0

آشنایی با مراقبت های دامپزشکی آهوان

طی مطالعاتی که روی پرورش دستی سه گونه آهو در عربستان انجام گرفته مشخص گردیده است که در سن ۸ یا ۱۰ هفتگی دو آهوی کوهی اختلال سیستم اعصاب مرکزی را ظاهر کردند که تشخیص داده شد به علت کمبود ویتامین B بوده و درمان شدند.در این بخش قصد  داریم محبث دامپزشکی آهوان را بررسی کنیم.

دام پزشکی آهوان در دیگر کشورها

در باغ وحش اس تی لوئیز توسط دامپزشکی آهوان گزارش شده است که آنتروتوکسمی ، ذات الریه و سپتی سمی باکتریایی از عوامل مرگ و میر آهوان بوده است. آنتروتوکسمی معمولاً ناشی از تغییر رژیم غذایی با نتیجه از شیر گیری نادرست است. ذات الریه به افزایش سن بستگی داشت یا حاصل یک عفونت ثانویه در حیوانات ضعیف بود که ضعف آنها ناشی از یک بیماری یا زخم بوده است. زخم های همیشگی شاخ و پا به معالجات معمول جواب دادند و عفونت های اتفاقی دندان ها در افراد مسن بدون اثرات جنبی معالجه شدند.

مسئله ای باعث از دست دادن آب بدن، کم شدن وزن، از دست دادن هماهنگی و ستاره نگری شد. این بیماری به طور رضایت بخشی با ۳ تا ۵ میلی لیتر پّرنت رَویت

مولتی دز از طریق تزریق عضلانی معالجه شد. ولی این حالت به فاصله دو ماه بعد عود کرد این نشان داد که شاید حیوان به درستی قادر به استفاده از ویتامین B نیست و اگر تا سن ۱۸ ماهگی زنده بماند بازگشت بیماری باعث مرگ آن خواهد شد.

در این بررسی دامپزشکی آهوان دهان دو آهوی ریم، مبتلا به عفونت کورینه باکتریوم شد که در اثر آن لثه ها متورم شد و تاول­های کوچکی ایجاد کرد. این بیماری با 5/1 میلی لیتر محلول بایتریل ۵ درصاد، از طریق تزریق زیر جلدی و یک میلی لیتر دپو مایسین ۲۰/۲۰ به صورت تزریق عضلانی درمان شد. احتمال دارد عفونت، موقع دندان در آوردن شروع شده و اگر چه معالجه موفق بود ولی حیوانات مسن هنوز علائم ابتلاء را نشان داده و تعدادی از دندان هایشان را از دست دادند.

اگر گاهاً اتفاق بیافتد که حیوان بدون نشان دادن علائم بیماری خاصی، رام و مطیع گردیده است مکمل آهن به شير آنها اضافه می شد یا یک میلی لیتر فرکوب زنگ ۱۲ به صورت عضلانی تزریق می شد. به نظر می رسد این درمان وضعیت را بهبود می بخشد. مصرف مرتب آن نیاز نیست. علی رغم سطوح کم آهن در شیر گاو، (استاتوس و کیک وود ۱۹۸۹) بروز کم خونی به عنوان یک مشکل کلی در آهوان مشاهده نشده است.

از باغ وحش هانور گزارش شده است که گزارشات پس از مرگ آهوان بالغ نشان می دهد که مرگ آنها در اثر ذات الریه، اسهال ویروسی، التهاب و اسهال موکوزی روده ، التهاب صفاق همراه هپاتیت و التهاب طحال، مسمومیت با درخت لوکاست و ضعف پس از انتقال بوده است.

در عربستان، آهوانی که به منظور احیاء زیستگاه های قبلی رهاسازی شدند تحت مراقبت های دام پزشکی قرار گرفتند و گزارش شده است که آهوان سالمی که بیماری سل نداشتند در ابتدا انتخاب شدند. آرواره و دندان های آنها برای تورم لثه آزمایش شد تورمی که عامل آن اکتینومایسس پیوژنز و عفونت فوزوباکتریوم نکروفوروم است. آزمایشات پس از مرگ یکی از آهوان جایگاه، قبل از رهاسازی مشخص کرد که مرگ در اثر نکروباسیلوزیس در ادامه یک عفونت پا بوده است به همین دلیل از آن پس از رهاسازی آهوان با فرسودگی سم شدید اجتناب شد.

به استثناء توبرکلوزیس بیماری های عفونی با واگیردار جدی در مجموعه مشخص نشده است. واکسیناسیون بر علیه بیماری های رایج محلی که نیاز به تکرار منظم دارند برای آهوانی که رهاسازی می شوند امکان پذیر نیست. بنابراین اولین گروه آهوان رهاسازی شده در مقابل بیماری ویروسی ریندر پست که ایمنی خوبی در مقابل PPR می دهد که یک بیماری رایج در منطقه است و عامل آن یک شبه ویروس است. اگرچه تشخیص داده نشد که عامل ریندر پست باشد. به طور نظری مشخص می شود که واکسیناسیون یک ایمنی طولانی بوجود می آورد. آخرین گروه آهوان که رهاسازی شدند بر علیه بیماری های پا و دهان، هاری و پاستورلوزیس واکسینه شدند.

آزمایش سل (TB) روی آهوان مرکز تابع آزمایش دوره ای بود که آزمایش مخصوصاً در سه نوبت یا حداقل سه ماه بین هر دوره انجام گرفت. برای اطمینان کار از روش سرم شناسی بر اساس آزمایش الایزا (ELISA) که در آزمایشگاه مرکز انجام می شد استفاده گردید. چند آهو که نتیجه قطعی از آزمایش الایزا نشان ندادند برای رهاسازی استفاده نشدند مگر آنکه آزمایش بعدی آنها منفی بود و با مشخص می گردید که علائم سل پرندگان را نشان می دهند زیرا مشخص شده است که سل پرندگان در آهوان باعث بیماری نمی شود مگر آنکه حیوان خیلی ضعیف شده باشد و سیستم ایمنی بدنش در مقابل عامل بیماری مقاومت نکند. ملاحظه شده است که نتیجه آزمایش بره های خیلی جوان مانند آزمایش مادرانشان است و اگر نتیجه برای یکی منفی باشد برای دیگری نیز منفی است.

دامپزشکی آهوان

هم زمان با آزمایش الایزا یک آزمایش درون پوستی نیز با تزریق 1/0 میلی PPD که از مرکز CDKI در هلند تهیه شده انجام می گیرد. نتیجه پس از ۷۲ ساعت خوانده می شود و هر گونه تغییر در ضخامت پوست گزارش می گردد. وقتی یک نمونه خون برای آزمایش الایزا یا برای آزمایش BTB گرفته می شود از نمونه خون هپارینه استفاده می شود و نمونه ها به آزمایشگاه تحقیقات گوزن در دانشگاه اوتاگو در دوندین نیوزیلند

فرستاده می شود. آزمایش BTB یک آزمایش ترکیبی است که در آن آنتی بادی های TB ، ليمفوسیت ها و پاسخ التهابی به مایکوباکتریا اندازه گیری می شود.

آهوانی که نتیجه آزمایش آنها مثبت یا دارای ابهام بود برای تعیین خسارت برای آزمایشات پس از مرگ انتخاب شدند. آهوانی که آزمایش سل پرندگان آنها مثبت بود خسارتی نشان ندادند.

دامپزشکی آهوان بروسلوز را به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و حیوان محسوب می کنند . عوامل شناخته شده بیماری، طیف وسیعی از پستان داران اهلی و وحشی را مبتلا می سازند . این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیدمی و نازایی و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا و هم چنین به علت ابتلای انسان به بیماری طاقت فرسا و صعب العلاج تب مالت همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد. دام های مبتلا به بروسلوز معمولاً در اولین دوره آبستنی سقط جنین نموده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی باعث آلودگی محیط ، مزارع و مراتع گردیده که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات و انسان فراهم می سازد. دفع دورهای باکتری عامل بیماری از طریق شیر حیوانات مبتلا و نیز از ترشحات رحمی دام های فاقد علائم بالینی و سقط جنین مخاطرات فراوانی را برای سایر دام ها و انسان در بر دارد . با وجود اینکه از شناخت این بیماری تاکنون بیش از یک قرن سپری گشته ، بروسلوز هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه هم چنان به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های مشترک انسان و دام مطرح می باشد و تنها تعداد محدودی از کشورهای جهان این بیماری را ریشه کن نموده یا در آستانه ریشه کنی قرار دارند. مبارزه با این بیماری و کنترل و ریشه کنی آن به دلیل کثرت گونه ای عوامل بیماری زا و تنوع حیوانات میزبان، دوام نسبتاً قابل توجه باکتری عامل بیماری در محیط ، عدم کفایت برنامه های واکسیناسیون برای ریشه کنی بیماری و لزوم شناسائی و حذف دام های عامل انتشار بیماری در مقاطع خاص از اجراء برنامه های مبارزه و لزوم هزینه و سرمایه گذاری سنگین همواره در بسیاری از کشورهای جهان با دشواری ها و مشکلات عدیده مواجه بوده است.

طی مطالعه ای که توسط دامپزشکی آهوان در دبی (UAE) انجام شده، در نوامبر سال ۲۰۰۳ و مارس سال ۲۰۰۵ از ۲۵۶ نشخوار کننده که در محیط های نیمه طبیعی زندگی می کرده اند نمونه خون گرفته شده است و بیان شده اگر چه بروسلوز در سم داران وحشی و اهلی و شتر در این منطقه وجود داشت، اما آنتی بادی های بروسلا در نمونه­ هایی که آزمایش رز بنگال روی آنها انجام گرفت، آشکار نشد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج