0

شناخت دستگاه تناسلی سگ نر و دستگاه تناسلی سگ ماده

دستگاه تناسلی نر شامل بیضه ها، غده پروستات و سایر غدد ضمیمه جنسی و نیز قضیب یا آلت تناسلی می­باشد. در حالت عادی قضیب در داخل پوششی به نام غلاف قضيب قرار گرفته است. در این پست به بررسی و شناخت دستگاه تناسلی سگ نر و همچنین دستگاه تناسلی سگ ماده می پردازیم.

دستگاه تولید مثل

دستگاه تناسلی نر

 بافت پیازی سر آلت تناسلی (Bulbus Glandis) در حالت نعوظ نیافته به سختی قابل تشخیص است ولی وقتی که آلت تناسلی نعوظ می یابد، به شکل برآمدگی گرد و سختی در آمده و موجب قفل شدن آلت تناسلی در مهبل سگ ماده در حلال جفت گیری می­شود. قضیب در طول قسمت داخلی خود دارای استخوانی است که تا انتها ادامه دارد و از این رو بطور دائم آن را در حالت نیمه سخت نگه می­دارد. این استخوان در قسمت عقب پهن بوده و به سمت نوک آلت نازک می شود و در قسمت پائین آن شیاری برای عبور میزراه وجود دارد. در سگ­های نر آثار بلوغ معمولاً بعد از شش ماهگی به تدریج ظاهر می شود. ولی بلوغ کامل از ۱۲ تا ۱۵ ماهگی ایجاد شده و سگ نر جوان برای جفت گیری و تولید مثل آمادگی پیدا می کند و از این به بعد قدرت باروری را تا سال های پایانی زندگی در خود حفظ می نماید.

اسپرم به عنوان سلول جنسی نر در بیضه ها و در اثر فرایند تقسیم سلول جنسی تولید شده و در اپی­دیدیم و مجرای دفران ذخیره سازی و بالغ می شود. در هنگام جفت گیری این اسپرم ها با ترشحات مغذی غده پروستات و سایر غدد ضمیمه آمیخته شده، مایع غلیظ و شیری رنگ منی را تشکیل داده و از مجرای میزراه خارج می شوند.

اهلی شدن سگ

دستگاه تناسلی سگ ماده

دستگاه تناسلی ماده شامل دو تخمدان است که بوسیله مجرای تخمدان به شاخ های رحم متصل می گردد. شاخ های رحم با هم یکی شده، بدنه رحم را تشکیل می دهند که توسط گردن رحم به واژن متصل می شود. واژن از طریق مهبل با قسمت خارجی دستگاه تناسلی که فرج نام دارد ارتباط پیدا می کند. تخمدان ها به طور دوره ای فعال بوده و تخمک­ها را تولید می نمایند.

اولین تظاهرات جنسی در سگ­های ماده بین 6 ماهگی تا یک سالگی (معمولاً در ۹ ماهگی ) و با ظهور حالت فحلی آغاز می شود.

در برخی از نژاد ها این حالت ممکن است به تأخیر بیافتد. سگ ماده معمولاً دو بار در سال فحل می شود که این حالت بیشتر در بهار و پائیز رخ می دهد. اولین فحلی ممکن است در زمانی بعد از سن 6 تا ۷ ماهگی ایجاد شود. دوره های اولیه فحلی ماده سگ ممکن است منظم نبوده و گاهی بعد از ۲ تا 4 ماه دوباره تکرار شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 3.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج