0

خصوصیات چراگاه مناسب پرورش بوقلمون

در بحث های پیشین ما اهمیت وجود چوب خواب در پرورش بوقلمون را مورد بررسی قرار دادیم دراین مقاله می خواهیم به دیگر خصوصیات چراگاه مناسب بوقلمون می پردازیم .

سایبان پرتابل در چراگاه

بسته به شرایط آب و هوایی بعضی از پرورش دهندگان فقط چوب خواب برای بوقلمونها در چراگاه تهیه می­نمایند.
بعضی دیگر اجازه می دهند که بوقلمونها در روی زمین بخوابند.
این روش بیشتر زمانی که بوقلمون ها زود بالغ شده و قبل از اینکه زمستان سرد فرا برسد رایج است.
سایبان پرتابل در شرایط نامساعد هوایی حمایت بهتری از پرندگان می کنند.
بنابراین می توان آنها را به محل جدید منتقل کرده و محل مناسب تری را در شرایط چراگاه فراهم نمود و از نقاط کپکی و آلوده که در اثر تمرکز پرندگان حادث شده است جلوگیری به عمل آورد وقتی سایبان های پرتابل به همراه چوب خواب مورد استفاده قرار می گیرند آب خوری و دانخوری را می توان هر جا که علوفه مورد چرا وجود دارد منتقل کرد.

بعضی مواقع تولیدکنندگان عمده ساختمان های چوبی برای سایبان استفاده می کنند تا پرندگان در شب در آنها قرار گرفته و در طول روز در چراگاه باشند.

بایستی دقت نمود تا به اندازه کافی فضا برای تمام پرندگان در زیر سایبان در یک زمان وجود دارد.

  • ابعاد یک سایبان پرتابل نمونه ۳ تا 7/3 متر یا 7/3 تا 3/4 می باشد اما می توانند کوچکتر ساخته شده تا گله­های کوچک را در بر گیرند اگر بزرگتر ساخته شوند به آسانی قابل جابجایی نخواهند بود لذا احتمال صدمه به هنگام جابجایی نیز بیشتر وجود دارد.
  • سایبان پرتابل چراگاه بایستی حداقل 37 / 0 متر مربع به ازاء هر پرنده بزرگ و 19/0 متر مربع برای پرندگان تیپ کوچک فضا در اختیار قرار دهد.
  • یک سایبان به اندازه ۳ تا 7 / 3 متر می تواند فضای نشیمنگاه برای ۶۰ قطعه پرنده تا ۱۲ هفتگی و حتی تا ۳۰ پرنده بالغ را فراهم آورد.

پرده نصب شده بالا می تواند از ورود باران که توسط بادهای غالب از یک یا از دو طرف در ایام طوفانی جلوگیری نماید. این به خصوص زمانی دارای اهمیت است که هوا به محض ورود پرندگان به چراگاه نامساعد گردد.

انتخاب پوشش چراگاه 

نوع پوشش در چراگاه مناسب بوقلمون  بستگی به آب و هوا، خاک و مدیریت چراگاه دارد.
بسیاری از چراگاه های بوقلمون رنگی به طور دائمی بذر تولید می کنند بعضی از گونه های گیاهی در برنامه تناوبی محصولات هستند و به عنوان تناوب 3 تا 4 ساله محصولات، و یا به عنوان پس چرلگوم یا علف یا محصولات سالیانه مثل سویا، کلم، کلم پیچ آفتابگردان، سودان گراس یک غذای سبز فراهم نمود بعلاوه سایه نیز ایجاد می نمایند. برای چراگاه های دائمی یونجه، برسیم، شبدر و علف باغی بسیار راضی کننده است.

آبخوری و دانخوری چراگاه

یکی از نکاتی که برای چراگاه مناسب بوقلمون باید رعایت کرد دانخوری آن است .
دانخوری چراگاه بایستی ضد آب و ضد باد باشند به طوری که خوراک فاسد نشده و امکان پرتاب کردن دان و خوراک توسط پرنده وجود نداشته باشد دانخوری ها را باید بر روی چرخ قرار داده یا اینکه آنها را به اندازه کافی کوچک انتخاب نمایند که بتوان با دست یا با کمک یک تراکتور کوچک جابجا شوند.

دانخوری ناودانی گران نبوده و به راحتی می توان آن را ساخت.
تجهيزات غذادهی تخصصی بوقلمون نیز می توانند خریداری گردند. برای به حداقل رساندن پرت خوراک تمام تجهیزات خوراک دهی بایستی طوری طراحی گردند که بتوان همراه با رشد پرندگان آنان را تنظیم نمود.لبه احاطه کننده دانخوری بایستی تقریباً با سطح پشتی پرنده در یک خط باشند. همچنین مخزن دان نبایستی هرگز بیش از نصف حجم پر آن باشد.

غذای پلت شده کمتر در چراگاه پرت می شود. به ازاء هر پرنده حداقل 2/15 سانتی متر دانخوری در نظر بگیرید اگر دانخوریها روزانه پر می شوند وقتی دانخوری با مخزن ذخیره مورد استفاده قرار میگیرند فضای کمتری مورد نیاز است و میزان فضای دانخوریها بایستی با پیشنهادات سازندگان این تجهیزات مطابقت داده شود.

یک آبخوری اتوماتیک 2 / 1 متر، یک آبخوری گرد یا نوع زنگوله ای آن برای ۱۰۰ پرنده کافی است. روزانه آبخوری­ها را تمیز و هفتگی ضد عفونی نمایید. آبخوری ها را نزدیک به سایبان قرار دهید. اگر امکان دارد آبخوری­ها را با سایه مصنوعی یا طبیعی تجهیز نمایید.

چراگاه مناسب بوقلمون

انتخاب سایت چراگاه

با داشتن زمین مناسب، بوقلمونهای رنگی می توانند به آسانی در چراگاه پرورش داده شوند، هرچند مشکلاتی شامل نداشتن مانع برای شکارچیان از جمله روباه، سگ ها، شیوع بیماری ها و قرار داشتن در معرض آب و هوای بد مثل باران، برف و سرما و گرمای سخت، می تواند رخ دهد.

انتخاب سایت مناسب و مدیریت صحیح می تواند تا حدودی از بروز مشکلات فوق جلوگیری نماید و یا با کنترل و مدیریت مشکلات به وجود آمده را به حداقل رسانید. دیگر عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل نوع خاک و زهکشی و نمونه و کیفیت سبزینه در سایت مورد نظر است، آیا سایه قابل دسترسی است یا می تواند ایجاد گردد، و چگونه سایتی انتخاب شود که از دست دزدها و شکارچیان در امان باشد؟

نوع خاک و زهکشی (قابلیت نفوذ آب)

خاکهایی با زهکشی ضعیف چراگاه مناسبی نمی تواند برای بوقلمون باشد آبهای سطحی و راکد می تواند منبع بیماری باشند بنابراین زهکشی کامل و سریع چراگاه بوقلمونهای رنگی کاملاً اساسی است. انتخاب سایت چراگاه در یک منطقه جغرافیایی و معین ممکن است توسط جنس خاک تعیین گرد، خاک های ماسه ای به دلیل زهکشی خوب برای پرورش در چراگاه بسیار مناسبند و بر روی خاک های شنی چراگاه هایی که مسطح یا اندکی شیب دارند می توان احداث نمود. در مناطقی با خاک های رسی سنگین، ایجاد چراگاه بر روی زمین مناسب نیست زیر مشکل زهکشی خواهیم داشت. در این مناطق پوششهای خوب روی زمین در مناطق باز چراگاه مانند علف های باغی کمک به تثبیت مناطق شیب دار و جلوگیری از ایجاد نقاط گل آلود می نماید.

پوشش طبیعی

وجود یا عدم وجود پوشش دائمی جنگلی با پوشش های طبیعی در انتخاب سایت چراگاه مؤثر است. به طور ایده­آل، یک چراگاه باید هم مناطق باز و هم مناطق سایه داشته باشد. سایه برای بوقلمونها که در طی ماه های گرم سال پرورش داده می شود مهم می باشد. سایه همچنین باعث کاهش انرژی مورد نیاز برای کاهش دمای بدن می گردد. حدود ۸۵ تا ۹۰درصد کل خوراک معرفی مربوط به زمانی است که بوقلمون در چراگاه پرورش داده می شود. بنابراین سایه فاکتور مهمی برای بهبود ضریب تبدیل غذایی و نسبت وزن به سن خواهد بود.

فضای مورد نیاز چراگاه

حداقل منطقه مورد نیاز برای چراگاه بوقلمون توسط نمونه خاک و میزان زهکشی (نفوذپذیری) آن تعیین می­گردد.
در خاک های بسیار شنی، تا ۱۰۰۰ بوقلمون در هر هکتار قابل قبول است. در زمین های رسی یا نیمه رسی حداکثر ۲۵۰ تا ۳۰۰ بوقلمون در هکتار می توان در نظر گرفت. ظرفیت های بیشتر نتیجه اش رشد کم خواهد بود. برای چرای مؤثر بیشتر، بایستی چراگاه بیشتر و پوشش گیاهی بهتر برای هر پرنده مهیا گردد. در اختیار گذاشتن بیشتر از حد مینیمم فضای لازم به پرندگان اجازه خواهد داد که پرندگانی سالم تر و مدیریت کارآمدتر داشته باشیم. و نیز قادر خواهیم بود پرندگان و تجهیزات را با توجه به شرایط آب و هوایی با شیوع بیماریها جابجا نماییم، همچنین درجه آلودگی سطوح پرورش کاسته خواهد شد. بهداشت چراگاه می تواند با دیسک زدن (شخم زدن) در مناطق باز بهبود یابد به خصوص اگر پنها بیش از یک بار در سال استفاده گردند.

مشخصات فیزیکی چراگاه    

آماده سازی فیزیکی از جنبه های مهم طرح پرورش بوقلمون می باشد. طرح بایستی با در نظر داشتن دو فاکتور انجام شود. اول اسایش پرندگان، دوم کارآیی مدیریت. قبل از اینکه بوقلمون های رنگی را به چراگاه منتقل کنید شایسته است اعمال زیر انجام گیرد.

  • کلیه باقی مانده ها، آثار کار، ریشه و کنده درخت، شاخه ها را از منطقه ی چراگاه خارج کنید.
  • پنها را طوری بسازید که بوقلمونها و تجهیزات را بتوانید در براحتی جابجا نموده از محوطه قبلی مجزا باشد (بدون این که به محوطه قبلی راه داشته باشد).
  • منطقه را طوری آماده نمایید که مطمئن باشید آبهای سطحی از یک پن به پن دیگر جاری نگردد.
  • یک مسیر (دالان) برای آبخوری ها و دانخوری ها مشخص نمایید اگر چراگاه به شدت مشجر می باشد، بایستی به اندازه کافی عریض باشد تا اجازه جابجایی کافی را برای حمل خوراک توسط وسیله نقلیه را بدهید.
  • جاده ای بسازید که سطح زهکشی از یک پن به پن دیگر را داشته باشد. جاده باید به طرز مناسبی به دور چراگاه باشد تا امکان دیدن تمام چراگاه فراهم گردد.

بوقلمون ها می توانند غذای آردی یا پلت (برای کمتر از 6 هفتگی خوراک کرامبل) مصرف نمایند. وقتی شما غذا را از آردی به پلت تغییر می دهید این تغییر را به تدریج انجام دهید. کنسانتره گوشتی خریداری شده ممکن است با غلات یا کنجاله سویا و ذرت خرد شده و بر اساس توصیه کارخانه خوراک سازنده، ترکیب گردد. معمولاً پرورش­دهندگان گله های کوچک مزیت استفاده از غذای آماده و کامل مش (آردی) با کرامل یا پلت، وقتی پرندگان در فضای بسته پرورش داده می شوند را یافته اند. اگر پرندگان در یک چراگاه خوب به سر می برند یک غذای کامل ترجیحاً در فرم پلت یا مخلوط یک کنسانتره با غلات به همراه سنگریزه یک برنامه غذایی سالم و مطمئن را تشکیل می دهد.

چوب خواب (استراحتگاه)

به منظور فعالیت بهتر مولدین، استراحتگاه ماده ها بایستی در داخل سالن تعبیر گردد. به طور کلی به ازاء هر 1000 قطعه بوقلمون مولد، 3 عدد استراحتگاه و از سن سه هفتگی توصیه می شود. استراحتگاه ها بایستی تا پایان دوره تخمگذاری در داخل سالن باقی بمانند. شایان توجه است که چوب خواب نبایستی دیرتر از سن ۱۰ هفتگی در سالن جایگزین شده تا پرنده ها نسبت به وجود استفاده از آنها عادت نمایند.

ارتفاع چوب خواب ۶۱ سانتی متر، طول ۳۱۰ و عرض آن ۱۵۰ سانتی متر در نظر گرفته شده و ابعاد چشم توری روی آن بایستی ۵×5/2 سانتی متر و از نوع گالوانیزه و به ضخامت نمره ۱۴ لحاظ گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج