0

بررسی کمبود اسید فولیک (Folacin) در تغذیه طیور

کمبود اسید فولیک (Folacin) در طیور و همچنین کمبود ویتامین ( B12 Cobalamin) در طیور  و در جوجه ها بوسیله رشد ضعیف، پر در آوردن خسبق، کم خونی، پروزیس و از دست دادن پیگمانتاسیون پر مشخص می شود اسید فولیک دارای یک رل مرکزی در متابولیسمگروہمتیلاست. Young و همکارانش مشاهده نمودند که وقتی یک جیره هایی برای جوجه ها از نظر اسید فولیک کمبود دارد افزایش در میزان رژیم غذایی کولین کاهش پیدا می کنند اما بطور کامل بروز و شدت پروزیس را پیشگیری نمی نماید. در این مقاله علل به وجود آمدن این عارضه و علائم و راهای تشخیص و درمان و همچنین کمبود ویتامین ( B12 ) و علائم ودرمان آن را نیز بررسی می کنیم.

علل بوجود آمدن عارضه کمبود اسید فولیک بشرح زیر خلاصه میشود:

  1. مقادیر غیرکافی اسید فولیک در غذای جوجه ها
  2. حلال عصاره کنجاله دانه سویا در محتویات اسیدفولیک پایین است.
  3. با ثبات، بودن اسید فولیک ضعیف است بخصوص از طریق پروسه پلت کردن

علائم بالینی و یافته های کالبد گشانی

نشانیهای کمبود اسید فولیک (Folacin) در طیور و در جوجه های جوان سبب رشد ضعیف پر در آوردن ضعیف و کم خونی و از بین رفتن رنگ پرها در نژادهای رنگین میشود. کم خونی از تعداد پایین گلبول های قرمز خون و مقادیر کم هموگلوبین نتیجه میشود.

اسیدفولیک بخشی از سیستم آنزیمی در متابولیسم کربن تنها است این ماده درگیر درسنتز پورین ها و دستجات متیل از متابولیتهای مهمی نظیر کولین، متیونین و تیمین است بنابراین اسید فولیک برای متابولیسم اسید نوکلئوئیک و تشکیل نوکلئوپروتئین های مورد نیاز برای تکثیر سلول لازم است. اسید فولیک برای پیگمانتاسیون در پرهای جوجه های Rohdeiland.REDو Black Leghorn لازم است. از این قرار اسید فولیک لیزین، مس و آهن بنظر می رسد که برای پیشگیری از بی رنگی پرها در طیور رنگی لازم است.

بر حسب نظريه Sunde و همکارانش بد شکلی فک بالا و خم شدن Tibiotarsus از جراحاتکمبود جنینی است.

پولتها فلجی گردنی مشخص را نشان داده و بعد از گذشتن ۲ روز از تاریخ تهاجم این علائم فوراً علائم کم خونی خفیف را نشان میدهند. کمبود اسید فولیک در جوجه ها سبب توقف و بازداشتن مگالوپلاستیک و تشکیل اریتروسیت در مغز استخوان می شود که به کم خونی ماکروسیتیک بعنوان اولین علائم در جوجه ها می انجامد. تشکیل گلبولهای سفید نیز کاهش پیدا میکند و یک آگرانولوستیوزیس مشخص را سبب میشود هیچگونه علامت اختصاصی در اتوپسی مشاهده نمی شود.

تشخیص و درمان و کنترل عارضه

حضور دپیگمانتاسیون پرها تصور کمبود اسیدفولیک در جوجه ها را در ما بوجود می آورد. پاسخ درمانی را ممکن است برای تایید کمبود مشکوک اسید فولیک مورد استفاده قرار داد.

اضافه کردن اسید فولیک در جیره غذایی به درمان کامل جوجه های مبتلا می انجامد. تزریق انتهای آن تولید بهبودی خوبی از کم خونی می نماید. تجویز خوراکی کمتر مؤثر واقع می شود. تزريق داخل عضلانی ۵۰ تا ۱۰۰ میکروگرم Pteroyl Glutamic Folic Acidپاسخ پیک میزان رتیکولوسیت را در عرض ۴ روز در جوجه های با کمبود اسید فولیک کم خون بوجود می آورد. ارزشهایهموگلبین میزان رشد جوجه را در عرض یک هفته به وضع نرمال بر می گرداند. اضافه کردن 500 میکروگرم اسید فولیک به ازاء هر ۱۰۰ گرم غذا سبب بهبودی قابل مقایسه با پاسخ درمانی حاصله از تزریق ویتامین را بدست می دهد.

کنترل عارضه مقادیر کافی اسیدفولیک در غذا بایستی تدارک دیده شود. آزمایش نمونه های غذایی در فواصل مختلف برای مشخص کردن مقادیر اسیدفولیک در غذا لازم است.

کمبود اسید فولیک (Folacin) در طیور، کمبود ویتامین ( B12 Cobalamin) در طیور

کمبود ویتامین ( B12 Cobalamin)

ویتامین B12 در مورد سنتز متیل و متابولیسم اسید نوکلئیک و چربی مورد بررسی قرار میگیرد یکی از اعمال اساسی انزیم در ارتباط با ایزومریزاسیون کوآنزیم A متیل مالونیل برای تشکیل کو آنزیم A سوکسینیل است.

علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین ( B12 Cobalamin) در طیور  بندرت در جوجه هایی که روی بستر پرورش پیدا میکند پیدا می شود. ویتامین B12 بوسیله باکتریها در روده و در بستر سنتز میشود. علائم کمبود ویتامین B12 رشد آهسته، کاهش کفایت مصرف غذا، مرگ و میر و کاهش اندازه تخم مرغ و کم شدن قابلیت هچ است. علائم اختصاصی کمبود ویتامین B12 گزارش شده که سبب استحاله میلین در جوجه ها می شود و بموجب بعضی از بررسیهای بعمل آمده این مسئله مشخص شده که افزایش فسفالیپید توتال و کاهش مقادیر گالاکتولیپیدها در جوجه های با کمبود این ویتامین تصور رسیده شدن میلین ناقص راباعث میشود. پروزیس ممکن است در جوجه های پولتهای باکمبود ویتامین B12 حادث شود وجه جیره های غذایی در جوجه های با کمبود کولین و متیونین یا تیامین بعنوان منابع دستجات متیل ممکن است از پروزیس تحت این شرایط پیشگیری کند که بعلت اثر روی سنتز دستجات متل است جنین های مبتلا به کمبود ویتامین B12 دارای پیک مرگ ومیر در هفدهمین روز انکوتاسیون می­باشند. کاهش اندازه و بیماری عضلات پاها، خون ریزی های منتشر، پروزیس ادم و کبد چرب در این جوجه ها مشاهده میشود. از علائم دیگر عارضه پائین آمدن ضریب تبدیل غذا به گوشت است. پروزیس ممکن است موقعی بوجود آید که جیره غذایی از نظر کولین و متیونین نیز کمبود داشته باشد بعضی از جنینها ممکن است خون ریزی نشان دهند.

درمان

پاسخ به درمان خوب است و در عرض یک هفته آثار بهبودی در پرنده دیده میشود. Peeler وهمکارانش نشان داده اند که تزریق داخل عضلانی ۲ میکروگرم ویتامین B12 برای هر مرغ قابلیت هچ تخم مرغهای بدست آمده از مرغهای با کمبود ویتامین B12 از ۱۵٪ تا ۸۰٪ در عرض یک هفته اضافه کردن ۴ میلی گرم ویتامین B12 به ازاء هر تن غذای مرغهای مادر کافی است که ماکزیمم ذخیره سازی ویتامین B12 را برای تأمین ماکزیمم قابلیت هچ بوجود آورد و جوجه هایی تولید می شود که ذخایر کافی ویتامین B12 برای جلوگیری از هر گونه کمبود بهنگام یکی دو هفته اول زندگی تأمین نمایند. تزریق مشابه در جوجه های جوان وضعیت خوبی بوجود می آورد ولی متعاقب آن تکمیل جیره غذائی نیز بایستی از نظر احتياجات ویتامین B12 مورد توجه قرار گیرد تا بدینوسیله کمبودهای احتمالی تصحیح شوند و مشکلی در این رابطه پیش نیاید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 4.7]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج