0

معرفی و بررسی بیماری های دستگاه تناسلی سگ نر

بیماری های دستگاه تناسلی سگ نر

سلامت دستگاه تناسلی با توجه به موقعیت و جایگاهی که در بدن دار است و نیز نقش مهمی که در تولید مثل و بقا نسل حيوان ایفا می نماید، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در صورت ایجاد هرگونه اختلال و ضایعه ای در این دستگاه، ممکن است روند تولید مثل حيوان مختل شده و گاه در عفونت های شدید، با انتشار عوامل عفونی از راه خون، منجر به مرگ شود. بیماری های دستگاه تناسلی در سگ ها متعدد بوده و در زیر به مهم ترین آنها اشاره شده است. در ادامه ب معرفی بیماری های دستگاه تناسلی سگ نر می پردازیم.

بیماری های دستگاه تناسلی

بیماری های دستگاه تناسلی نر

بیماری های پروستات

غده پروستات مهم ترین غده ضمیمه دستگاه تناسلی سگ های نر بوده که اغلب از 6 سالگی به بعد می تواند در حیوان مشکل ساز شود. چرا که از این سن به بعد اغلب دچار بزرگ شدگی می گردد. به مهم ترین بیماری­های این غده در زیر اشاره شده است.

بزرگ شدگی پروستات

علت بزرگ شدن غده پروستات می تواند هورمونی، عفونی و یا خونی باشد. گاه وجود کیست های پروستات نیز می تواند باعث بزرگ شدن این غده گردد. از علائم بزرگ شدگی خوش خیم غده پروستات در سگ­ها، سختی در دفع ادرار و یا عدم دفع کامل ادرار میباشد. ممکن است حیوان از سوزش ادرار رنج ببرد و گاهی در ادرار او خون نیز دیده شود. کم کم حیوان از ناحيه خلفی دچار لنگش شده، بطور تدریجی دچار کاهش وزن می شود و گاه فتق ناحیه پرینه نیز ممکن است رخ دهد. از طريق ملامسه انگشتی، اغلب می توان به این بزرگ شدگی پی برد که در بزرگ شدگی با لمس غده حیوان احساس درد نمی کند.

تومورهای پروستات

تومورهای پروستات گاهی به علت توموری شدن خود غده پروستات رخ می دهند و یا در اثر متاستاز (پخش شدن) سایر تومورها به این غده ایجاد می شوند. درمان این عارضه اغلب جراحی و شیمی درمانی است.

تورم آلت تناسلی (قضيب) و غلاف آن

علت ایجاد این حالت در سگ های نر ممکن است عوامل عفونی مثل باکتریها، قارچ­ها و یا وارد شدن ضربه به آلت، برخی از تومورها و یا وجود جسم خارجی باشد. در این وضعیت از سر آلت تناسلی سگ مبتلا، ترشحاتی موکوسی تا چرکی خارج شده و در ضمن آلت و غلاف آن نیز متورم و بسیار دردناک می شود.

تورم بیضه و اپی­دیدیم

این عارضه بیشتر در اثر وارد شدن ضربه به بیضه و یا به علت عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی و گاهی هم بدنبال پیچ خوردگی بیضه ها رخ می دهد. در این حالت پوست بیضه ممکن است دچار زخم شده و ترشحاتی نیز از آن خارج شود. درد و تورم بیضه و اپیدیدیم نیز از دیگر علائم این بیماری محسوب می گردد. برای درمان اگر که شما تمایل به جفت گیری حیوان ندارید، اخته کردن حیوان به همراه دارو درمانی مؤثر واقع می شود. اما اگر علاقمند به جفتگیری حیوان هستید، دارو درمانی چاره کار است. در ضمن می توان یک کیسه یخ بر روی بیضه متورم قرار داد تا بدینوسیله از میزان التهاب آن کاسته شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج