0

آشنایی با بیماری­های گوش در گربه

بیماری­های گوش در گربه

بیماری­های گوش در گربه می توان به عفونت­های گوش در اثر چرب­های گوش ایجاد می­شوند نام برد. ولی عوامل قارچی و باکتریایی هم می­توانند در ایجاد این­گونه عفونت­های گوش دخالت داشته باشند. در صورت درمان نکردن عفونت گوش خارجی و مزمن شدن آن، بیماری ممکن است گوش میانی و داخلی را نیز فراگیرد. وجود آلرژی هم می­تواند ترشحات گوش داخلی را افزایش دهد. بنابراین افزایش این­گونه ترشحات امکان مسدود کردن گوش به همراه مواد خون­ریزی و یا رنگ زرد کهربایی است و در هنگام معاینه از گوش خارجی به­ وسیله اتوسکوپ دیده شود.

بیماری­های گوش در گربه

گوش از نظر تشریحی به سه قسمت تقسیم می­شود، گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. گوش خارجی شامل لاله گوش و مجرای شنوایی خارجی است، گوش میانی شامل حفره صماخی و پرده صماخ و سه استخوان شنوایی با رباطات و عضلات مربوط به آن­هاست. گوش داخلی شامل حلزون و مجاری نیم دایره است که در قسمت خاره­ای استخوان گیجگاهی قرار گرفته است، و شامل لابیرنت غشایی و لابیرنت استخوانی می­باشد.

امواج صوتی توسط لاله گوش دریافت شده و از طریق مجرای گوش به پرده صماخ می­رسد، امواج صوتی باعث ارتعاش پرده صماخی می­شوند، استخوانچه­های گوش میانی (چکشی، سندانی و رکابی) امواج صوتی را تقویت می­کنند، و به دریچه بیضی گوش داخلی انتقال می­دهند. معمولاً کاهش شنوایی انتقالی در این قسمت گوش میانی اتفاق می­افتد.

مایع گوش داخلی، پایانه­ های مخصوصی را تحریک می­کنند، این پایانه­های عصبی که به­صورت کلیدهای پیانو بوده، سلول­های مویی نامیده می­شوند، آسیب به سلول­های مویی منجربه کاهش شنوایی حسی- عصبی می­شود، پیام­های عصبی از سلول­های مویی به وسیله عصب شنوایی به مغز ارسال می­شود.

گوش علاوه­ بر این­که یک عضو شنوایی بوده، در حفظ و تعادل بدن دارای صاحب نقش است. لازم است مرتباً گوش گربه را تمیز نموده و اگر دارای آلودگی بوده برطرف نمود تا از بروز عفونت­های گوشی جلوگیری شود، در صورتی­که عفونت گوشی به­طور کامل برطرف نشود، امکان عود مجدد آن وجود دارد و حتی ممکن است با عواقبی همراه گردد و در نهایت منجربه ناشنوایی در حیوان می­گردد.

باید توجه داشت بعضی از گربه­ ها به­ خصوص گربه­های که دارای رنگ سفید هستند به­طور مادرزادی کَر به دنیا می­آیند، همین­طور گربه­های چشم آبی عموماً دچار ناشنوایی مادرزادی بوده و این حالت بستگی به وضعیت ساختار گوش داخلی آن­ها دارد. در صورتی­که گربه ­ها دارای یک چشم آبی باشند، کری و ناشنوایی معمولاً در همان طرف به وجود می­آید.

یکی از علل ایجاد عفونت مجرای گوش خارجی وجود موهای زاید در گوش بوده که با گردوغبار و ماده سرومن ترشحی از غدد گوش دست به دست هم داده و توده­ای را در مجرای شنوایی گوش ایجاد می­کنند، که علاوه ­بر کم شدن قدرت شنوایی در گربه، مجرای گوش خارجی را نیز تحریک کرده و گربه­ها جهت برطرف کردن این توده مزاحم، سعی می­کنند با پنجول­های خود آن را به نحوی برطرف کنند، ولی این­گونه پنجول­ها باعث خراش در بافت مخاطی مجرای گوش خارجی شده و با توجه به موقعیت خاص گوش خارجی و عدم تهویه کافی، محیط را مستعد ایجاد تورم و در نهایت عفونت و جرکی شدن گوش می­کند.

نشانی­ های بیماری­های گوش خارجی و میانی تظاهرات خود را با خارش شدید، تکان داده­های سر، مالدین گوش به اطراف، تغییر رنگ ترشحات گوش، و بوی بد مشمئز کننده از گوش همراه است.

تشخیص چرب در گوش با استفاده از اتوسکوپ قابل تشخیص بوده، عوامل قارچی با نمونه­برداری قابل تشخیص است، عفونت­های گوش با استشمام بوی بد حاکی از عفونت و آلودگی در گوش خود را نشان می­دهد، در صورت عفونت در گوش، شستشو گوش، مصرف قطره­های خاص به انضمام آنتی بیوتیک­های اختصاصی می­تواند عفونت گوش را درمان کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج