0

شرایط عناصر تغذیه ای جهت استفاده در جیره غذایی مرغ ارگانیک

 مواد خوراکی با منشاء گیاهی و منبع غیر ارگانیک فقط تحت شرایط خاص و فقط زمانی که بدون استفاده از دیگر تیمارهای شیمیایی تهیه و تولید شده باشند می توان مورد استفاده قرار داد. این یکی از شرایط عناصر تغذیه ای جهت استفاده در جیره غذایی مرغ ارگانیک است که در بخش بعدی موارد بیشتری را توضیح داده ایم.

شرایط عناصر تغذیه ای جهت استفاده در جیره غذایی:

  •  مواد خوراکی که با منشاء معدنی، عناصر کم مصرف، ویتامین ها و پروویتامین ها تنها زمانی که دارای منشاء طبیعی هستند استفاده شوند. در صورت کمبود این مواد و یا در شرایط خاص و استثنائی می توان از مشابه­هایی که از نظر شیمیایی به خوبی تعریف و مشخص شده اند استفاده به عمل آورد.
  • عدم مصرف مواد خوراکی با منشاء حیوانی به جزء شیر و فرآورده های لبنی، ماهی و دیگر جانوران دریایی و محصولات حاصل از آنها در تولید ارگانیک و عمل بر اساس قوانین ملی و منطقه ای
  • عدم استفاده از ترکیبات «نیتروژن غیر پروتئینی» و « نیتروژن مصنوعی ».

شرایط استفاده از افزودنی ها و روش فرآوری:

  •  چسباننده ها، مواد ضد کپک، امولسیون کننده ها، قوام دهنده ها، سورفاکتان ها، منعقد کننده ها در صورتی استفاده شود که از منابع طبیعی تهیه شده باشند.
  •  آنتی اکسیدان ها: فقط با منبع طبیعی مورد استفاده قرار گیرند.
  •  محافظت کننده ها: تنها از اسیدهای آلی استفاده شود.
  • مواد رنگدانه ای، طعم دهنده ها و مواد محرک اشتها: فقط با منبع طبیعی
  •  پروبیوتیک ها، آنزیم ها و میکروارگانیسم ها را می توان مورد استفاده قرار داد.

«سازمان تجارت جهانی» و دیگر جمعیت های تجاری در سطح جهانی به طور روزافزونی بر مفاد مجموعه قوانین کودکس و «سازمان بین المللی استانداردسازی» تکیه کرده تا مبانی استانداردهای بین المللی تولید ارگانیک و همچنین مکانیسم گواهی و اعلام اعتبار سیستم های تولیدی را وضع نمایند. استانداردها و معیارهای IFOAM به عنوان استانداردهای بین المللی توسط ISO به ثبت رسیده است.

«گروه بین المللی هماهنگی و ایجاد تعادل در کشاورزی ارگانیک» ، وضعیت جهان را از نظر تولید ارگانیک در سال ۲۰۰۳ بررسی و ارائه نموده است (۲۰۰۴ UNCTAD).

شرایط عناصر تغذیه ای جهت استفاده در جیره غذایی مرغ ارگانیک

 تأثیر استانداردها و قوانین

راهنماها ، قوانین و استانداردهای بین المللی ، و شرایط عناصر تغذیه ای جهت استفاده در جیره غذایی مرغ ارگانیک اثر قوی بر روی استانداردهای ملی داشته و دارد. به نظر می­رسد که اگر بازار فرآورده های طیور ارگانیک رشد کرده و کشورهای مختلف در جستجوی بازار کشورهای دیگر باشند ، همگرایی یا هماهنگی این قوانین با سرعت بیشتری به وقوع خواهد پیوست. این قوانین احتمالاً اثراتی مانند (از جمله شرایط پرورش دام به صورت ارگانیک می توان به):

  • استفاده از مواد خوراکی ارگانیک، که باید این مواد خوراکی در خود مزرعه و یا در منطقه تولید شده باشد.
  • استفاده از دام بومی که با شرایط محل پرورش و منطقه سازگار باشد.
  • دام ها باید بتوانند در شرایط بیرون از سالن (سیستم بسته) به تولید خود ادامه دهند.
  • مداوای بیماری ها در شرایط شیوع آنها، که باعث به خطر افتادن و تهدید سلامت گله می گردد.
  • بکار بردن و استفاده از مکمل های غیر مصنوعی (که ممکن است در مواردی منجر به کمبود ویتامین­ها و مواد معدنی در حیوانات مختلف شود)

برنامه های پرورش

یکی از اهداف تولیدات ارگانیک، مدیریت پرورش طیور به روشی است که بتوان هر چه دقیق تر حالت طبیعی زندگی آنها را تقلید کرد. تفاوت های اساسی سیستم تولید ارگانیک و معمولی مربوط به: سیستم لانه سازی، دسترسی دام به بیرون، ژنوتیب مورد استفاده، مواد خوراکی جهت تغذیه و اقدامات پیشگیری و مقابله با بیماری است. بخش عمده تحقیقات در این زمینه روی مرغ خانگی انجام شده و لازم است یافته های به دست آمده از آن به دیگر گونه ها مورد کاوش قرار گرفته و تعمیم داده شود. به عنوان نمونه کشور دانمارک در زمینه تولیدات ارگانیک در جهان پیشتاز است و لازم است یافته های تحقیقاتی این کشور از نزدیک مورد مطالعه قرار گیرد. قوانین اتحادیه اروپا، حداکثر اندازه گله مرغ تخمگذار را برابر ۳۰۰۰ قطعه و مرغ گوشتی را برابر ۴۸۰۰ قطعه تعیین کرده است. این تعداد به مراتب کمتر از آن چیزی است که معمولاً در مرغداریهای سنتی بکار می رود ولی بسیار بیشتر از اندازه گله طبیعی مرغ ها در طبیعت است.

شرایط عناصر تغذیه ای جهت استفاده در جیره غذایی مرغ ارگانیک و جایگاه نگه داری پرندگان می بایست به گونه ای باشد که به مرتع دسترسی داشته باشند و این بدین معنی است که گردشگاهی در اختیار آنها قرار گیرد که حداقل فضایی برابر ۴ متر مربع به ازای هر مرغ تخمگذار در اختیار داشته باشند. نمی توان از «کوکسیدیواستات» در جیره مرغ های ارگانیک استفاده کرد. همانطور که قبلاً هم اشاره شد، جوجه ها نباید نوک چینی شوند و سن جوجه های گوشتی در زمان کشتار باید حداقل برابر ۸۱ روز باشد. با وجود تمامی این محدودیت ها، در کشور دانمارک تولید ارگانیک موفق و کارآمد بوده و هم اکنون بیش از ۱۳ درصد کل تولید طیور این کشور را به خود اختصاص می دهد، گرچه مصرف غذا در این نوع سیستم پرورش در مقایسه با سیستم تولید معمولی بیشتر است (کریستنسن ۱۹۹۸). در بررسی مزارع تولیدی در کشور دانمارک توسط هرمانسن و همکاران در سال ۲۰۰۴ نشان داد زمانی که میزان تولید تخم بر اساس تعداد اولیه مرغ های مورد استفاده گله در تولید ارگانیک کمتر است. و این کاهش تولید بیشتر به علت بروز بیماری كانيباليسم و نوع ژنوتیپ­های مورد استفاده در سیستم پرورش ارگانیک است. با وجود اینکه تولید تخم در این سیستم کمتر بوده، ولی به دلیل قیمت بالاتر فروش تخم تولیدی، مزارع ارگانیک سودآوری بیشتری نسبت به سیستم تولیدی معمولی دارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج