0

بیماری برونشیت مرغ بومی(علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری برونشیت مرغ بومی

بیماری برونشیت در طیور یکی از بیماری های ویروسی می باشد که از نشانه ای ان می توان به  سرفه و عطسه می باشد . در مقالات قبل در مورد برونشیت سایر پرندگان مانند بوقلمون و غاز صحبت کردیم. در ادامه به علائم و نشانه های جزئی و دلایل شیوع و همچنین پیشگیری بیماری برونشیت مرغ بومی یا بیماری برونشیت مرغ محلی می پردازیم.

برونشیت (Bronchitis)

بیماری برونشیت مرغ بومی یا بیماری برونشیت مرغ محلی  باعث التهاب و ایجاد خلط در برونش یا نایژه ها (لوله هایی که نای را به شش هامتصل می کنند) می­شود و باعث میشود که هوای کمتری به شش ها وارد یا خارج شود و همین امر باعث می شود پرنده به سختی نفس بکشد و برای تنفس مجبور به باز کردن دهان شود.علایم این بیماری به سه شکل تنفسی (تنفس با دهان باز، عطسه) کلیوی (رسوبات اسید اوریک در کلیه ها و اسهال سفید گچی ناشی از اسید اوریک) و تناسلی (کاهش تولید تخم مرغ، چروکیده شدن پوسته تخم مرغ و کاهش کیفیت محتوای تخم مرغ) بروز می نماید.

عامل این بیماری ویروسی (کرونا ویروس) بوده و دارای سویه های مختلفی است اما شایع ترین سویه این بیماری، سویه ماساچوست است. این بیماری بسیار مسری بوده و به سرعت از طریق تماس با مدفوع، ذرات موجود در هوا و ترشحات چشمی انتقال پیدا می کند. این بیماری در گله های مولد به دلیل اثرات منفی این بیماری بر تولید و کیفیت تخم مرغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ویروس ممکن است قسمت های مختلف دستگاه تولید مثل را درگیر کند. بطوریکه این بیماری می تواند باعث از بین رفتن غده های پوسته ساز رحم و در نتیجه باعث کاهش ضخامت و ایجاد حالت چروکیدگی در پوسته تخم مرغ خواهد شد. همچنین این بیماری می تواند باعث از بین بردن سلولهای پوششی بخش ماگنوم شده و در نتیجه باعث آبکی شدن سفیده تخم مرغ حالت می شود. این بیماری قابل درمان نیست و پیشگیری بهترین راه می باشد.

واکسن برونشیت

واکسینه

برای پیشگیری از بیماری برونشیت هم از واکسن زنده و هم از واکسن کشته شده استفاده می شود. ویروس بکار رفته در ساخت واکسن زنده از سویه تخفيف حدت یافته ماساچوست بوده که به دو فرم H120 و H52است. توصیه می شود جوجه ها (صنعتی و بومی) را با واکسن H120در سن یک هفتگی و نیمچه ها را با واکسن H52 به طریق آشامیدنی واکسینه نمود. واکسن تزریقی (کشته شده) از سویه M41بوده که در گله مولد و قبل از زمان تخمگذاری برای افزایش و یکنواختی عیار آنتی بادی علیه بیماری برونشیت بکار می رود.

مهمترین علایم کالبد گشایی وجود ترشحات چرک پنیری در چشم و پرخونی نای و شش ها، وجود زرده له شده و تحلیل لوله اویدو کت، تورم شدید کلیه، رسوبات فراوان در کلیه و مجاری ادراری از دیگر علایم کالبدگشایی بیماری برونشیت است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج