0

مدیریت پرورش بلدرچین بر روی بستر و مزایا و معایب آن

مدیریت پرورش بلدرچین بر روی بستر1

برای پرورش بلدرچین بر روی بستر باید با توجه به تعداد پرنده فضای کافی برای آن مدنظر قرار داد در این مقاله به نکات مهمی در مورد فضای لازم برای پرورش بلدرچین برروی بستر بیان می گردد.

مدیریت پرورش بلدرچین بر روی بستر:

فضای لازم پرورش:

فضای مورد نیاز پرورش این پرنده بر روی بستر در حدود ۱۹۰-۱۵۰ سانتی متر مربع است که این فضا در محدوده­ی این بازه با توجه به فصل پرورش و البته نژاد مورد پرورش قابل تغییر است به عنوان نمونه ما فضایی را که در فصل سرما و دمای پایین برای پرنده در نظر می گیریم باید خیلی کمتر از فضایی باشد که در فصل گرما و با دمای بالا در نظر می گیریم و یا فضای مورد نیاز بلدرچین Bobwhite زیادتر از فضای مورد نیاز بلدرچین Coturnix Japonica می باشد چون نژاد آمریکایی درشت تر و سنگین تر از همتای ژاپنی خود می باشد و به عنوان جمع بندی می توان به این نکته رسید که برای یک پرورش موفق در بستر می توان دقیقاً همان اندازه ها و معیارهای پرورش در قفس را در نظر داشت که قبلا در قسمت مدیریت پرورشی در قفس در شاخه ی فضای لازم پرورشی به تک تک آن ها در سنین مختلف اشاره نمودیم.

به عبارتی کلی تر به ازاء هر متر مربع ۱6۰ پرنده را در نظر می گیریم و از آن به بعد این فضا را افزایش می دهیم تا به 6۰-۵۰ پرنده در هر متر مربع برسد.

مدیریت پرورش بلدرچین بر روی بستر1

سیکل زندگی از تخم تا کشتار:

برای یک بررسی خوب در سیکل پرورش بلدرچین می توان این سیکل را از سالن بلدرچین های مادر آغاز کرد که به صورت زیر است.

پس از آنکه بلدرچین مادر از جنس نر جدا شد طی مدت زمان ۱۲- ۱۰ روز آخرین تخم نطفه دار خود را می­گذارد که پس از جمع آوری آن و تمیز کردن توسط یک پارچه زبر، توسط کارگران به اتاقک گاز جهت ضدعفونی کردن برده می شوند تخم ها بر اساس وزن و نژاد در سبدها طبقه بندی و چیده شده در اتاق قرار می گیرند و با ترکیب پرمنگنات و فرمالین و دود سمی حاصل از آن ضدعفونی می شوند. سپس بعد از باز گذاشتن دریچه ها و خروج گاز ضدعفونی ، تخم ها را درون گاری های ستر بر روی شانه ها چیده و به مدت ۱4 روز درون ستر قرار می دهیم. که در این مدت باید به دما و رطوبت توجه خاصی شود که قبلا در مقاله تولید مثل به طور کامل به شرح و بسط آن پرداختیم.

هنگامی که ۱4 روز کامل شد گاری ها را از سر و سپس تخم ها را از گاری ستر خارج نموده و درون سبدهای هچر قرار می دهیم. نکته مهم اینکه در هر مرحله باید بسیار مراقب بود که به تخم ها ضربات شدید وارد نشود. پس از چیدن تخم ها درون سبدهای هچر حال وقت آن رسیده تا سبدهارا درون هچر بصورت کاملاً مرتب و منظم بچینیم و ۲ روز دیگر با تنظیم دما و رطوبت ویژه هچر منتظر بمانیم تا جوجه ها سر از تخم بیرون کنند. جوجه یک روزه یا نهایتاً دو روزه پس از تولد به سبدهای ویژه منتقل می شود تا زمانی که به سن ۱۰-6 روزگی برسد که هر چه مدت ماندگاری در سبد بیشتر شود بهتر است و حتی می توان آن را به ۲۰- ۱۵ روزگی رساند و در هر سبد حدود ۱۷۰ – ۲۰۰ قطعه قرار می گیرد و تا سه روز اول به هیچ گونه خوراکی جهت استفاده نیاز ندارد. زیرا هنوز می تواند از کیسه زرده خود بهره مند شود.

در این مرحله جهت گرم کردن سالن می توان از هر نوع سیستمی استفاده نمود. مثل هیتر، مادر مصنوعی یا لامپ های مادون قرمز. همچنین جهت سیستم های دانخوری و آب خوری یا نوری می توان از یک سیستم یکسان جهت تمامی دوره ها استفاده نمود مثلاً می توان از دانخوری زنجیری یا از آب خوری های نیپل جهت سیستم تغذیه و از لامپ رشته ای برای سیستم نوری در تمام دوران استفاده کرد. این امر در مورد سیستم های رطوبتی نیز مصداق پیدا می کند. پس از اتمام این دوره جوجه ها را به سالن هایی که از پیش آماده شده اند منتقل می کنیم که همان سالن نهایی است و تا پایان عمر اقتصادی آن­ها و کشتار بلدرچین ها بر روی کف همین سالن باقی می مانند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج