0

بررسی مکمل چربی در جیره های مایع گوساله

مکمل چربی در جیره های مایع گوساله

جایگزین شیر، خوراک بسیار خوبی برای گوساله های پیش از شیر گیری است. جایگزین شیرهای تجاری که به طور مناسب تهیه شده اند نسبت به شیر کامل قیمت کمتری دارند. خطرات امنیت زیستی و مسمومیت­های شیر حذفی را نیز نخواهند داشت با این حال جایگزین شیرهای تجاری نمی توانند مواد مغذی مشابه با آنچه که شیر فراهم می کنند، تأمین کنند. در مقابل فرمول تنها به منظور تأمین مقدار مناسب مواد مغذی برای رشد قابل قبول و ارتقای مصرف اجباری استارتر (به منظور از شیر گیری زودتر از معمول) تنظیم شده است که همراه با ماندگاری، قابلیت مخلوط شدن خوب آنها مناسب و آسان است. درآن پست به بررسی مکمل چربی گوساله و مکمل جیره گوساله می پردازیم

سطوح چربی در جایگزین های شیر

جایگزین های شیر مقادیر مناسبی از پروتئین، انرژی (کربوهیدرات ها و چربی­ها)، ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کنند. معمولاً فرمول آنها طوری تنظیم می شود که حاوی ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ درصد چربی باشند. در گذشته بیشتر جایگزین شیرهای عرضه شده به بازار حاوی ۱۰ درصد چربی بودند. با این حال در طول ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته جایگزین شیرهای حاوی ۲۰ درصد چربی در بازار غالب شده اند و جایگزین شیرهایی با ۱۰ یا ۱۵ درصد چربی به میزان کمتری تولید می شوند. سؤال مهمی که وجود دارد این است: «بهینه ترین سطح چربی برای گوساله ها کدام است؟» در این بخش به منظور فراهم کردن بینشی برای پرورش دهندگان به این سؤال پاسخ داده می­شود.

با افزایش میزان چربی در فرمول جایگزین شیر، میزان سایر مواد مغذی باید کاهش یابد تا فضای مورد نیاز برای افزایش چربی فراهم گردد. به طور معمول، مقدار مواد اولیه غنی از پروتئین (کنسانتره پروتئین آب پنیر یا WPC) افزایش و مقدار آب پنیر کاهش می یابد.  همه این فرمول­ها حاوی مقدار مشابهی پروتئین می باشند (۲۰ درصد) و مکمل ویتامینه و معدنی در آنها نیز به طور یکسان استفاده شده است

فواید سطوح بالاتر چربی

چندین فایده در افزایش چربی در جایگزین شیر وجود دارد که شامل موارد زیر هستند :

Ÿدریافت انرژی بیشتر: با ۵ درصد افزایش چربی در جایگزین شیر، غلظت انرژی جایگزین شیر تقریباً ۶ درصد افزایش خواهد یافت. بیشتر جایگزین شیرهایی که حاوی ۲۰ درصد چربی هستند علاوه بر تأمین انرژی قابل متابولیسم انرژی لازم برای افزایش وزن روزانه ای در حدود ۲۵۰ گرم را فراهم می کنند. این ویژگی به ویژه در آب و هوای سرد از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در این شرایط میزان انرژی مورد نیاز برای حفظ و نگهداری دمای بدن افزایش می یابد.

Ÿ کاهش اسهال: تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالاتر چربی در جایگزین شیر میزان وقوع اسهال و شدت آن را کاهش می دهد. دلایل این امر به روشنی شناخته شده نیست. با این حال ممکن است غلظت­های کمتر لاکتوز در کاهش اسهال سهیم باشد. به نظر می رسد که در این مورد نیازمند مطالعه بیشتر هستیم.

Ÿکاهش استرس: گوساله هایی که پیش از شیر گیری در معرض عوامل بیماری زا بودند ممکن است میزان انرژی مورد نیاز در آنها در صورت گسترش اسهال و سایر بیماری­ها افزایش یابد. زیرا گوساله ها نمی توانند به طور قابل توجهی در بدن خود انرژی ذخیره کنند، آنها برای جبران نیازهای خود باید به طور پیوسته انرژی دریافت کنند. جایگزین شیرهای حاوی سطوح پایین تر چربی (زیر ۱۵ درصد) ممکن است انرژی کافی برای نگهداری در زمانی که گوساله اسهال است یا تحت سایر استرس ها قرار دارد، نداشته باشند. این موضوع می­تواند به کاهش قابل توجه وزن و احتمالاً مرگ منتهی گردد. بالعكس، جایگزین شیرهای حاوی سطوح بالاتر چربی (حاوی انرژی اضافی) انرژی بیشتری تامین می کنند که می تواند باعث تامین نیاز انرژی لازم برای نگهداری در زمان استرس گردد.

خطرات سطوح بالاتر چربی

مصرف استارتر با دریافت انرژی از جایگزین شیر به صورت منفی همبستگی دارد (رابطه معکوس دارد). به بیان دیگر اگر گوساله انرژی بیشتری از طریق جایگزین شیر دریافت کند به انرژی حاصل از استارتر نیاز کمتری دارند. در نتیجه گوساله هایی که جایگزین شیر جان بالاتر مصرف می کنند نسبت به گوساله هایی که جایگزین شیر حاوی انرژی کمتر مصرف می کنند دیرتر شروع به مصرف استارتر می نمایند. این موضوع ممکن است گسترش شکمبه و از شیرگیری را به تأخیر بیاندازد و می تواند منجر به کند شدن رشد در طولانی مدت گردد.

با این حال برخی اطلاعات نشان می دهند که تأثیر سطح چربی جایگزین شیر بر روی مصرف استارتر کم است. پژوهشگران مینسوتا گزارش کردند که گوساله های تغذیه شده با جایگزین شیر حاوی ۱۵ درصد چربی رشدی برابر با گوساله های تغذیه شده با جایگزین شیر حاوی ۲۰ درصد چربی داشتند. به علاوه، این پژوهشگران گزارش کردند که جایگزین شیرهای حاوی سطوح بالاتر چربی باعث افت مصرف ماده خشک پیش و پس از شیر گیری شدند (گوساله ها در سن ۴۲ روزگی از شیر گرفته شدند).

علاوه بر این، پیش از شیرگیری، گوساله هایی که با جایگزین شیر حاوی ۱۵ درصد چربی تغذیه شده بودند در مقایسه با آنهایی که جایگزین شیر حاوی ۲۰ درصد چربی دریافت کرده بودند، رشد بیشتری داشتند. ذکر این نکته ضروری است که، با این حال، این گوساله ها تحت مدیریت بسیار خوبی قرار داشتند و ممکن است نتایج در شرایطی که مدیریت ضعیف تری دارند، متفاوت باشد.

بهترین مقدار چربی در جایگزین شیر برای یک مزرعه خاص بستگی زیادی به سطح مدیریتی دارد. به طور معمول جایگزین شیرهای تجاری حاوی ۲۰ درصد چربی بهترین ترکیب از رشد حیوان، کنترل اسهال و مصرف استارتر را فراهم می کنند. از آنجائی که برخی از پرورش دهندگان با استفاده از جایگزین شیر حاوی ۱۵ درصد چربی موفق بوده اند، بسیاری از پرورش دهندگان دست از مصرف جایگزین شیر حاوی ۱۰ درصد چربی برداشته اند. برخی از شرکت ها جایگزین شیری حاوی مقدار متوسط چربی (به طور معمول ۱۸ درصد) را ارائه می دهند.

 گوساله ها در آب و هوای سردتر نیاز به انرژی و چربی بیشتری دارند؛ مزارعی که سطح استرس در آنها بالاست (مدیریت ضعیف تر، حمل و نقل گوساله ها به فارم، وقوع متوالی بیماری­ها و یا در معرض عوامل بیماری زا هستند) به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت و گوساله هایی که به صورت زود هنگام از شیر گرفته شده اند به طور کلی نیازمند جایگزین شیری هستند که سطح انرژی کمتری دارد تا مصرف استارتر در آنها تحریک گردد. توجه داشته باشید که جدول زیر فقط یک راهنمایی کلی است. توصیه های دامپزشک و متخصص تغذیه شما می تواند در انتخاب بهینه ترین فرمول برای جایگزین شیر مفید باشد.

مکمل چربی در جیره های مایع گوساله

مکمل چربی در جیره های مایع گوساله

پرورش گوساله های شیری جوان در زمستان می تواند چالشی هم برای پرورش دهنده و هم برای گوساله باشد. دماهای زیر صفر، بارندگی بیشتر و استرس های به وجود آمده می توانند به صورت چشمگیری میزان رشد گوساله ها را کاهش دهند. علاوه بر این، در این فصل بستر به مدت طولانی تری مرطوب می ماند و این باعث از بین رفتن راحتی گوساله در محیط می شود که این موضوع می تواند باعث افزایش استرس گوساله شده و در نتیجه نیاز حیوان به انرژی برای حفظ دمای بدن بالا می رود.

درگیر بودن با مشکلاتی از قبیل یخ زدگی گوساله ها، یخ زدگی سطل ها، گوساله های بیمار، آب و هوای سرد، برف و باران و همه چالش های دیگر که در فصل زمستان رخ می دهد، باعث بروز مشکلات فراوان خواهد شد.

گوساله های پرورش یافته در آب و هوای سرد به انرژی بیشتری نیاز دارند. پژوهشگران در ایالت پنسیلوانیا تخمین زدند که نیاز انرژی برای نگهداری در مورد گوساله هایی که با جایگزین شیر تغذیه شدند و در دمای نگهداری شدند در مقایسه با گوساله هایی که در دمای  نگهداری شدند، ۳۲ درصد افزایش یافت. بنابراین در آب و هوای خیلی سرد، گوساله ها برای حفظ وزن بدن و رشد به انرژی اضافی نیاز دارند. گزینه­های متعددی برای تأمین انرژی مورد نیاز برای گوساله ها وجود دارد. این گزینه ها شامل تغذیه با شیر یا جایگزین شیر اضافی، بالا بردن غلظت مواد جامد جایگزین شیر مورد استفاده برای تغذیه گوساله ها یا استفاده از مکمل چربی در شیر یا جایگزین شیر است.

محصولات مکمل چربی موجود در بازار درصد بالایی از چربی (حدود ۶۰ درصد) دارند و حاوی حدود ۷ تا ۱۰ درصد پروتئین می باشند. این مکمل ها با مقادیر 4/1 تا 2/1 پوند در روز به شیر یا جایگزین شیر افزوده می­شوند تا تأمین کننده انرژی اضافی مورد نیاز برای نگهداری و رشد باشند. به نظر می رسد، مهمترین فایده حاصل از افزودن این مکمل ها افزایش وزن ناشی از انرژی بالا می باشد (جدول 2- 14)، با این حال ممکن است فواید دیگری داشته باشند که به خوبی بیان نشده اند. وقتی که گوساله ها در معرض هوای سرد قرار دارند، میزان بیشتری از انرژی در جهت حفظ دمای بدن صرف می شود. بنابراین انرژی کمتری برای رشد یا برای حمایت از ایمنی بدن در دسترس می باشد. اگر حیوان در دوره تغذیه با جیره مایع، درگیر پاتوژن روده­ای (مثل Cryptosporidlium) شود، میزان انرژی موجود برای تقویت پاسخ ایمنی ممکن است محدود باشد. در این موقعیت توانایی حیوان در مقابله با بیماری ممکن است ضعیف گردد و باعث افزایش شدت و وسعت بیماری شود.

مشکلات بالقوه ای که ممکن است همراه با افزایش مکمل های چربی در جیره های مایع باشند، چیست؟ چندین مشکل وجود دارند که شامل موارد زیر می باشند:

Ÿ عوامل اقتصادی مکمل جیره گوساله : این مکمل ها قیمت بالایی دارند. قیمت خرده فروشی آنها تقریباً به ازای هر گوساله در روز 08/0 دلار (این میزان شامل هزینه های کارگری و … نمی باشد) است. تغذیه تعداد زیادی گوساله با مکمل برای مدت طولانی می تواند پرهزینه باشد.

Ÿ مصرف استارتر در مکمل جیره گوساله : همانطور که اشاره شده گوساله های مصرف کننده انرژی اضافی حاصل از محصولات مکمل چربی ممکن است در مصرف استارتر دچار مشکل شوند و استارتر کمتری مصرف نمایند. میزان این افت مصرف بستگی به سن گوساله، میزان انرژی مورد نیاز و میزان گسترش شکمبه دارد. این افت ممکن است به این دلیل باشد که گوساله انرژی مورد نیاز خود را از جیره مایع به اضافه مکمل تأمین می کند. به سادگی اگر گوساله نیاز انرژی خود را از جایگزین شیر به اضافه مکمل چربی تأمین کند؛ بنابراین نیاز کمتری به مصرف استارتر دارد. به طور کلی تحقیق نشان می­دهد که در شرایط آب و هوایی خیلی سرد (زیر صفر درجه سانتی­گراد) افت کمتری در مصرف استارتر با اضافه کردن چربی وجود دارد و در آب و هوای گرمتر افت مصرف استارتر بیشتر است.

تصمیم گیری برای مصرف مکمل چربی در خوراک مایع بستگی به شرایط دامداری دارد. در اکثر مواقع افزودن مکمل های چربی ممکن است انرژی اضافی تامین کند که گوساله ها برای مقابله آب و هوای سرد و سخت زمستان به آن نیازمندند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج