0

افت قند خون در سگها و آشنایی با دستگاه گردش خون

بیماری­های قلبی در سگ­ها شایع هستند. علائم آنها شامل سرفه، لثه های رنگ پریده یا آبی رنگ شکم افتاده، کاهش فعالیت بدنی، از حال رفتن، افزایش تعداد تنفس و سختی تنفس، ضربان قلب خیلی بالا یا خیلی پائین، از دست دادن اشتها، اسهال و کاهش وزن بدن می باشد. در ادامه به افت قند خون در سگها و آشنایی با دستگاه گردش خون سگ ها می پردازیم.

دستگاه گردش خون سگ

سگ خود را برای معاینه قلب حداقل دو بار در سال به نزد دامپزشک ببرید. دامپزشک به صداهای قلب و ریه سگ شما گوش خواهد داد. در صورت شنیدن صداهای مرمر قلبی و یا صداهای غیر طبیعی ریوی، دامپزشک از قفسه سینه سگ شما عکس رادیوگراف تهیه می نماید. در صورت وجود صداهای مرمر قلبی، دامپزشک در هر معاینه میزان و شدت این صداها را مورد بررسی قرار میدهد. سگ خود را با غذاهای با کیفیت تغذیه نمائید و مراقب باشید که واکسن ها و داروهای ضد انگل خود را به موقع دریافت کند.

بیماریهای قلبی در سگ­ها شایع است. یکی از مهمترین علائم آن سرفه سگ­ها بخصوص در شب­ها است. از دیگر علائم آنها می توان به افتادگی شکم، کاهش فعالیت بدنی، از حال رفتن، افزایش تعداد تنفس و سختی تنفس، بزرگ شدن رگ جوگولار گردن و کاهش اشتها اشاره کرد.

نشانه های شوک در سگ عبارتند از لثه های رنگ پریده، نبض ضعيف، افزایش ضربان قلب، سردی پوست به هنگام لمس، افزایش مدت زمان پر شدن مجدد مویرگی از نشانه های شوک می باشد. سريعاً سگ را به نزدیک­ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

  1. علائم ناشی از بیماری­های قلبی عبارتند از: سختی تنفس، سرفه، لثه های بی رنگ یا آبی رنگ، ضربان قلب خیلی تند یا خیلی کند و از حال رفتن.
  2.  علائم حیاتی سگ را کنترل کنید و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را انجام دهید.
  3.  سریعاً سگ را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید.

افت قند خون

علائم کاهش قند خون در سگ عبارتند از: تلو تلو خوردن، کوری، تشنج و غش کردن. سگ کاملاً هوشیار نیست و یا در حالت کما است. دچار تشنج شده، ضعیف و لرزان است. سگ به نظر مست است. عوامل کاهش دهنده قند خون را می توان به دو دسته مرتبط با دیابت و یا غیر مرتبط با دیابت تقسیم نمود.

عوامل مرتبط به دیابت: نخوردن غذا پس از تزریق انسولین (همواره قبل از تزریق انسولین به سگ خود غذا باشید). تزریق بیش از حد انسولین بدلیل عوض کردن نوع انسولین و یا اشتباهات محاسباتی در میزان انسولین تزریقی. کاهش یافتن میزان انسولین (عدم نیاز به میزان تزریقی). استفراغ کردن غذا پس از تزریق انسولین.

عوامل غیر مرتبط به دیابت: عفونت شدید، بیماری کبدی و یا توموری شدن بخشی که مسئول ترشح انسولین است. اگر توله ها (بخصوص توله هایی خیلی جوان و یا خیلی کوچک) غذا به میزان کافی نخورند و یا اینکه غذای خورده شده را با اسهال و استفراغ از دست بدهند می توانند دچار افت قند خون شوند.

  1.  اگر سگ شما بیماری دیابت دارد و دچار افت قند خون شده است، مقداری عسل و یا شربت گلوکز را و روی لثه های سگ بمالید. حتی اگر سگ بی هوش شده است نیز حتماً این کار را انجام دهید
  2.  اگر شما شربت گلوکز و یا عسل ندارید با مقداری آب قند این کار را انجام دهید.
  3. علائم حیاتی سگ را کنترل کنید و در صورت نیاز عملیات احیا قلبی و ریوی را انجام دهید
  4. فوراً سگ را به نزدیک ترین بیمارستان با کلینیک دامپزشکی ببرید. انسولین و سرنگ را نیز با خود ببرید.
  5. اگر سگ شما به دیابت دچار شده است و یا سابقه افت قند خون دارد، همواره مقداری عسل، شربت گلوکز، قند و یا مواد قندی به همراه داشته باشید.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج