0

رطوبت استاندارد سالن پرورش مرغ گوشتی

رطوبت مرغداری

برای بالا بردن رطوبت سالن مرغ گوشتی ، روش رایج، پاشیدن قطرات ریز آب در هواست. برای این منظور، از دستگاه­هایی به نام مه پاش استفاده می شود. در مناطق گرمسیر که تابستان ها دمای هوا بالا می رود و هوای سالن خشک می­شود، استفاده از مه پاش برای مرطوب کردن هوا، ضروری است. در ادامه به کنترل رطوبت مرغداری می پردازیم.

رطوبت

 کنترل رطوبت سالن مرغ گوشتی ، اهمیت شایانی در رشد، سلامت و بازده تولید پرندگان دارد. اگر رطوبت از حد معمول کمتر باشد، گردوغبار تولید شده سبب ایجاد بیماریهای تنفسی و سهولت انتشار بیماریهای عفونی دیگر در سالن می گردد. اگر رطوبت هوای سالن، از حد معمول فراتر باشد و به تبع آن، رطوبت بستر نیز زیاد باشد، بیماریهای میکروبی و انگلی راحت تر انتشار می یابند زیرا عوامل این بیماریها در رطوبت بالا، بهتر رشد می کنند؛ سرایت کوکسیدیوز یا اسهال شکلاتی در بستر مرطوب، نمونه بارزی از این شرایط است.

رطوبت مرغداری از دو راه حاصل می شود، یکی رطوبت مدفوع و دیگری رطوبت هوای تنفسی. تنها راه کاستن از رطوبت هوا و به دنبال آن، کاستن از رطوبت بستر، افزایش سرعت و میزان تهویه است. علاوه بر تهویه باید بستر را طوری مدیریت کرد تا رطوبت آن، بالا نرود و این کار به روش صحیح تغذیه طیور و ممانعت از نوشیدن آب زیاد و کاستن از رطوبت مدفوع برمی گردد. مدفوع تازه 80- 70 درصد رطوبت دارد. میدانیم که طیور پرورشی در شرایط عادی، به ازای هر واحد وزنی دان مصرفی، دو واحد وزنی آب می خورند و ۶۵ – ۶۰ درصد از این آب، به شکل رطوبت مدفوع، از بدن خارج می شود. با این حساب، اگر پرنده ای يکصد گرم دان بخورد و دویست گرم آب بنوشد، در دمای ، تقریباً۱۳۰-۱۲۰ گرم آب، از مدفوع آن پرنده در آن مدت معین دفع می شود.

در زمستان افزایش میزان و سرعت تهویه، به منظور کاستن از رطوبت هوا، مشکل است، چون این امر مستلزم باز کردن پنجره ها و افزایش سرعت هواکش هاست و این کار، خطر سرما خوردگی پرندگان را به همراه دارد. از سوی دیگر در زمستان، هوای بیرون که وارد سالن می گردد ، رطوبت بالایی دارد و کمک چندانی به کاهش رطوبت هوای سالن نمی کند. تنها کار مناسب در زمستان، این است که برای کم کردن رطوبت هوای سالن، علاوه برافزایش تهویه، حرارت را نیز بالا برد تا بدین طریق و با گرم شدن هوا و افزایش تبخیر، رطوبت سالن کاهش یابد. در زمستان، رطوبت ۷۵ درصد برای هوای سالن مناسب است.

مهمترین عواملی که موجب افزایش رطوبت می­شوندچیست؟

 ۱- مصرف آب، بالا باشد که این امر می تواند علل گوناگونی داشته باشد، از جمله: پایین بودن انرژی جیره و مصرف زیاد دان، مصرف دان به صورت پلت، زیاد بودن نمک جیره و گرمای هوا.

۲- رطوبت نسبی هوای سالن بالا باشد که خود، ناشی از سرما یا افزایش رطوبت بستر به دلایل ذکر شده در بند قبلی است.

۳- آب آشامیدنی، آلودگی میکروبی داشته باشد که این امر سبب اسهال و دفع آب زیاد از راه مدفوع و افزایش رطوبت بستر می گردد.

۴- طیور در قفس نگهداری شوند که شاید به دلیل دسترسی دائمی به دان و آب، آب بیشتری مصرف کرده و از راه مدفوع دفع می کنند و همین کار، موجب افزایش رطوبت هوای سالن میشود.

همانطور که رطوبت زیاده از حد هوای سالن و بستر، موجب بروز مشکلاتی می گردد که پیشتر برشمردیم، کمبود رطوبت مرغداری  نیز، نامطلوب است. جرمهای عفونی در هوای خشک و غبار آلود، مدت طولانی تری معلق می مانند. همچنین تحرک پرندگان بر روی بستر خشک، موجب ایجاد گرد و غبار شده و مشکلات تنفسی به وجود می آورد. در مورد طيوری که دچار اختلالات تنفسی عفونی هستند، رطوبت زیر ۵۰ درصد، سبب تشدید عفونت و سرایت بیماری در گله میشود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج