0

بررسی کامل احتياجات شتر به آب

قدرت شتر در زنده ماندن در شرایط کم آبی و به مدت طولانی از مشخص ترین خصوصیات این حیوان است. محل زندگی، سن، نژاد، درجه حرارت، آب و هوا و غذا، میزان کار یا تولید و مدیریت همه بر روی میزان آب مورد نیاز حیوان اثر دارند. در این بخش احتياجات شتر به آب را بررسی میکنیم.

احتياجات شتر به آب

از شتران نزدیک رودخانه که عادت به نوشیدن آب در هر روز دارند نمی توان انتظار کار برای مدت طولانی در محیط بیابان بدون آب داشت، اما با عادت دادن تدریجی می توان این کار را انجام داد.

فاصله بین دو آب خوردن شتر را هنار یا هبار می گویند. معمولاً منبع آب مصرفی شتر در مناطق کویری از چاه هایی است که به وسیله شترداران حفر می شود و در مواقع بارندگی معمولاً شترها از مسیل هایی که در این فصل آب در آنها جاری می شود یا برکه های کوچک آب استفاده می کنند. ولی یکی از منابع اصلی آب برای شرب شتر، آب موجود در علوفه است که به آن توجه نمی شود. ولی همین منبع است که باعث می شود حيوان مقاومت زیادی را در مقابل خشکی و کم آبی اعمال نماید زیرا آب موجود در نباتات کویری معمولاً بیش از آن مقداری است که تصور می شود به طوری که بسته به نوع علوفه و محل زیست ممکن است حیوان روزانه ۲۰ الی ۳۰ لیتر آب را از این طریق دریافت نماید و حتی در تابستان نیز ممکن است میزان آب دریافتی از علوفه کویری به ۱۰ لیتر در روز برسد. البته در جاهایی یا مواقعی از سال که آب موجود در علوفه بیشتر از ۷۵ درصد باشد شتر نیازی به آشامیدن آب ندارد زیرا آب مورد استفاده بدن خود را به طور کامل از این علوفه­ ها تأمین می نماید.

احتياجات شتر به آب

از خصوصیات ویژه شتران این است که همان طوری که می توانند مدت زیادی بدون آب به راحتی زندگی نمایند. وقتی که به آب برسند نیز به همان راحتی مقدار زیادی آب مصرف نمایند. یک شتر سالم و قوی ممکن است در عرض ده دقیقه در حدود  وزن بدن خود آب مصرف نماید. بالاترین میزان آب مصرف شده به وسیله شتر که اندازه گیری شده ۳۵ لیتر در عرض ۱۳ دقیقه و ۲۰۰ لیتر در عرض ۲ الی ۳ بار نوشیدن آب بوده است.

میزان نیاز شتر به آب

در رابطه با نیاز آبی شتر در کشور مطالعاتی انجام نگردیده است ولی طبق مطالعات انجام شده در کشور لیبی هر شتر به طور متوسط هر  روز یک بار آب می نوشد و میانگین آب مصرف شده در هر نوبت 55/36 لیتر می باشد که کمترین آب مصرف شده در زمستان بوده است که میانگین مصرف آن در هر نوبت  لیتر می باشد و بیشترین آب مصرف شده در هر نوبت  لیتر می باشد که میزان نیاز روزانه هر نفر شتر در زمستان 7/5 لیتر و نیاز روزانه آن در تابستان ۲۰ لیتر و متوسط نیاز روزانه هر نفر شتر در کل سال 5/13 لیتر می باشد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج