0

تشخیص آبستنی و علایم آبستنی در گربه

تشخیص آبستنی گربه

دامپزشک آبستنی در گربه را از طریق لمس در ناحیه محوطه شکمی با توجه به تکنیک خاص در 20 تا25 روزگی که حیوان آبستنی است تشخیص می­دهد. هرگز برای لمس جنین، شکم گربه را نباید تحت فشار قرار داده، چون با این عمل موجبات صدمات جدی به جنین خواهد شد. در صورتی­که تعداد بچه گربه­ها برای صاحبش مطرح باشد، با استفاده از تکنیک رادیوگرافی و یا استفاده از اشعه X  می­توان تعداد بچه ­ها را از روی اسکلت استخوانی جنین تعیین نمود. حتی امروزه با استفاده از تکنیک اولترسونوگرافی جنسیت بچه گربه ­ها در رحم قابل تشخیص بوده و بعد از 45 روزگی قابل تشخیص و ارزیابی است. دراین پست به تشخیص آبستنی گربه می پردازیم.

تشخیص آبستنی

باید توجه داشت گربه­ هایی که متعاقب جفت­گیری آبستن نمی­شوند وارد فاز لوتئال می­گردند، در این پریود که آبستنی کاذب نامیده می­شود، گربه­ها حالت آبستنی به خود می­گیرند ولی در حقیقت هیچ­گونه جنینی در رحم وجود ندارد که مهم­ترین روش جهت روشن شدن وضعیت آبستنی با گرفتن عکس رادیوگرافی و ارزیابی برآورد میزان پروژسترون خون قابل اندازه­گیری است که در این مورد پروژسترون در حد بالاتر از 1ng/mg باقی می­ماند ولی معمولاً در حد 3 هفته میزان آن به­طور چشم­گیری افزایش یافته و به میزان تقریباً 2ng/mg  خواهد رسید که تقریباً شبیه میزان پروژسترون دوران آبستنی طبیعی است. سپس بعد از سه هفته یک مرتبه میزان پروژسترون تقلیل رفته و در حوالی روزهای 45-40 روزگی به کمتر از میزان 1ng/mg  خواهد رسید.

با این روش می­توان آبستنی کاذب را از آبستنی طبیعی در گربه تشخیص داد، علائم آبستنی کاذب دقیقاً با علایم آبستنی طبیعی در گربه یکسان بوده و با شکم باد کرده، وجود شیر در پستان­ها، لانه­سازی همراه و پس از62 روز بدن این­که بچه گربه­ای متولد شود به حالت عادی برمی­گردد، در صورتی­که شیر جمع شده در پستانها خارج نشود گربه دچار تورم پستان شده و در این مورد دکتر دامپزشک می­تواند اقدامات لازم را جهت درمان ورم پستان انجام دهد.

تشخیص آبستنی گربه

علایم آبستنی

در گربه­ها حدود 24 ساعت بعد از کاهش درجه حرارت بدن، گربه وارد مرحله زایمان می­شود. قبل از زایمان درجه حرارت بدن گربه به 37 درجه سانتی­گراد می­رسد گاهی حتی پایین­تر هم می­رود. درجه حرارت بدن گربه در حالت طبیعی بین 38 تا39 درجه سانتی­گراد می­باشد. در این زمان لازم است موهای سطح شکم را در صورتی که زیاد باشد تراشیده تا بچه گربه­ها به راحتی بتوانند سرپستانک­ها را پیدا کنند، در این مرحله عنق یا گردن رحم (سرویکس) باز شده و مجرای زایمان برای عبور توله­ ها باز می­ شود. وجود ترشحات لزج، کش­دار، موکوسی که گاهی ممکن است همراه با خون باشد از ناحیه مهبل سرازیر شده و مجرا را جهت تسهیل در عبور جنین از رحم آماده می­کند، در این هنگام حیوان نفس ­نفس می­زند و به شدت بی­قرار و آرام است. گاهی ممکن است حالت تهوع به حیوان دست داده، وجود تهوع در شروع اولین مرحله از زایمان عادی است و باید توجه داشت، در صورتی که استمرار یابد، از علایم بیماری قلمداد می­شود. این مرحله با فشار آمدن به ناحیه شکم توسط حیوان ادامه می­یابد و باعث خروج توله همراه با جفت از دهانه واژن میگردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج