0

پیشگیری و درمان بیماریهای انگلی داخلی و خارجی طیور

استفاده از سیستم قفس برای مرغان تخمگذار بروز کرم های گرد را تقلیل داده است چون مدفوع در خارج از قفس می افتد. پرندگان مسن تر بالای ۳ ماه در مقابل عفونت انگلی مقاوم تر هستند، رژیم غذایی غنی از نظر پروتئین ها، ویتامین A و B و نیز تولید مقاومت بیشتر در مقابل آلودگی انگلی می نماید.در ادامه اطلاعاتی درباره پیشگیری و درمان بیماریهای انگلی داخلی و خارجی طیور و کنترل کنه های طیور در اختیار شما قرار گرفته داده ایم.

درمان بیماریهای انگلی داخلی طیور

درمان و کنترل انگل های نماتودی طیور

درمان و کنترل ASCARIDIA. GALLI

 سالم سازی خوب استفاده از سیستم بستر عمیق، کنترل مگس ها، کرم های خاکی و سایر حشرات نیز آلودگی های نماتودی را تقلیل می بخشد. یکی از مهم ترین فاکتورها رطوبت در بستر سالن طیور است. هرگاه بستر مرطوب بماند جان سالم بدر بردن و بالغ شدن و رسیدن تخم ها و لارو را زیادتر می کند.

پرورش گونه های مختلف پرندگان در یک مجتمع مرغداری آلودگی های کرمی را در طيور افزایش می دهد. پرورش طیور در دستجات سنی متفاوت با هم نیز به افزایش آلودگی های انگلی طیور کمک می کند.

برای پیشگیری و درمان بیماریهای انگلی داخلی و خارجی طیور با مواجهه طیور در سالن ها با تهویه خوب و آفتاب از کوکسیدیوز و مشکلات نماتودی جلوگیری می نماید. مهم­ترین فاکتور این است که دانخوری­ها و آب خوری ها بایستی به گونه ای باشند که پرندگان نتوانند در آنها وارد شوند و یا در آنها مدفوع خود را بریزند. آب و غذای مانده بایستی دور ریخته شود. مرغداری نیز بایستی روی خاک­های سنگین، شنی یا سفت و سخت که گرایش کمی به جمع شدن آب در آنها وجود دارد ساخته شوند. در نواحی یا فارم­هائی که نماتودها مشکل مداوم هستند خورانیدن داروی ضدانگلی بایستی در ۶ و ۱۰ و ۱۲ هفتگی انجام شود. به منظور درمان ترکیبات PIPERAZINE نظیر سیترات آدیپات، هگزاهیدرات در بازار موجود است که حداقل سمیت را دارا بوده و می توان در آب آشامیدنی برای مدت یکی دو روز تا ۴ روز یا تنها یک دز ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرمی به ازاء یک کیلو وزن بدن تجویز نمود. بهتر این است که به پرندگان در صبح غذا داده نشود به نحوی که آنها از داروی مؤثر با دز مؤثر بعد از غذا نخوردن استفاده نمایند. دز توصیه شده ۵۰۰ میلی لیتر شربت پیپرازین سیترات به شرح زیر است:

نوبت سن تعداد جوجه ها
اولین نوبت تجویز داروی ضد کرم

دومین نوبت تجویز داروی ضد کرم

سومین نوبت تجویز داروی ضد کرم

۴ تا ۶ هفتگی

۸ تا ۱۰ هفتگی

۱۲ هفتگی

1000

750

500

PIPERAZINE HYDRATE را ممکن است به میزان ml 50(از محلول ۴۵ درصد) به ازاء ۱۰۰ پرنده مصرف نمود. پیپرازین هیدرات با الکترولیت تهیه شده است. TETRAMISOLE HYDROCHLORIDE موجود است و به صورت پودر ۳ درصد عرضه می شود و گفته شده است که در مقابل نماتودها خیلی مؤثر بوده و ممکن است به صورت پودر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی گرم (نیلورم) به ازاء یک کیلورگم وزن بدن یا ۱۰ گرم در ۴۰ لیتر آب بعد از امساک در آب خوردن پرنده ها به مدت چند ساعت مصرف نمود لوامیزول از طرف شرکت های تجارتی مختلف عرضه شده است و با نام های تجارتی گوناگون به فروش می رسد و در مقابل انواع وسیعی از نماتودها مؤثر است. LEMASOL75 به صورت تزریقی موجود است و گفته می شود که عامل THYMOMIMETIC است ایمنی را بالا برده و بهبودی از عفونت های مزمن را تسریع کرده و شتاب می بخشد.

کنترل کنه های طیور پیشگیری و درمان بیماریهای انگلی داخلی و خارجی طیور

کنترل و درمان سستودهای طیور

کنترل و درمان سستودهای طیور روی اصول زیر استوار است.

۱) کنترل مگس ها، حلزون ها و جانداران کندرو بایستی در نواحی خاصی که کرم­های پهن مشکل ساز هستند مورد نظر قرار گیرد.

MALATHION یا سایر حشره کش ها را ممکن است مورد استفاده قرار داد تا مگس ها را با آن کنترل نمود و یا از دستگاه های کشنده برقی مگس ها که در بازار موجود است استفاده نمود.

۲) درمان شیمیائی با استفاده از داروی AYURVEDIC که با نام تجارتی TAENIL به فروش می رسد صورت می­گیرد و گفته شده است که در مقابل کرم­های پهن و کیست های آنها خیلی مؤثر است. این دارو را می توان به میزان 5/0 تا یک درصد در غذا فقط برای مدت یک روز مصرف نمود و در صورت لزوم بعد از ۳ تا ۴ هفته مصرف آن را تکرار نمود.

MEBENDAZOLE که به میزان mg 50 به ازاء هر پرنده مصرف می شود و ALBENDAZOLE را ممکن است به میزان ۲۰ تا ml 30 از سوسپانسیون (5/2 درصد آلیندازول) برای ۱۰۰ پرنده برای یک روز به عنوان پوشش دهنده غذا مصرف نمود.

DICHLOROPHEN را ممکن است به میزان 3/0 گرم به ازاء یک کیلوگرم وزن بدن طيور مصرف نمود.

کنترل انگل های خارجی طیور

کنترل کنه های طیور

برای کنترل کنه های طیور  MALATHION به صورت محلول ۱ تا ۳ درصد را می توان در شکاف ها و سوراخ­های دیوارها اسپری نمود و نیز ساختمان و وسایل و پوست درختان را با این سم اسپری کرد بدون اینکه صدمه ای بر آنها وارد آید و به پرندگان در ساختمان آسیبی وارد شود. بعضی از حشره کش های دیگر مثل ,

SEVIN ) CARBARYL , TOXAPHENE ) و غیره را نیز می توان استعمال نمود و در استعمال آنها دستورات کارخانه سازنده بایستی مدنظر قرار گیرد. برای کنترل مایت­ها از همان سموم مورد استفاده برای کنه ها می توان استفاده نمود.

کنترل مایت­های پر طیور

کنترل آلودگی به وسیله جداسازی پرندگان بیمار و اسپری کردن با MALATHION و DDTو SULPHATE NICOTINE و غیره به صورت غبار یا اسپری انجام می شود.

BAYER ) ( AZUNTOL ) COUMAPHOS) می تواند مایت­ها، شپش­ها، کیک ها و کنه ها را بکشد و به صورت یک در هزار مصرف می شود.

کنترل مایت های فلسی طیور

مایت پای فلسی طیور KNEMIDOCOPTES MUTANS به نظر می رسد که علت وضعیت پای فلسی است. بیماری غالباً در ماکیان مشاهده می شود و در بیشتر موارد در مرغ های خانگی حیاط خلوت است که به طور آزاد بسر می برند. مایت ها می توانند با لنز دستی یا قدرت پائین میکروسکپ در زیر سطح فلس­های مبتلای ساق پا دیده شوند چون کمتر از میلیمتر می باشند و معمولاً بدن مدوری داشته و پاهای کوتاه دارند. فلس­های روی پاها و قسمت های بدون پر پوست به علت ترسیب اکسودای سروزی خشک شده ضخیم می شوند.

اکسودائی شدن به علت دفن مایتها در بخش اپیدمی ساق پاها و پوست است. گسترش آلودگی ممکن است از پرنده ای به پرنده دیگر اتفاق بیفتد.

برای درمان پودر گوگرد را می توان با محیط روغنی مخلوط کرده و به طور روزانه روی قسمت های آلوده ساق پا بکار برد. نفت را می توان با قسمت های مساوی روغن بزرگ مخلوط کرده و روی پاها بکار برد. به تازگی درمان معمول شامل غوطه ور ساختن پاها در 25/0 تا 5/10 درصد محلول MALATHION است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 3.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج