0

تولید مثل و صفات جنسی شترمرغ

شترمرغ به صورت فصلی تولید مثل می کند و فقط در طی ماه های مشخصی از سال تولید تخم دارد. فصل جفت­گیری حداقل ۶ تا ۹ ماه در طول سال می باشد. مدت و زمان شروع جفت گیری بسته به نوع عرض جغرافیایی متفاوت می باشد. در نیمکره شمالی شروع فصل جفت گیری از مارس شروع و تا حدود اگوست و سپتامبر ادامه دارد. در نیمکره جنوبی، این زمان از حدود جولای و آگوست شروع و تا پایان مارس خاتمه می یابد. در این مقاله تولید مثل و صفات جنسی شترمرغ  بررسی می شود و فصول جفت گیری با توجه به منطقه جغرافیایی بیان میگردد.

صفات ثانویه جنسی

شترمرغ های وحشی در حدود سن چهار تا پنج سالگی به سن بلوغ جنسی می رسند این در حالی است که شترمرغ های اهلی شده حدود ۲ تا ۳ سالگی بالغ می شوند. ماده ها از نرها کمی زودتر به بلوغ می رسند. بعضی از شترمرغ های اهلی هم ممکن است اولین تخم های بارورشان را در سن ۱۸ ماهگی تولید کنند. شترمرغ نر وقتی بالغ می شود پرهای سیاه و سفید دارد. ماده ها و شترمرغ های نابالغ پرهای تیره تر – قهوه ای مایل به خاکستری دارند.

در طول فصل تولید مثل، پرهای شترمرغ های نر براق تر می شوند. مشخص ترین نشانه در شترمرغ نر قرمزی رنگ پا، نوک و پلک سوم چشم می باشد. شدت رنگ قرمز با میزان مردانگی ارتباط مستقیم دارد. هر چه قرمزی پر رنگ تر و درخشنده تر باشد، درصد باروری تخم ها بالاتر است. در حدود سن دو سالگی است که علائم بارز جنسی بین نرها و ماده ها مشخص می شود. پرهای دم در شترمرغ نر سفید یا قهوه ای مایل به زرد می باشد در حالی که در ماده ها خاکستری تیره است.

تولید مثل و صفات جنسی شترمرغ

در تولید مثل و صفات جنسی شترمرغ این بسیار مهم است که به این نکته توجه شود که سرخی منقار و پوست نرها به وجود بیضه های رشد کرده و رسیده بستگی داشته و سیاه و سفید بودن پرها به عدم وجود تخمدان بستگی دارد (که هورمون استروژن تولید می نمایند). شترمرغ نر عقيم شده هرگز پوست منقار و بدنش قرمز نمی شود در حالی که پرهایش همچنان مشکی و سفید باقی می ماند.

شترمرغ به صورت فصلی تولید مثل می کند و فقط در طی ماه های مشخصی از سال تولید تخم دارد. فصل جفت­گیری حداقل ۶ تا ۹ ماه در طول سال می باشد. مدت و زمان شروع جفت گیری بسته به نوع عرض جغرافیایی متفاوت می باشد. در نیمکره شمالی شروع فصل جفت گیری از مارس شروع و تا حدود اگوست و سپتامبر ادامه دارد. در نیمکره جنوبی، این زمان از حدود جولای و آگوست شروع و تا پایان مارس خاتمه می یابد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج