0

بیماریهای زنبور عسل:بیماری آمیبی و بیماری لاروکچی زنبور عسل

بیماری آمیبی زنبور عسل

عامل بیماری آمیبی زنبور عسل یک پروتوزوآ به نام Malpighamoeba mellificae است که اساساً به اندام­های دفعی زنبور عسل یعنی لوله ­های مالپیگی حمله کرده و ضمن رشد و نمو و تکثیر در سلول­های دفعی اطراف لوله­ های مالپیگی موجب از بین رفتن آن­ها شده و پس از رشد کامل در آن سلول­ها به سیستم­های گرد یا فرم­های مقاوم آمیب تبدیل می­گردد. سیستم­ها از طریق روده باریک به رکتوم منتقل شده و همراه مدفوع زنبور دفع می­گردند. دراین پست به بررسی بیماری لاروکچی زنبور عسل و آمیبی می پردازیم.

بیماری آمیبی زنبور عسل

تا کنون داروی مؤثری برای درمان این بیماری توصیه نشده است ولی روش­های پیشگیری و مدیریت صحیح و ضدعفونی شان­ه ها و قسمت­های مختلف کندو که در مورد بیماری نوزما گفته شد در این مورد نیز مؤثر می­باشد.

بیماری آمیبی زنبور عسل

بیماری لاروکچی (Chalkbrood Disease)

این بیماری توسط قارچی به نام Acsosphaera apis در مرحله لاروی زنبور عسل ایجاد بیماری می­کند. این قارچ هتروتالیک (Heterothallic) است یعنی برای تشکیل اسپر باید دومیسیلیوم نر با ماده (+ و -) با هم تماس حاصل نمایند.

اسپرهای تولید شده همراه با مواد غذایی لاروها وارد دستگاه گوارش آن­ها شده و یا از طریق تماس با اسپرهای چسبیده به سطح شان وارد بدن آن­ها شده و در آنجا جوانه زده و رشته­ های میسلیوم را به وجود می­آورند.

میسلیوم­های به وجود آمده در دیواره معده نفوذ کرده و باعث متلاشی کردن قسمت­های انتهایی بدن لارو می­گردند. رشته­های میسلیوم در خارج بدن لارو نیز رشد کرده و سطح کل بدن را احاطه می­نمایند. نهایتاً لارو مرده و توده میسلیوم قارچ می­خشکد و باقیمانده بدن لارو مرده به شکل اجسام مومیایی سخت شده سفید رنگ در داخل سلول­ها دیده می­شوند.

برای کنترل این بیماری داروی مناسبی توصیه نشده است ولی در شرایطی که امکان خسارت قابل توجه وجود داشته باشد اقدامات پیشگیری و احتیاطی و درمانی بدین شرح توصیه می­شود:

  1. تمیز نگهداشتن کندو و خصوصاً سوزاندن اجسام مومیایی شده لاروها و از بین بردن شان­ه هایی که شدیداً آلوده شده­­ اند.
  2. تهویه کردن و خشک نگه­داشتن کندو.
  3. تقویت جمعیت کلنی یا افزودن زنبورهای بالغ جوان و شان­ه های حاوی نوزادان.
  4. تعویض ملکه کلنی­های بیمار به وسیله ملکه­ هایی از نژاد یا لاین یا ترکیب ژنتیکی متفاوت که حساسیت کمتری به این بیماری دارد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج