0

جفتگیری ملکه­ های باکره و معرفی دستگاه انکوباتور زنبور عسل

دستگاه انکوباتور زنبور عسل

دستگاه انکوباتور زنبور عسل دستگاهی است که درجه حرارت و رطوبت در داخل آن قابل تنظیم می­باشد. در مواقعی که زنبوردار تعداد زیادی ملکه پرورش می­دهد لازم است از روز ششم بعد از پیوند که درب سلول­های ملکه بسته می­شوند، در محلی محفوظ نگه داشته شوند تا در روز دهم یا یازدهم به کندوهای جفتگیری برده شوند. در این پست جفتگیری ملکه­ های باکره و معرفی دستگاه انکوباتور زنبور عسل پرداخته می شود.

انکوباتور

برای این منظور می­توان از دستگاه انکوباتور استفاده نمود. انکوباتورها ممکن است برقی، نفتی و یا گازسوز باشند ولی در مناطقی که قطع برق برای مدت طولانی رخ می­دهد، انکوباتورهای برقی مناسب نمی­باشند و یا حتی­ الامکان باید از ژنراتور برق استفاده نمود.

کلنی انکوباتور

در صورتی که امکان استفاده از دستگاه انکوباتور وجود نداشته باشد می­توان از کلنی انکوباتور استفاده کرد. برای تشکیل کلنی انکوباتور یک کندوی سه طبقه قوی را انتخاب کرده و ملکه آن را خارج می­کنیم. طبقه پایین را از قاب­های عسل پر کرده و در هر یک از طبقات دوم و سوم پنج قاب محتوی شفیره یا زنبورهای در حال تولد بدین ترتیب قرار می­دهیم که یک قاب در هر یک از پهلوها، یکی در وسط و یکی در محل قاب سوم از هر یک از پهلوها قرار گیرد.

در فضاهای خالی یعنی در محل قاب­های 2، 4، 6 و 8 قاب­های سلول­های ملکه سربسته شده را جهت محافظت و گرم نگه داشته شدن مستقر می­نمائیم. این کندوها را باید مداوماً با شربت قند 50 درصد تغذیه کرده و هر 7 تا 10 روز یک مرتبه قاب­های خالی شده را با قاب­های محتوی شفیره مسن تعویض نمود.

جدا کردن ردیف سلول­های ملکه کامل شده از داخل قاب مربوطه

در جدا کردن زهواره قاب یا ردیف سلول­ها از قاب باید نهایت دقت به عمل آید که آسیبی به سلول­ها وارد نیاید. برای این کار بهتر است قاب را روی سطح مسطحی قرار داده و سپس با فشار دادن یک انتهای چوب ردیف سلول­ها و بالا آوردن قاب در همان محل، آن قسمت را جدا نموده و سپس با ثابت نگهداشتن ردیف­ها، قاب را به طرف انتهای دیگر ردیف­های چرخانید و کلاً ردیف را جدا نمود. پس از جدا کردن ردیف سلول­ها آن­ها را با انکوباتور قرار داده تا موقع جدا کردن سلول­ها و انتقال آن­ها به کندوهای جفتگیری فرا رسد.

جدا کردن سلول­های ملکه کامل شده از روی زهواره پایه چوبی

برای جدا کردن سلول­ها از زهواره­ ها یا ردیف­های چوبی باید یک انتهای زهواره را گرفته و انتهای دیگر آن را به محل اتکائی تکیه داد به طوری که نسبت به سطح افقی زاویه 45 درجه داشته باشد. بعداً به وسیله یک کارد تیغه کوتاه و تیز موم زیر سلول­ها را از روی چوب از پائین به بالا بریده و جدا می­نمائیم.

ردیف سلول­ها را که فعلاً از چوب جدا شده ­اند روی میز قرار داده و با دقت حد فاصل آن­ها را می­بریم تا سلول­ها تک تک بریده و جدا شوند. سلول­های بریده شده در سوراخ­های بلوک­های چوبی به ابعاد 25  15  5 سانتی متر قرار داده می­شوند. در روی بلوک­های چوبی سوراخ­هایی به فاصله 4 سانتی­متر از یکدیگر و به قطر حدود 2 سانتی­متر و عمق 4 – 3 سانتی­متر ایجاد شده­ اند که بتوانند سلول­ها را برای حمل به مزرعه و انتقال به کندوهای جفتگیری در خود محفوظ نگهدارند.

دستگاه انکوباتور زنبور عسل

جفتگیری ملکه­ های باکره

گرچه در امر پرورش ملکه زنبور عسل اولین و مهمترین مسئله، تولید ملکه­­ های باکره درشت و کاملاً رشد یافته است ولی اگر این ملکه­ ها موفق به جفتگیری نشوند و کیسه ذخیره اسپرم آن­ها پر از اسپرم نشود برای زنبوردار ارزشی ندارند. بنابراین لازم است اقدامات ضروری برای جفتگیری ملکه ­های باکره انجام گیرد. در این رابطه تأمین زنبورهای نر از نژاد مناسب و به تعداد کافی که در زمان جفتگیری ملکه­ ها بالغ شده باشند و همچنین تأمین کندوهای جفتگیری از مهمترین اقدامات می­باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج