0

دانستنی های زنبور عسل و محل زندگی آنها

دانستنی های زنبور عسل

در داخل هر کندوی زنبور عسل معمولاً یک ملکه، تعداد زیادی کارگر و وقتی مواد غذایی در کندو کافی، شرایط آب و هوایی مناسب و کلنی در حال رشد باشد تعداد می زنبور نر وجود دارد. تعداد کارگرها و نرها در داخل کندو به عوامل مختلفی بستگی داشته و در طول سال این تعداد تغییر می­کند. در این مقاله دانستنی های زنبور عسل و محل زندگی زنبور عسل آشنا می شویم

نحوه زندگی زنبوران عسل

در یک کلنی متوسط در فصل رشد حدود 40 تا 60 هزار کارگر، 2 – 3 هزار نر و یک ملکه وجود دارد. این تعداد زنبور به صورت اجتماعی زندگی کرده و بر حسب سن، فعالیت­های کندو بین آن­ها تقسیم می­گردد. کمترین تعداد زنبوری که قادرند در یک کندو برای مدت کمی زنده بمانند حدود 150  – 200 کارگر و یک ملکه است. این تعداد به  علت فعالیت­های مختلف و زیاد قادر به ادامه حیات نبوده و از بین خواهد رفت.

از نظر جنسی در کندو دو نوع زنبور وجود دارد که شامل نرها و ماده ­ها هستند. نرها از تخم­ های بارور نشده و ماده ­ها از تخم­های بارور شده به وجود می­آیند. بنابراین نرها n کرموزومی و ماده­ ها 2n کروموزومی می­باشند.

اختلافات بین زنبوران کارگر و ملکه اختلافات ظاهری یا فنوتیپیکی بوده و هیچگونه اختلافات ژنتیکی ندارند. این اختلافات در ملکه و کارگرها اساساً بستگی به نوع و مقدار تغذیه در دوران لاروی دارد. (Winston, 1987).

عده­ای معتقدند که این اختلافات به مقدار مواد غذایی اصلی در دوران لاروی بستگی دارد نه نوع مواد غذایی. مواد غذایی اصلی در تغذیه لاروها ژله شاهانه می­باشد که از دو جفت غده شیری و آرواره­ای ترشح می­گردد. غدد شیری مواد پروتئینی و غدد آرواره ­ای اسیدهای چرب ترشح می­کنند که از اختلاط آن­ها ژله شاهانه حاصل می­شود.

اختلاف بین زنبورهای نر، کارگر و ملکه

همانطوری که گفته شد نرها n کروموزومی (هاپلوئید) و ماده ها یعنی ملکه و کارگر 2n کروموزومی (دیپلوئید) می­باشند. نرها هم از نظر جنسیت و هم از نظر بعضی از اعضاء خارجی بدن با زنبوران کارگر و ملکه فرق دارند. زنبوران ملکه و کارگر از نظر ژنتیکی با هم شبیه بوده ولی به علت تغذیه مختلف در دوران لاروی هم از نظر ظاهری و هم از نظر بعضی از دستگاه­های داخلی بدن با هم فرق دارند.

ملکه

ملکه در داخل کندو اغلب در نزدیکی لاروهای جوان و تخم­ها دیده می­شود. ملکه در بیشتر اوقات توسط تعدادی زنبور کارگر محافظت می­گردد. کارگرها ملکه را تعقیب، تعذیه و نظافت کرده و با شاخک­ های خود مرتباً وی را لمس نموده و در مواقع مقتضی مواد دفعی او را خارج می­کنند. موقعی که ملکه پیر و یا به عللی از بین برود، پس از چند ساعت زنبوران کارگر به عدم وجود او پی برده و تعدادی از سلول­هایی که دارای لاروهای یک تا دو روزه کارگر است را گشاد نموده (معمولاً سلول­های کناره­ های قاب به خصوص کناره ­های پائین قاب) و برای تبدیل شدن به ملکه آماده می­سازند.

اگر لاروهایی که توسط زنبورهای کارگر برای به وجود آمدن ملکه انتخاب می­شوند یک تا دو روزه باشند ملکه­ های جوان باکره باید پس از یازده تا دوازده روز از سلول­های خود خارج شوند. سلول­های ملکه از نظر شکل ظاهری تا حدودی با هم فرق داشته ولی به طور کلی به شکل بادام زمینی بوده و حدود 5/2 سانتی متر طول و یک سانتی متر قطر دارند و ملکه­ ها در داخل سلول­ها همیشه سر به پائین قرار می­گیرند . تعداد سلول­های ملکه در کندو بستگی زیادی به نژاد، اندازه کلنی، موقع سال و شرایط ایجاد برای تولید آن دارد.

ملکه باکره

وقتی که لارو ملکه به حداکثر رشد خود رسید، زنبوران کارگر سر سلول­ها را با موم پوشانیده و لارو پس از تغذیه کامل در داخل سلول توسط غدد بزاقی خود (غدد لب پایین) پیله تنیده و رو به پایین قرار می­گیرد. لارو سپس به شفیره و متعاقباً به حشره کامل تبدیل می­شود. ملکه باکره در موقع خارج شدن از سلول پیله و سر مومی سلول را با آرواره خود پاره نموده و از آن خارج می­گردد.

در این موقع زنبوران کارگر ملکه را در بیرون آمدن از سلول یاری می­دهند. پس از خارج شدن ملکه از سلول خود، بسیار فعال بوده، ابتدا در جستجوی سایر سلول­های ملکه برآمده و پس از پیدا نمودن آن­ها را نیش زده و قبل از خروج از داخل سلول­ها از بین می­برد.

اولین ملکه متولد شده به وسیله آرواره ­های توانای خود جدار جانبی سلول­های سایر ملکه­ ها را پاره می­نماید. در صورت متولد شدن همزمان دو ملکه؛ آن­ها با یکدیگر می­جنگند تا یکی از آن دو از بین برود. گاهی همین درگیری بین ملکه باکره و ملکه قدیمی کلنی اتفاق می­افتد. در بعضی موارد ملکه باکره تا مدتی به ملکه مادر یا ملکه قبلی توجه ننموده و با او زندگی می­کند. در مواردی که کلنی برای تولید بچه کندو اقدام به پرورش ملکه می­نماید کارگران ملکه باکره متولد شده را از خراب کردن سایر سلول­های ملکه باز می­دارند. معمولاً ملکۀ قبلی با قسمتی از جمعیت کندو قبل از متولد شدن اولین ملکه باکره کندو را ترک می­کنند.

جفت­گیری ملکه

ملکه باکره قبل از جفتگیری یعنی موقعی که حدود 4 تا 6 روزه است ابتدا چند پرواز شناسایی انجام داده و سپس خود را برای پرواز اصلی یعنی پرواز جفتگیری مهیا می­سازد. پرواز جفتگیری ملکه معمولاً در سن 6 – 10 روزگی و اغلب در مواقع گرم روز و به خصوص بعد از ظهرها انجام می­پذیرد.

مدت پرواز معمولاً 10 تا 30 دقیقه طول کشیده و در این مدت با چند زنبور نر (به طور متوسط 8 زنبور نر) در هوا و در حال پرواز جفتگیری می­کند. پس از عمل جفتگیری و وارد شدن اسپرم در داخل دستگاه تناسلی و لوله ­های آورنده تخم، آلت تناسلی آخرین زنبور نری که با ملکه جفتگیری نموده است در داخل واژن ملکه باقی می­ماند و همراه وی به کندو آورده می­شود و در اصطلاح به آن علامت جفتگیری ملکه می­گویند.

معمولاً چند ساعت پس از مراجعت ملکه از جفتگیری علامت جفتگیری وی توسط کارگرها از بدن او جدا شده و وی را تمیز می­نمایند. سپس اسپرم موجود در واژن در داخل کیسه ذخیره اسپرم ذخیره می­گردد. ملکه در طول جفتگیری به اندازه کافی اسپرم ذخیره می­کند تا برای مدت 2 – 3 سال تخم­گذاری وی کافی باشد. پس از گذشت 2-3 روز از جفتگیری، ملکه تخم می­گذارد و پس از تخمگذاری هرگز برای جفتگیری مجدد از کندو خارج نمی­شود.

تخم­گذاری

ملکه پس از جفتگیری بیشتر مورد توجه و مراقبت کارگران قرار می­گیرد. به آرامی در روی سلول­های قابب حرکت کرده، ابتدا سر خود را وارد سلول می­کند. (احتمالاً برای بازرسی سلول و اطمینان از تمیز بودن  خالی بودن آن) سپس چرخی خورده و شکم را وارد سلول کرده و در آن تخم می­گذارد. در شرایط مساعد و عادی ملکه در شبانه­ روز به طور متوسط 1500 و سالانه بین 000/175 تا 000/200 تخم می­گذارد. ملکه­ های 2-3 ساله تعداد تخم کمتری می­گذارند و ممکن است گاهی تخم­های غیر بارور که به نر تبدیل می­گردند بگذارند. اگر چه گزارش­هایی از ملکه ­های 5 – 6 و حتی 7 ساله شده است ولی به طور کلی ملکه پس از 3 – 4 سال عمر پیرده و می­میرد.

نرها

زنبور عسل نر از نظر جثه بزرگتر و فربه ­تر از کارگر و ملکه بوده. طبیعتاً فاقد نیش می­باشد. (زیرا نیش از تغییر شکل تخم ریز درست می­شود) و به علت اینکه نرها مواد غذایی خود را از کارگرها و یا سلول­های ذخیره شده عسل در داخل کندو تأمین می­کنند، دارای خرطوم کوتاهتری نسبت به کارگرها می­باشند. نرها مواد غذایی را از گل­ها جمع­ آوری نمی­کنند. تا آنجایی که مشخص شده نرها در داخل کندو هیچ فعالیتی نداشته، پس از خارج شدن از سلول بیشتر اوقات خود را در روی قاب و در کنار ناحیه پرورش نوزادان گذرانیده و تنها عملشان جفتگیری با ملکه در خارج از کندو است. نرها در اوائل عمر خود توسط کارگرها تغذیه می­شوند و در آخر عمر، خود از عسل تغذیه می­کنند.

یک کلنی متوسط در مناطق معتدل از اواسط بهار بسته به شرایط محیطی شروع به پرورش نر می­کند. تعداد نر در یک کندو بستگی به اندازه، نژاد و شرایط عمومی کندو دارد.

از واسط تابستان وقتی که مقدار شهد گل و دانه گرده در طبیعت کم می­شود پرورش نرها متوقف شده و کارگرها مانع تغذیه نرها می­گردند به طوری که به تدریج از گرسنگی و شرایط نامساعد از بین خواهند رفت. در تابستان اگر مواد غذایی در طبیعت کم باشد، کارگرها لاروهای نر را از سلول­هایشان بیرون کشیده و به خارج از کندو منتقل می­کنند.

کارگرها

کارگرها از نظر جثه کوچکترین افراد کندو و همچنین ماده ­های کاملاً رشد نکرده می­باشند. تخمدان آن­ها کوچک و فقط از 4 تا 8 لوله سازنده تخم تشکیل شده است. کارگرها معمولاً تخم نمی­گذارند ولی اگر در یک کلنی برای مدت حدود 10 روز ملکه به عللی وجود نداشته، تخم و لارو جوان نیز موجود نباشد تخمدان­های بعضی از کارگرها فعال شده و تخم­های زیادی را به طور نامنظم در داخل سلول­ها می­گذارند. تخم­های کارگر به علت عدم آمیختن با اسپرم بارور نشده و به نر تبدیل می­شوند.

تمام فعالیت­های داخل کندو شامل آماده کردن سلول­ها برای تخم­گذاری ملکه، تغذیه لاروها در سنین مختلف رشد، تمیز نگه داشتن داخل کندو، ساختن لانه، تغذیه ملکه، ساختن عسل و غیر توسط کارگران صورت می­گیرد.

از ابتدای زندگی و به تدریج که سن زنبورهای کارگر افزایش می­یابد نوع کار و فعالیت­های آن­ها تغییر می­کند. فعالیت­های مختلف زنبوران کارگر خود تحت تأثیر دو سری عوامل درونی و بیرونی قرار می­گیرند که موجب بروز عکس ­العمل ­های متناسب می­گردد.

برای روشن شدن وظیفه زنبوران کارگر در طول دروان زندگی، ابتدا زنبورهای کارگر را به دو دسته ، زنبوران کندو و زنبوران مزرعه تقسیم و به طور خلاصه به شرح فعالیت­های هر دسته می­پردازیم.

دانستنی های زنبور عسل

زنبوران کندو

زنبوران عسل کارگر به صورت طبیعی و عادی پس از خروج از سلول­ها تا مدت سه هفته در داخل کندو مانده، و وظایف مختلفی را متناسب با سن خود انجام می­دهند. در سه روزه اول زندگی وظیفه کارگران تمیز کردن سلول­هایی است که به تازگی خود و یا سایر زنبورها از آن خارج شده ­اند. بین 3 تا 6 روزه­گی غذا دادن به لاروهائی که سن آن­ها بیشتر از سه روزه است به عهده این زنبورها است . وظیفه بعدی زنبوران کارگر یعنی در سن 6 تا 12 روزه­گی، غذا دادن به لاروهای جوان کمتر از سه روزه است.

در هفته سوم زنبوران کارگر وظایف بیشتری به شرح زیر انجام می­دهند:

  1. تمیز کردن کندو از مواد خارجی و زنبورهای مرده
  2. بسته ­بندی گرده­ های گل در سلول­ها
  3. ترشح موم و ساختن لانه­ های مومی
  4. بستن سلول­­های پر شده از عسل و یا سلول­هایی که در آن­ها لارو پیله تنیده است.
  5. گرفتن شهد گل از زنبوران مزرعه
  6. تبدیل شهد گل به عسل
  7. کاربرد بره موم
  8. تغذیه و مواظبت از ملکه
  9. ساختن زهر در غدۀ سازنده زهر و ذخیره آن در کیسه ذخیره زهر
  10. محافظت از کندو

زنبوران عسل در سن 18 – 21 روزگی بیشترین مقدار زهر را در کیسه ذخیره زهر داشته و وظیفه اصلی آن­ها محافظت از کندو است.

زنبوران مزرعه

پس از گذشت سه هفته از عمر زنبوران عسل کارگر ابتدا پرواز تمرینی شروع شده و سپس پرواز اصلی برای آوردن غذا آغاز می­گردد. زنبوران عسل کارگر بر حسب نیاز کندو مواد مورد احتیاج خود را به کندو می ­آورند. عده­ای از زنبورها شهد گل، برخی گرده گل، تعدادی آب و معدودی بره موم جمع آوری می­کنند. اغلب یک زنبور کارگر توأماً شهد و گرده را به کندو می ­آورد. در شرایط غیر عادی که کندو به کمک به خصوصی نیاز دارد تقسیم کار مسیر عادی خود را از دست می­دهد.

مثلاً در موقع نیاز به غذای بیشتر زنبوران یک تا دو هفته ­ای از کندو خارج می­شوند و یا برای تأمین و تنظیم درجه حرارت داخل کندو بیشتر زنبورها از سنین مختلف در داخل کندو مانده و با بال زدن وظیفه خنک کردن کندو را به عهده می­گیرند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج