0

نحوه نظافت مرغ عشق(نظافت روزانه،هفتگی،ماهانه)

برای سالم و زنده نگهداشتن مرغ عشق خودتان، باید از غفلت ورزیدن در رعایت اصول بهداشت و نظافت پرنده پرهیز کنید. نظافت روزانه ، هفتگی و ماهانه را باید رعایت کنید یکی از نکات مهم تمیز نگه داشتن ظروف غذای پرنده می باشد و به صورت روزانه قفس پرنده باید تمیز و فضولات پرنده دور ریخته شود. در ادامه به نحوه نظافت مرغ عشق (نظافت روزانه،هفتگی،ماهانه) به طوز کامل پرداخته می شود.

نظافت روزانه

با یک قاشق اختصاص داده شده به مرغ عشق، فضولات موجود روی درخت پرنده، کفِ سینی شن یا سینی معمولی و احتمالاً جاهای دیگر قفس را بردارید. مراقب باشید که در هنگام نظافت، به خصوص تا وقتی که هنوز مرغ عشق رام نشده، از قفس خارج نشود و/یا فرار نکند. همچنین تا وقتی مرغ عشق اهلی نشده، باید در هنگام نظافت قفس، تمام سعی خودتان را به کارگیرید که از حرکات دست شما در قفس نترسد.

برای جلوگیری از ترسیدن مرغ عشق وحشی، در تمامی مواردی که سراغش می روید، باید با حرف زدن با آن و زدن سوت­های دلنشین، به آن آرامش بدهید.

ظروف غذا، آب و میوه و سبزی را تخلیه کنید و با آب داغ بشویید و خشک کنید و دوباره آن را تا نیمه پر کنید. در مواقع تغذیه، باید از ریختن غذای اضافه در ظرف غذا خودداری کنید تا ضایعات غذا به حداقل برسد.

فضولات خشک شده را بتراشید و با یک پارچه مرطوب جای آنها را تمیز کنید.

بسیار اتفاق می افتد که پرنده فقط لایه ای از سطح مخلوط بذور را مصرف میکند و پوسته آنها را در سطح دانه های مصرف نشده باقی می گذارد و نمی تواند تشخیص دهد که زیر پوسته ها دانه های دست نخورده موجود است.

لذا درحالی که شما خیال می کنید وعده های غذایی پرنده را به طور کامل در اختیارش گذاشته ­اید، پرنده فقط جزیی از دانه ها را مصرف کرده و چه بسا که علی رغم گرسنه بودن، قابلیت دسترسی به دانه های زیر پوسته ها را ندارد. بنابراین بعداز ظهرها ظرف غذا را بررسی کنید و پوسته بذور جمع شده در سطح ظرف را با دست خارج کنید تا پرنده بتواند دانه های باقی مانده را ببیند و مصرف کند.

نظافت هفتگی

با استفاده از آب گرم یا آب داغ، سینی کف قفس و کلیه وسایل درون قفس را بشویید و خشک کنید. بعد پس مانده مخلوط بذور را دور بریزید و ظروف آب و غذا را با آب داغ بشویید و خشک کنید.

توجه: چنانچه شما فقط یک یا دو مرغ عشق داشته باشید، به خصوص وقتی از مقدار مصرف خوراک آنها مطلع شوید و همیشه به اندازه مصرف غذا در غذاخوری بریزید، ضایعات غذا قابل توجه نخواهد بود و پس مانده احتمالی هر وعده غذا باید دور ریخته شود. اما وقتی از تعداد زیادی مرغ عشق یا پرندگان زیاد نگهداری می­شود؛ مثل شرایطی که تکثیر کنندگان حرفه ای و فروشگاه های پرنده دارند، ممکن است ضایعات هر وعده تغذیه قابل توجه باشد.

لذا از آنجا که این پس مانده ها از ظرف های غذا جمع آوری می شود و معمولاً با فضولات پرندگان همراه نیست، شما می توانید پس مانده ظروف غذای تمام پرندگان را در یک ظرف فلزی جمع کنید و پس از ریختن آب روی آن و جدا کردن پوسته دانه ها و شستشوی مجدد، آب در حال جوشیدن را به اندازه دو سانتی متر بالای دانه ها در آن ظرف بریزید و پس از چند دقیقه کل محتوای آن ظرف را داخل یک آبکش بریزید و اجازه دهید که آب آن کاملاً بچکد.

سپس می توانید این دانه های سالم و ضد عفونی شده با آب جوش در اولین وعده بعدی تغذیه در اختیار پرنده ها قرار دهید. همچنین بهتر است به جای ریختن آب جوش روی دانه ها، کمی آب داخل ظرف فلزی حاوی پس مانده دانه ها بریزید و ظرف را بگذارید روی شعله گاز و دانه ها را به مدت چند دقیقه با بخار آب جوش کاملاً ضدعفونی و قابل مصرف کنید.

در این حالت چون مقدار آب داخل ظرف بسیار کم است، باید مراقب باشید که قبل از بخارشدن آن مقدار اندک آب، ظرف را از روی شعله آتش بردارید، در غیر این صورت، با تمام شدن آب موجود در ظرف، دانه های ته ظرف می سوزد و تمام دانه های موجود در آن بوی سوختگی می گیرد و پرنده ها دانه های برگرفته را نمی خورند.

نظافت مرغ عشق

نظافت ماهیانه

كل قفس و سینی کف یا سینی ماسه را با آب داغ بشویید و برس بزنید و آب بکشید و خشک کنید/ وسایل چوبی را خوب بشویید، برس بزنید و خشک کنید/ مواد جویدنی را بشويد، خشک کنید و دوباره سر جایشان برگردانید یا دور بریزد و با مواد تازه جایگزین کنید.

دو توصیه مهم

1- از غذاخوری اتوماتیک به علت امکان بسته شدن مجرای آن و گرسنگی کشیدن پرنده استفاده نکنید.

2- در شستشوی ظروف آبخوری و غذاخوری از مواد شوینده (مایع ظرفشویی و غیره) استفاده نکنید. آب داغ ۵۵ درجه سانتی گراد برای شستن و آب کشیدن قفس و وسایل درون آن کفایت رعایت بهداشت را می کند. مشکل استفاده از مواد شوینده، باقی ماندن احتمالی ذرات آن مواد و وارد شدن آن به داخل بدن پرنده است. من شخصاً در صورت نیاز، از مواد شوینده استفاده می کنم و گاه ظروف غذا و آب پرندگانم را در آب حاوی مایع سفید کننده ( کلراکس و غیره) خیس می دهم. اما قبل از خشک کردن، آنها را با آب معمولی می شویم و به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ غوطه ور می کنم و سپس آنها را به خوبی آب می­کشم و خشک می­کنم.

با این روش، هیچ مقداری از مواد شوینده یا سفید کننده روی ظروف باقی نمی ماند و بوی آن مواد نیز کاملاً برطرف می شود و از همه مهم تر، ظروف غذا و آب، هر روز به طور کامل ضد عفونی می شوند. لذا اگر چنین کاری برای شما که فقط یک یا دو مرغ عشق دارید مقدور نیست، می توانید فقط از آب داغ یا ترجیحاً از آب جوش برای شستشوی ظروف پرنده استفاده کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج