0

هر آنچه که در مورد واکسیناسیون سگ باید بدانید

برنامه ضد انگل سگ

در نگهداری سگ ها باید به واکسیناسیون آن ها توجه ویژه ای شود. همچنین برنامه های ضد انگلی آن ها را باید سرموقع انجام داد. درادامه نکاتی را در مورد واکسیناسیون سگ و برنامه ضد انگل سگ بیان می کنیم.

https://boghalamoon.com/

واکسیناسیون سگ

حال بپردازیم به زمان تزریق ها در سگ، برای اینکه کار آسان تر شود سگها می بایست به دو گروه سنی تقسیم شوند.

١- سگ­هایی که وقتی به دامپزشک آورده می شوند کمتر از ۱۶ هفته (۴ ماه) سن دارند.

۲- سگ هایی که وقتی به دامپزشک آورده می شوند بیشتر از ۱۶ هفته سن دارند.

برنامه واکسیناسیون این دو گروه با هم متفاوت است. واکسن هاری خود بحث جدایی دارد که در آخر به آن می پردازیم.

  • اگر شما سگی دارید که کمتر از ۱۶ هفته سن دارد: واکسن های الزامی (بجز هاری می بایست) اولین تزریقش در ۶-۸ هفتگی باشد و تزریق بعدی ۹-۱۱ هفتگی و بعدی ۱۶-۱۲هفتگی انجام بگیرد. در نژادهای مستعد به پارویروس مثل ژرمن شپرد و روتوایلر دوز چهارم بعد از آخرین واکسن نیز توصیه می شود. بنابراین تا پایان چهار ماهگی حداقل سه بار میباست واکسن های الزامی تکرار شوند. اگر ما بین این تزریق­ها وقفه بیفتد امکان ابتلا به بیماری وجود دارد. بعد از آخرین تزریق تا یکسال پس از آن تزریقی لازم نیست. یکسال بعد تزریق یاداوری یا همان بوسترانجام می شود و بعد از آن یاداوری ها هر ۳ سال یکبار تکرار می­شوند.
  • اگر شما سگی دارید که بیشتر از ۱۶ هفته سن دارد و تا حالا واکسن نخورده یا نمی­دانید ایا واکسن خورده است: یک دوز واکسن الزامی (بجز هاری) در اولین مراجعه و ۳-۴ هفته بعد از آن تکرار شود. یاداوری ها ۱ سال بعد و بعد از آن هر ۳ سال یکبار است.

 هاری 

هاری نیز جز واکسن­های الزامی است. اولین دوز در ۱۲-۱۶ هفتگی و بعد از آن هر یک سال یکبار تا آخر عمر تکرار شود. برنامه واکسیناسون هاری بسته به توصیه کارخانه سازنده و میزان شیوع بیماری هاری دران منطقه دارد. مثلاً بعضی از واکسن های هاری هر ۳ سال یکبار هستند (البته ین نوع واکسن در ایران معمول نیست) و بعضی ۱ سال یکبار.

برنامه ضد انگل سگ

نکته 1: بر روی بروشور واکسن ها توصیه شده که هر سال واکسیناسیون تمدیدشود. فراموش نکنید کارخانه­ها بنگاه های تجاری هستند و اگر بنا باشد بنویسند هر ۳ سال یکبار سودشان یک سوم کاهش می یابد.

نکته ۲: در ایران واکسن لپتوسپیروز (معمولاً بر چسب زرد رنگ داخل شناسنامه) نیز همزمان با واکسن های اصلی تزریق می شود که کاری کاملاً اشتباه است. بهتر است بگویم یک اشتباه جا افتاده می باشد که اگر هر دامپزشکی به اینکار تن ندهد انگشت کم فروشی به طرفش می گیرند، واکسن لپتوسپیروز جز واکسن های اختیاری بوده و واکسن الزامی محسوب نمی شود. در کتاب مرجع دام­های کوچک “اتينجر” سال ۲۰۱۰نیز اشاره به خطرناک بودن واکسن مخصوصاً در نژاد داشهوند و پاک نموده و گفته فقط در مواردیکه خطر بیماری بسیار است از این واکسن استفاده شود. در ضمن تزریق این واکسن در توله های کمتر از ۱۲ هفته یا سگ­های سبک تر از۶ کیلو ميتواند حساسیت زا و باعث عوارض شديد (شوک) شود. این واکسن بیشتر در مناطق مرطوب و بارانی کاربرد دارد چون لپتوسپیروز یک بیماری وابسته به آب است. اگر دامپزشک صلاح ببیند میباست اولین دوز را در ۱۲ هفتگی و تکرارش را ۴-۳بعد انجام دهد. یاداوری این واکسن اگر بیماری در منطقه شایع باشد هر 1 سال یکبار است در غیر این صورت تزریق یاداوری پیشنهاد نمی شود.

نکته 3: واکسن کرونا ویروس جز واکسن های اختیاری است که برای مدتی نیز در ایران تزریق می شد. جالب است بدانید کتاب­های مرجع دامپزشکی هیچ کدام تزریق این واکسن را پیشنهاد نمی کنند.

نکته ۴: قبل از اولین واکسیناسیون اصلی و تا ۴-۵ روز بعد از آن توله را بیرون نبرید و یا با سگ­های غریبه در ارتباط نگذارید.

برنامه ضد انگل سگ

برنامه پیشنهادی درمان انگلی سگ:

سن: دو هفتگی

تکرار: هر سه هفته تکرار تا سه ماهگی

سن: سه ماه و بالاتر

تکرار: هر سه ماه تکرار شود

نکته نهایی و تذکر به صاحبین پت:

داروهای ضد انگلی و واکسن های مناسب برای حیوانات خانگی می بایست توسط دامپزشک با دوز مناسب برای حیوان مورد نظر تجویز شود. از دادن خودسرانه هرگونه دارو به حیوان خانگی خود پرهیز کنید. در غیر این صورت احتمال تلف شدن حیوان بسیار بالاست.


https://makian.shop/

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج