0

مواد مغذی ضروری مورد نیاز اسب:چربی مورد نیاز اسب

چربی مورد نیاز اسب

چربی­ها یا لیپیدها ترکیبات آلی هستند که کارکردهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی مهمی را در بدن به عهده دارد. از جمله:*تأمین انرژی*منبع اسیدهای چرب ضروری*انتقال ویتامین­های محلول در چربی *ساختمان اصلی غشاءهای سلولی می باشند در این پست به بررسی میزان چربی مورد نیاز اسب می پردازیم .

چربی

چربی­ها به شکل­های مختلفی وجود دارند:

  1. چربی­های ساده: تری گلیسیریدها – چربی­ها و روغن­هایی که استراسیدهای چرب با گلیسرول هستند.
  2. چربی­های مرکب: فسفو لیپیدها (علاوه بر چربی­، حاوی فسفر، کربوهیدرات یا پروتئین هستند).
  3. استرول­ها: کلسترول – چربی­های پیچیده

از نظر تغذیه­ای چربی­های مهم ساخته شده از اسیدهای چرب و گلیسرول، تری گلیسریدها و فسفو لیپیدها می­باشند.

تری­گلیسریدها شکل اصلی ذخیره انرژی در بدن اسب می­باشند.

چربی مورد نیاز اسب

اسیدهای چرب

تری­گلیسریدها و فسفولیپیدها شامل اسیدهای چرب هستند که به وسیله زنجیر بلند اتم ­های کربن متصل به اتم ­های هیدروژن شناخته می­شوند. هرچه اتم­ های هیدروژن در زنجیره کم باشد، اسید چرب کمتر اشباع شده و بیشتر مایع خواهد بود.

گلیسرول

گلیسرول ساختار الکلی تری­گلیسریدها است.

تری­گلیسریدها

تری­گلیسریدها، استرگلیسرول و اسیدهای چرب هستند. استرها از واکنش یک الکل با اسید آلی حاصل می­گردند. طول زنجیره و درجه اشباع اسیدهای چرب، خواص فیزیکی و شیمیایی تری­گلیسریدها را تعیین می­کنند. تری­گلیسریدهای ساده با کمتر از 10 کربن معمولاً در دمای اتاق به حالت مایع هستند.

اسیدهای چرب ضروری

اسید لینولئیک، آراشیدونیک و لینولنیک که توسط اسب به میزان کافی ساخته نمی­شود و باید از طریق جیره فراهم می­شوند، اسدیهای چرب ضروری هستند. آن­ها در تمامی بخش­های غشاء سلولی و نیز تولیدات غده پروستات نقش اساسی دارند. هنوز اهمیت اسیدهای چرب ضروری و سایر اسیدهای چرب مانند امگا – سه در جیره غذایی به طور کامل درک نشده است.

گوارش چربی

در طول هضم، ابتدا چربی­ها حل می­شوند و سپس گلیسرول و اسیدهای چرب تجزیه می­شوند که آن­ها می­توانند از دیواره روده باریک عبور کرده و وارد سیستم لنفاوی گردند.

پیش از آن که اسیدهای چرب و گلیسرول وارد لنف گردند، دوباره به تری­گلیسرید تبدیل می­شوند. قطرات چربی به وسیله سیستم لنفاوی به جریان خون منتقل می­شود. چربی­های جذب شده بار دیگر در خون به اسید چرب و گلیسرول تجزیه می­شوند.

سوخت و ساز تری­گلیسریدها

در تمامی بافت­های بدن تری­گلیسرید ذخیره می­شود که بافت چربی بیشترین ذخیره چربی و تری­گلیسرید را دارا است. این بافت می­تواند چربی­ها را از کربوهیدرات­ها سنتز نماید و نیز قادر است اکسیداسیون اسیدهای چرب را انجاما دهد. وقتی انرژی دریافتی از میزان انرژی مورد نیاز بدن بیشتر باشد، بخش اضافی به صورت چربی ذخیره می­شود (فرایند چاق شدن) و در صورتی که انرژی جذب شده کمتر از نیاز باشد تری­گلیسریدها برای تأمین کمبودها تجزیه می­شوند و در نتیجه کاهش می­یابند.

کبد نقش مهمی در تجزیه تری­گلیسریدها و تولید انرژی دارد؛ همچنین قادر است برخی اسیدهای چرب اختصاصی را نیز بسازد. در شکسته شدن چربی­ها، ابتدا تری­گلیسریدهای موجود در بافت چربی به اسیدهای چرب و گلیسرول هیدرولیز می­شوند.

سپس گلیسرول در مسیر فسفوگلوکونات قرار می­گیرد تا انرژی آزاد نماید. اسیدهای چرب نیز توسط خون به بافت­های مختلف انتقال می­یابند تا به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند. آن­ها در میتوکندری سلول اکسید شده، به استیل کوآنزیم A تبدیل می­شوند و وارد چرخه کربس می­گردند. چربی­ها دارای انرژی بسیار زیادی بوده، نسبت به شکستن کربوهیدرات­ها، انرژی بیشتری تولید می­کنند. جیره­های اسب به ندرت حاوی بیش از 4 درصد چربی است در حالی که 50 درصد غذای برخی انسان­ها از آن تشکیل شده است.

چربی­ها منبع متراکمی از انرژی هستند که اسب­ها قادرند آن­ها را به نحو مؤثری هضم کنند. افزودن چربی به جیره مخصوصاً برای اسب­های استقامت می­تواند سودمند واقع شود. افزودن یک فنجان روغن به هر یک از سه وعده غذایی اسب (3/0 لیتر) دقیقاً معادل انرژی یک کیلوگرم یولاف می­باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج