0

بررسی بیماری های مهم ویروسی در سگ­ها(ديستمپر،پاروویروسی،هپاتیت)

بیماری ديستمپر سگ

ديستمپر یا ژوناژ، یک بیماری ویروسی در سگ­ها بویژه سگ­های جوان محسوب شده و عامل ایجاد کننده آن ویروسی به نام موربیلی ویروس می باشد. این بیماری را به خاطر شاخی شدن شدید پوست بالشتک های انگشتی و صفحه بینی که درد زیادی در حین راه رفتن به حیوان وارد می کند، اصطلاحاً Hard pad disease نیز می نامند. دراین پست با بیماری های مهم ویروسی در سگ­ها از جمله بیماری ديستمپر سگ ، عفونت پاروویروسی در سگ ، هپاتیت عفونی سگ ها می پردازیم.

بیماری های مهم ویروسی در سگ­ها

بیماری ديستمپر سگ

 در این بیماری، حیوان در دو مرحله تب می کند که یکی در روز 4 تا ۷ بیماری و تب دوم روز 14 ایجاد می شود. بقیه علائم به شکل ترشحات چرکی- موکوسی از بینی و چشم، ورم ملتحمه، بی اشتهایی، علائم عصبی به صورت اسپاسم عضلانی بویژه در پا و صورت، فلجی پاها، عدم تعادل، تشنج که از روی ریزش شدید بزاق و حرکات جوشی در فک مشخص می شود، کوری و شاخی شدن شدید پوست بالشتک­های انگشتی و صفحه بینی نمود می یابد. البته علائم عصبی همچون کودنی و خنگی، بیشتر در دیستمپر مزمن و در سگ های مسن 7-6 ساله دیده می شود. اینطور گفته می شود که شایع ترین علت تشنج در سگ­های زیر 6 ماه، بیماری دیستمپر است. این بیماری درمان نداشته و با حمایت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت های فرصت طلب باکتریایی به وسیله تجویز آنتی بیوتیک ها و درمان های حمایتی مثل سرم درمانی و همچنین پرهیز غذایی، به بهبودی حیوان و غلبه بر بیماری کمک می شود. البته مراقبت شدید و مناسب طبق دستور دامپزشک از حیوان مبتلا نقش مهمی در بهبودی حیوان خواهد داشت. تشخیص بوسيله آزمایش خون و کیت های اختصاصی امکان پذیر است. جهت پیشگیری از این عارضه، باید حیوان خود را واکسینه کنید.

عفونت پاروویروسی در سگ هپاتیت عفونی سگ ها

عفونت پاروویروسی در سگ

این عفونت توسط پاروویروس تیپ II در سگ­ها ایجاد می شود. عفونت از راه تماس با مدفوع حیوان آلوده و یا محیط آلوده به ویروس، به حیوان منتقل شده و از علل مهم ایجاد کننده اسهال خونی در سگ­ها محسوب می گردد. البته اسهال ایجاد شده در چند روز اول زرد رنگ است، اما بعد از چند روز خونی می شود. توله های

3- 2 ماهه بسیار مستعدتر به ابتلا بوده و در برخی نژادها همچون دوبرمن پینچر، گریت دین، لابرادور رتریور و نیز سنگ های دو رگه شینلو – دو برمن بیشتر دیده می شود. در این حالت حیوان بی اشتها بوده، اغلب دچار تب و استفراغ می شود. تشخیص بوسیله آزمایش خون و کیت های اختصاصی انجام می گیرد. درمان حیوان هر چه سریعتر باید توسط دامپزشک آغاز شود که این عمل بوسیله سرم درمانی، آنتی بیوتیک­ها، کورتون و نیز پرهیز عذایی صورت می گیرد. جهت پیشگیری از این عارضه حيوان باید واکسینه شود.

هپاتیت عفونی سگ ها

این عفونت اغلب در سگ ها به شکل مخفی ایجاد شده و به ندرت ممکن است به شکل حاد و کشنده خود را نشان دهد. عامل ایجاد آن، نوعی ویروس به نام آدنو ویروس تیپ I می باشد که از راه دهانی و یا تنفسی، حیوان را مبتلا می نماید. بیماری، بیشتر در سگ­های جوان دیده شده، حیوان اغلب در دو مرحله تب نموده، بدن به شدت درد می کند و هیچگونه تمایلی به حرکت وجود ندارد. اسهال خونی و استفراغ خونی از دیگر چهره های بیماری بوده، تورم عقده های لنفاوی سر و گردن نیز در ملامسه به خوبی مشهود خواهد بود. در فرم شدید و حاد بیماری، حيوان علائم فوق را به شکل برجسته ای بروز می دهد. در حیوانی که در حال بهبودی است، اغلب قرنیه چشم دچار خیز شده، آبی رنگ و کدر می شود و اصطلاحاً به این حالت چشم آبی می گویند و ممكن است که با مشاهده این وضعیت صاحب حیوان تصور کند که حیوانش کور شده است. اما پس از ۵-4 روز این عارضه نیز برطرف شده و بینایی حیوان بر می گردد. به هر حال این عارضه در صورتی که حاد و شدید باشد و به حیوان رسیدگی نشود ممکن است باعث مرگ او گردد. جهت پیشگیری از این عارضه واکسیناسیون حيوان توصیه می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج