0

بیماری های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان:ليسا ويروس خفاش های اروپایی

ليسا ويروس خفاش های اروپایی یک رابدو ویروس است که مربوط به ویروس هاری می باشد. مشابه ویروس هاری، لیساویروس خفاش های اروپایی نیز می تواند منجر به بیماری های عصبی کشنده در انسان ها و جانوران شود، اما بر خلاف هاری انسانی؛ با وجود تنها سه گزارش از عفونت کشنده، یک بیماری نادر می باشد. گسترش این بیماری در اکثر موارد در ارتباط با خفاش ها است، با این حال، توانایی انتقال از هم جواری با جانوران را نمی توان نادیده گرفت. در این پست به بررسی این ویروس در انسان و حیوانات می پردازیم.

ليسا ويروس خفاش های اروپایی

سبب شناسی

این نوع ویروس هاری از خانواده رابدو ویروس ها بوده که به طور طبیعی در گونه حشره خوار خفاش ها یافت می شود. لیساویروس خفاش های اروپایی به دو گروه تقسیم می شود: ليساویروس خفاش های اروپایی ۱ و لیساویروس خفاش¬های اروپایی ۲. انتقال از خفاش به انسان در هر دو گروه گزارش شده است، در حالی که گزارش عفونت طبیعی در دیگر پستانداران مربوط به گروه لیساویروس خفاش های اروپایی 1 بوده است. عفونت¬های تجربی در روباه ها و راسوها با لیساویروس خفاش های اروپایی ۲ منجر به بیماری نشده است. در مقابل، در گوسفند هر دو گروه لیساویروس خفاش های اروپایی ۱ و لیساویروس خفاش های اروپایی ۲، باعث ایجاد بیماری شده است.

ليسا ويروس خفاش های اروپایی
توزیع جغرافیایی/ همه گیر شناسی

در مقایسه با ویروس هاری، اطلاعات در مورد لیساویروس خفاش های اروپایی بسیار کمتر است؛ ليساویروس خفاش¬های اروپایی بومی برخی خفاش های مناطق مختلف (بیشترین گزارشات به دست آمده از غرب اروپا) است. شیوع عفونت خفاش ها در برخی مناطق می¬تواند بالا (۲۰ – ۲۹٪) باشد. در میان جانوران خانگی، ممکن است گربه ها از راه گرفتن خفاش های آلوده در معرض بیشترین خطر قرار بگیرند. همچنین لیساویروس خفاش¬های اروپایی در دیگر گونه های”spillover” شامل استون مارتنز و گوسفند شناسایی شده است. بیشترین خطر ابتلا به عفونت لیساویروس خفاش های اروپایی در انسان ها، از راه تماس مستقیم با خفاش های آلوده می باشند. باورها بر این است که خطر انتقال لیساویروس خفاش های اروپایی از دیگر گونه های جانوران وحشی یا اهلی کمتر است اما غیر ممکن نیست. احتمالاً خطر انتقال از گربه ها بر پایه توانایی در معرض قرارگیری این گونه ها در برابر خفاش های آلوده و پس از آن تماس نزدیک با انسان ها است. انتقال لیساویروس خفاش های اروپایی مانند هاری، نیازمند تماس پوست غير سالم (آلوده) یا غشای مخاطی با ترشحات آلوده به لیساویروس خفاش های اروپایی است، که می تواند با گاز گرفتگی ایجاد شود. برای تشخیص ابتلای به لیساویروس خفاش های اروپایی راهبردهایی فراهم شده است (مانند هاری). با این حال خطرات واقعی ممکن است کمتر از باورها باشد؛ چراکه خفاش های آلوده (و شاید دیگر گونه ها، مانند گربه ها) تنها قادر به دفع مقدار اندکی از ویروس در بزاق می باشند.

جانوران
نشانه های بالینی
اطلاعات بالینی محدودی در مورد عفونت لیساویروس خفاش های اروپایی در اثر هم جواری با جانوران وجود دارد که همگی مربوط به گربه ها می شوند. نشانه های بالینی به احتمال زیاد مشابه هاری است. گزارشات محدودی از لیساویروس خفاش های اروپایی، مرگ سریع را در گربه ها نشان می دهد. با این وجود، نمی توان با اطمینان بیان نمود که در تمام موارد، پیشروی سریع و مرگ (مانند بیماری هاری) ایجاد شده است. بنابراین، پدیده کاهش تدریجی در گسترش احتمالی عفونت لیساویروس خفاش های اروپایی، به دست نمی آید.

تشخیص

تشخیص می تواند چالش برانگیز باشد. با آغاز سریع یک بیماری عصبی در مناطقی که ویروس شناسایی شده است، تمام پستانداران مشکوک به لیساویروس خفاش های اروپایی می باشند. تشخیص قطعی می تواند دشوار باشد و نیازمند پشتکار است. آزمون پادتن ایمونوفلورسنس مستقیم هاری و آزمایش الایزا (ELISA) را می توان انجام داد، اما ممکن است نتایج، حتی بین آزمایش های انجام شده روی یک حیوان نیز، متفاوت باشند. جداسازی ویروس عفونی لیساویروس خفاش های اروپایی در تشخیص بسیار مهم است اما عدم جداسازی لیساویروس خفاش های اروپایی، دلیل بر نبود عفونت نیست. واکنش زنجیره¬ای پلیمر برای تشخیص RNA این ویروس نیز یک راه تشخیصی است، اما امکان شکست در این روش نیز وجود دارد. در صورتی که نتایج آزمون اولیه منفی باشد، استفاده از آزمون های چندگانه روی موارد مشکوک به لیساویروس خفاش های اروپایی توصیه می شود.

درمان
هیچ گزینه درمانی شناخته شده ای برای ليسا ويروس خفاش های اروپایی وجود ندارد. احتمالاً عفونت لیساویروس خفاش های اروپایی همواره کشنده و مهلک می باشد.

انسان
نشانه های بالینی

علائم بالینی مشابه مواردی است که در ادامه در مورد هاری شرح داده شده است.
تشخیص

آزمایش های استفاده شده برای تشخیص عفونت ویروس هاری را می توان در مورد ليساویروس خفاش های اروپایی نیز انجام داد. می توان برای تفکیک لیساویروس خفاش های اروپایی از هاری از روش تشخیصی PCR و تعیین توالی RNA آن استفاده نمود.

درمان
داده های موجود، اما محدود، نشان می دهند که روش های درمانی قبل و بعد از برخورد با هاری، در خصوص پیش گیری عفونت لیساویروس خفاش های اروپایی نیز مؤثر است. جزئیات بیشتر در بخش هاری در زیر ارائه شده است. عفونت لیساویروس خفاش های اروپایی بالینی مهلک و کشنده می باشد.

پیشگیری
اقدامات خاصی برای پیش گیری لیساویروس خفاش های اروپایی وجود ندارد. با توجه به نادر بودن بیماری در انسان¬ها و احتمال بسیار پائین انتقال لیساویروس خفاش های اروپایی از میزبان های ثانویه (یعنی گربه ها)، احتمالاً راهبردهای خاصی گزارش نکرده اند. تزریق واکسن هاری به انسان های در معرضِ خطر بالا، در برابر جانوران اهلی و وحشی آلوده (مشابه هر کدام از روش های استاندارد پیشگیری از هاری)، روشی صحیح است. مراقبت های رایج از جراحات ناشی از گاز گرفتگی جانوران رات ناشی از گاز گرفتگی جانوران وحشی یا اهلی اقدام بسیار مهمی است. با وجود این که خطر انتقال بیماری پائین است؛ درصورت گاز گرفتگی یا برخورد پرخطر با حیوان آلوده (یا به شکل بالقوه آلوده)، بایستی از راهبردهای پیش گیری پس از ابتلا با هاری، انجام شود. در چنین شرایطی روش های استاندارد مربوط به هاری مورد استفاده قرار می گیرد. اقدامات لازم برای کاهش تماس انسان و حیوان با خفاش ها باید انجام شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج