0

بررسی لنگش و صدمات سُم در اسب

لنگش اسب

لنگش حاد و شدید یکی از مشکلات پرورش اسب ها می باشد که می تواند دلایلی خاصی داشته باشد در این مقاله به بررسی لنگش و صدمه سم اسب به طور کامل می پردازیم.

لنگش حاد و شدید

لنگش اسب اگر حاد و شدید باشد می تواند به دلیل خیلی ساده، مانند وجود آبسه (که در واقع آبسه یکی از دلایل رایج می­باشد) و یا اتفاقی به بدی شکستگی ایجاد شود. تا زمانی که علت آن مشخص نشده، اسب می بایست تا حد ممکن بی حرکت و ثابت بماند تا از تروما و آسیب بیشتر در امان باشد. به خصوص زمانی که لنگش با شکستگی و صدمه تاندون همراه باشد. در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره خواهد شد.

صدمه سم اسب / آبسه

از دلایل صدمه سم اسب می توان گفت که اگر یکی از سم­ها گرم باشد و در اطراف باند کرونر حساسیت مشاهده شود و یا ضربان بالارفته در سم وجود داشته باشد، به احتمال زیاد دلیل آن آبسه­ ی سم خواهد بود. زیر هر سم را بررسی کنید تا هیچ گونه جسم خارجی در آن نباشد. هرگاه یک جسم خارجی و یا میخی را در یکی از سم ها دیدید آن را خارج نکنید. می­دانم اگر سر میخ یا جسم خارجی از کف سم بیرون زده باشد شما را وسوسه خواهد کرد که آن را بیرون بکشید، اما شما این کار را نکنید.

منتظر دامپزشک بمانید تا زخم سوراخ شده را بررسی کند و بهترین روش را برای بیرون آوردن جسم خارجی بکار گیرد. دلیل این که نباید به جسم خارجی دست بزنید

علائم درد عضلانی- اسکلتی

بی میلی برای حرکت

بالا گرفتن دُم

کاهش فاصله­ى قدم­ها

لنگش

بالا رفتن میزان ضربان قلب

بالا رفتن میزان تنفس

تعرق

خوابیدن مکرر بر روی زمین

 

این است که بسته به محل سوراخ، دامپزشک شما به طور حتم رادیوگرافی انجام خواهد داد تا بداند کدام قسمت های سم دچار مشکل شده اند. برای مثال، در رادیوگرافی از سم اسب، یک میخ فرو رفته واضح داده خواهد شد در حالی که رنگ تزریق شده در محل سوراخ به طور کامل در آن راه پیدا نکند و تمامی قسمت­های سوراخ را نشان ندهد. دامپزشک واضح ترین عکس از مشکل را خواهد داشت اگر جسم خارجی هنوز در سر جای خود باقی باشد.

تا قبل از رسیدن دامپزشک، شما می توانید با زدن چند تکه چوب کوچک در اطراف زخم آن را محافظت کنید. این کار باعث می شود تا جسم خارجی بیش از این به داخل فرو نرود، به خصوص زمانی که اسب پای خود را روی زمین می گذارد.

شما همچنین می توانید با یک قیچی آهن بر قسمتی از جسم را که بیرون مانده ببرید تا از فرو رفتن بیشتر آن جلوگیری بعمل آید اما مجدداً تاکید می شود که خودتان هیچگونه اقدامی برای بیرون آوردن جسم خارجی انجام ندهید. مکان دقیق و عمق زخم تا حد زیادی می توانند بر روی طرح اولیه­ ی درمان تأثیرگذار باشند.

لنگش اسب

لمينایتیس

لمينایتیس یا هجم الدم، به معنی هجوم ناگهانی خون به بافت لامینا یا شاخی سم می باشد که متعاقب آن، اتصالات استخوان بند سوم از دیواره سم جدا شده و به سمت پایین یا کف سم حرکت می کند. در واقع این عارضه، بیماری جداره­ی سم است جایی که بافت حساس به غیرحساس متصل می گردد. پسوند “آیتیس” به معنی التهاب و بیماری لمینایتیس، التهاب لمینا می باشد. این بیماری بیشتر در دست های اسب رایج تر است. اما همه ی پاها و دست ها می توانند مبتلا شوند. پونی ها اغلب به عنوان حیوانات مستعد برای ابتلا به بیماری لمینایتس شناخته شده هستند. اما این بیماری می تواند هر اسبی را مبتلا نماید.

علل بیماری لمینایتس به چندین عامل نسبت داده میشود که در این میان خوردن بیش از حد جو، شاید جزو شناخته شده ترین علت آن باشد. در واقع خوردن بیش از حد کربوهیدرات­ها، مانند جو، می تواند باعث این بیماری شود. البته این مسأله موضوع برای دانشمندان است. علاوه بر زیاد خوردن جو، خوردن ناگهانی علف تازه، نوشیدن مقدار زیادی آب سرد و وارد آمدن ضربه ی شدید به دلیل کار بر روی زمین سفت می توانند خطر ابتلا به این بیماری را بالا برند. دیگر عوامل بیماری عبارتند از: پیشرفت عفونت رحمی مربوط به جفت ماندگی، عفونت بیماری تب باتلاق با عامل مشخص، عفونت سالمونلا، وجود تومور غده ی هیپوفیز و چند بیماری سیستمیک دیگر.

محتاطانه ترین کار این است که مطمئن گردید، جو، دور از دسترس اسب­هایی باشد که عادت دارند شب ها درِ باکس خود را باز کنند و سراغ آن بروند. و این که علوفه­ی تازه­ی بهاری را به تدریج و کم کم به اسب بدهید. هرگاه اسب شما یکی از عوامل فوق را تجربه کند، تشخیص زودهنگام و درمان سریع می تواند میزان تشدید و غیر قابل کنترل شدن بیماری را پایین آورد.

عوامل بالینی عمدتاً مشخص هستند. اگر هر دو دست جلو درد داشته باشند اسب وزن خود را روی پاهای عقب خواهد انداخت، که این خود نشانگر وجود این بیماری است. از دیگر عوامل می توان به داشتن سُم­های گرم، ضربان بالا رفته در شریان بِخولُق، بی میلی به ایستادن روی یک پا و حساسیت به فشار آوردن به دیواره­ی جلویی سُم ( برای مثال با هوف تِستر).

اگر شما مشکوک به این هستید که اسب شما مبتلا به لمينايتس است، نباید اسب را حرکت دهید و یا به او جو بدهید. علاوه براین، پوشش داخل باکس باید طوری باشد که از وارد آمدن فشار زیاد به سُم جلوگیری شود. به محض اینکه لمینایتس تشخیص داده شد، ارزیابی دامپزشکی باید انجام گیرد و درمان مناسب آغاز گردد. در این شرایط بهتر می توان بیماری را کنترل کرد. لمينايتس شدید همیشه باید به عنوان یک مورد اورژانسی تلقی شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج