ماکائو اسکارلت این ناحیه برخلاف ماکائو بال سبز به رنگ زرد و یا زرد و سبز توامان می باشد). اما تفاوت دیگر در ناحیه اطراف چشم می باشد که در ماکائو بال سبز این ناحیه با خطوط مشخص و منظم قرمز رنگ که از جنس پر می باشند پوشیده شده ولی در ماکائو اسکارلت این ناحیه با پوستی سفید رنگ پرنده بدون هیچ پر یا رنگ خاصی تشکیل شده است. این تفاوت یکی از تفاوتهای اساسی است که با چشم می توان سريعاً تشخیص داد. مشخصه بارز این گونه پرهای رنگین کمانی و رنگ قرمز سیر که پرهای دم را احاطه کرده می باشد. این دومین مشخصه از لحاظ اندازه با طوطی آبی سنبلی است؛ که ماکائو بال سبز بزرگترین گونه از لحاظ اندازه در خانواده ماکائوها محسوب می شود. طول بالهای این پرنده می تواند تا cm۱۲۵ و طول بدن تا cm۱۰۰ باشد. پرنده بالغ سالم بین ۱۲۵۰ تا ۱۷۰۰ گرم وزن دارند. طوطی ماکائو بال سبز منقار بسیار قدرتمندی دارد که می تواند psi۲۰۰۰ فشار تولید کند؛ و می تواند نیروی ضربه محکم و ناگهانی دسته جارو را در نیمی از فشار منقار تولید کند. این منقار آنقدر قدرتمند و تکامل یافته است که می تواند به راحتی پوسته سخت ترین آجیل ها و دانه ها را بشکند.

رفتار

به طور کلی ماکائوهای بال سبز زندگی اجتماعی دارند. جنس ماده ۲ تا۳ تخم در لانه ساخته شده در حفره درخت می گذارد و ۲۸ روز بر روی آنها می خوابد. جوجه های پردار در حدود ۹۰ روز پس از خارج شدن از تخم لانه را ترک می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 2]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج