0

هر آنچه که در مورد گوشت گوزن باید بدانید

گوشت گوزن

از نظر تاریخی محققان معتقدند که گوشت گوزن به عنوان غذا قبل از گوشت گاو، خوک و جوجه که امروزه مصرف آنها متداول تر است مصرف می­شد.زمانی گوشت گوزن در تفریحات و شکارگاه­ها به دست می آمد، هر چند هزینه را اولین دلیل اهلی کردن گوزن در استفاده از گوشت آن می دانند، که این مهم در عصر سنگ اتفاق افتاده است. از سنگواره ها چنین بر می آید؛ یونانیان قدیم اولین پیشاهنگ تمدن خوردن گوشت گوزن برای شکار آن بودند. رومیان قدیم خدا را از مسرت شکار و مصرف و تفریحات مربوطه به آن ستایش می کردند. در این پست هر آنچه که در مورد گوشت گوزن باید بدانید را بررسی می کنیم.

گوشت گوزن

امروزه گوشت گوزن بسیاری از فرهنگ ها را به هم پیوند داده است؛ کسانی که هنوز به شکار جهت جمع آوری غذا اعتقاد دارند. در حال حاضر نیوزلند و ایالات متحده از عمده کشورهایی هستند که پیشرفت شگرفی در اهلی کردن و به دست آوردن گوشت گوزن پیدا کردهاند. گوشت گوزن بسیار ارزشمند است و فوق العاده لذيذ و گوشتی است مقوی که از گوزن وحشی یا اهلی به دست می آید. باید دقت شود، طعم گوشت مستقیماً مربوط به جیره غذایی حیوان است و مزه آن تا اندازه زیادی تحت تأثیر مصرف گیاهان جنگلی، میوه انگور (مانند شراب قرمز) که در این صورت بافتی نرم و نازک پیدا می کند.

جدولی تهیه شد که در این جدول درصد ارزش روزانه یک وعده غذایی تهیه شده از گوشت گوزن را به نسبت و برحسب روش ارزیابی غذای مصرفی مان نشان می­دهد.

منافع تندرستی

گوشت گوزن ممکن است اغلب در بیشتر برنامه غذایی شما نباشد اما آن واقعاً یک برنامه غذایی سالم است. پروتئین و آهن و چربی اشباع شده کم.

گوشت گوزن منبع خوبی از پروتئین است. بر خلاف بیشتر گوشت ها، چربی در آن به میزان مناسبی وجود دارد به ویژه چربی اشباع شده. در یک روش تهیه کردن گوشت گوزن 5/68 % از ارزش روزانه پروتئین تنها ۱۷۹ کالری و 49/1 گرم چربی اشباع شده دارد. همچنین گوشت گوزن منبع خوبی از آهن است به شرط این که 2/28 % از ارزش روزانه برای آهن ۱۱۲ گرم در یک وعده غذایی باشد. مخصوصاً برای قاعدگی زن­ها و کسانی که بیشتر خطر کاهش آهن برایشان وجود دارد، بالارفتن ذخیره آهن خوب است. مخصوصاً در مقایسه با گوشت گاو که یک منبع خوب آهن است. گوشت گوزن تهیه شده به نسبت گاو، چربی و کالری کمتری داشته و به خوبی آهن جذب می­کند، آهن یک ترکیب کننده کامل از هموگلوبین است که توسط اکسیژن از شش به تمام قسمت های بدن می­رود و هم چنین قسمتی از مکانیسم تولید انرژی و متابولیسم است باید توجه داشت خانم­های حامله و یا در حال شیردهی و هم چنین بچه های در حال رشد و نونهالان نیاز مبرمی به آهن دارند. ویتامین های B برای انرژی بهتر و سلامتی دستگاه گردش خون ضروری هستند که این مهم در گوشت گوزن به دلیل غنی بودن از انواع ویتامین ها و به خصوص ویتامین اتفاق می افتد، به شرط این که 6۰٪ از ارزش روزانه، برای این ویتامین مهم باشد به انضمام ریبوفلاوین یا  (٪40 از ارزش روزانه) نیاسین یا  (٪۳۸ از ارزش روزانه) و پرودکسین یا  (5/21 % از ارزش روزانه)

دو ویتامین  و  در بدن توسط مولکولی خطرناک که هموسیستین خوانده می شود. متوقف می شوند. سطح بالایی از هموسیستین می تواند موجب بروز خسارت در رگ­ها شود که موجب افزایش سخت شدگی دیواره سرخرگ­ها، بیماری قند و بیماری قلبی شود و خطر افزایش حملات قلبی را به وجود می آورد. هم چنین هموسیستین باعث پوکی استخوان شده و خانم هایی که با کمبود ویتامین  مواجه اند در مقایسه به آنهایی که در حالت طبیعی یا افزایش ویتامین  در بدن بودند به طور مفیدی از اثر سلول­های سرطان زای توکسین حفاظت می شدند و به این وسیله خطر بیماری سرطان را کاهش می دهد.

گوشت گوزن

ریبوفلاوین موجود در گوشت گوزن از وقوع حملات میگرنی با اصلاح کردن انرژی متابولیسمی سلول­هایی که سردردهای میگرنی را به وجود می آورند، ممانعت می کند. ریبو فلاوین یا ۱۲ B دو نقش مهم در تولید انرژی بدن ایفا می کند، وقتی که راه­های تولید انرژی فعال می شود. ریبوفلاوین شکلی از دی نوکلئوتید آدنین فلاوین (FAD) یا مونونوکلئوتید فلاوین (FMN) می شود. در این اشکال ریبوفلاوین به آنزیم های پروتئینی که فلاوپروتئین ها خوانده می شود، می پیوندد که اجازه می­دهد به اکسیژن، اساس (پایه) تولید انرژی را پایه ریزی کند. فلاوو پروتئین ها در سراسر بدن یافت می شوند. مخصوصا در جایی که اکسیژن پایه تولید انرژی است پیوسته به آن نیاز دارند؛ مانند قلب و دیگر ماهیچه ها، نقش دیگر ریبوفلاوین در تولید انرژی حفاظتی است. مولکول های بدن اکسیژن موجود را استفاده می کنند تا بتوانند انرژی تولید کنند و توسط واکنش های بسیاری می توانند موجب خسارت به میتوکندری­ها و حتی سلول های خودشان شوند. چنانچه در میتوکندری­ها خسارت زیادی بروز کند توسط یک پروتئین کوچک، به عنوان مولکول­های که glutathione  خوانده می شود، مانع می­شود؛ مانند تعدادی مولکول­های آنتی اکسیدان glutathione بایستی مورد استفاده قرار گیرد و آن ویتامین  در نقاطی (مکان­هایی) اجازه بازیابی می دهد. (از لحاظ فنی ویتامین  یک کوفاکتور برای دیاستازی آنزیم glutathione است که به هنگام ترکیب با اکسیژن شکل از انتهای glutathione را به نسخه تبدیل شده اش تغییر می دهد. نیاسین (ویتامین ) تاکنون ویتامین دیگری در گوشت به اندازه نیاسین نتوانسته است خطر توسعه بیماری التهاب مفاصل و استخوان­ها را به نصف کاهش دهد نیاسین مانند عضوی از B کمپلکس در تولید انرژی مهم است.

دو شکل منحصر به فرد از ویتامین  (دی نوکلوتید آدنین نیکوتین آمید، یا NAD و فسفات دی نوکلوتید آدنین آمید یا NADP خوانده می شود). برای تبدیل انرژی قابل استفاده در پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات­ها ضروری هستند. همچنین نیاسین برای ترکیب کردن نشاسته که می تواند در کبد و ماهیچه ها برای استفاده احتمالی از یک منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد مصرف می شود. گوشت گوزن­های جوان تیره تر نرم تر و دارای چربی سفیدی اند و در نتیجه خوشمزه ترند، گوشت گوزن به صورت بسته بندی­های یخ زده در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد. گوشت گوزن به علت فساد سریع بایستی در سرما به حالت یخ زده نگهداری شود. اگر گوشت گوزن كباب شده به صورت استیک و بریده شده باشد، می­توان در یخچال برای ۲ تا ۳ روز نگه داشت و اگر جهت نگهداری برای 3 تا 6 ماه باشد می توان گوشت گوزن را در فویل های آلومینومی یا یخ بسته کاغذی در حال منجمد نگهداری کرد. دقت شود برش استاندارد برای استیک گوشت گوزن 16/1 سانتی متر است و اکثراً به همراه سس و سبزیجات خوشمزه مصرف می شود. هرچند مصرف گوشت گوزن را به همراه خوراک لوبیای پر ادویه نیز توصیه کرده اند. باید دقت شود، گوشت گوزن به طور طبیعی دارای اجسامی که پیورین خوانده می شوند، است. پیورین عموماً در گیاهان، حیوانات و انسان­ها یافت شده هم چنین زیاد بودن پیورین سبب بروز مشکلات سلامتی می شود. پیورین می تواند میزان اسید اوریک را پایین بیاورد. افزایش توده ای از پیورین در بدن می تواند افزایش توده (ذخیره) اسید اوریک را منجر شود به این حالت نقرس گفته می شود که سبب شکل گیری سنگ کلیه از اسید اوریک شده و همین موضوع برای مصرف گوشت گوزن مانند سایر گوشت­ها، محدودیت هایی به وجود آورده است. جدول ذیل بر حسب استانداردهایی که اداره دارو و غذای ایالات متحده تعیین کرده بوده که میزان و درصد عناصر غذایی مورد نیاز و ارزش جهانی و کیفیت هر عنصر غذایی با توجه به موجودیت آن در گوشت گوزن آورده شده است. ضمناً گوشت گوزن حاوی کربوهیدرات، قندهای حل شدنی و غیر قابل حل، فیبر، مینرال­ها، اسیدهای چرب و دیگر عناصر است و به دلیل آورده شدن این مواد در منابع و کتب دیگر از آوردن آنها خودداری کرده ایم. ض منا دلیل مقایسه و متناسب کردن درصد عناصر با اداره دارو و غذای ایالات متحده به دلیل دقت نظر بیشتر این اداره به عناصر غذایی بوده و از طرفی کشورهای دیگر تا به این اندازه دقت عمل به خرج نداده اند و همین استانداردها را معیار و ملاک قرار داده ­اند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج