0

فعالیت­های زنبور عسل در زمستان

فعالیت­های زنبور عسل در زمستان

همان طور که قبلاً اشاره شد فعالیت­های زنبور عسل در حدود درجات معینی امکان­پذیر است. به عبارت دیگر فعالیت طبیعی زنبور در حدود 10 تا 38 درجه سانتی­گراد امکان­پذیر می­باشد و در ماوراء آن کم کم فعالیت­های طبیعی متوقف می­گردد مگر ندرتاً برای انجام فعالیت به خصوصی مثلاً آوردن آب و یا دفع فضولات . ولی مجموع زنبورها که به صورت توده در داخل کندو زندگی می­کنند قادرند درجه حرارت داخل توده را تنظیم و در حد مطلوبی ثابت نگهدارند. در ادامه این پست به بررسی فعالیت­های زنبور عسل در زمستان می پردازیم.

فعالیت­های زنبور عسل در زمستان

در هنگام زمستان که درجه حرارت محیط پائین است گرمای وسط توده زنبور در حدود 35 درجه سانتی­گراد ثابت نگه داشته می­شود. این امر به خاطر فعالیت ماهیچه­ ای بدن زنبورها در سطح خارجی توده است که گرما را به داخل توده می­فرستد و بدن آن­ها به صورت عایقی مانع خارج شدن گرما از وسط توده می­گردد.

برای انجام این فعالیت زنبورهای سطح خارجی توده مرتباً با زنبورهای داخل توده تعویض جا کرده و با خوردن عسل و انجام حرکات ماهیچه ­ای قادر به تولید گرما می­باشند.

در هنگام زمستان که زنبورها به صورت توده متراکم در می­آیند ابتدا در قسمت پائین کندو و نزدیک سوراخ پرواز متمرکز می­باشند ولی به تدریج با پیشرفت زمستان توده حرکت کرده و به طرف عقب و بالا نقل مکان می­کنند. در صورتی که کندو دو طبقه باشد به تدریج و در پایان زمستان توده زنبور به طبقه فوقانی و قسمت عقب آن منتقل می­گردد.

در مواقعی که هوا خیلی سرد باشد زنبورهای سطح خارجی توده زمستانه سر و قفس سینه خود را به داخل توده فرو برده و فقط شکمشان در سطح توده واقع می­شود. ولی با گرم شدن هوا مجدداً توده از هم باز شده و فضای بیشتری را اشغال می­کند و با این عمل نیز درجه حرارت داخل کندو را تنظیم می­کنند. در خلال زمستان گرچه میزان تخمگذار ملکه کاهش می­یابد ولی اغلب مقداری تخم و نوزادان سنین مختلف در وسط توده زمستانه مشاهده شده است.

فعالیت­های زنبور عسل در زمستان


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج