0

نکات کاربردی در حمل و نقل و جابجایی سنجاب

حمل و نقل و جابجایی سنجاب

سنجاب های پرورشی با دستمالی شدن چندان مشکلی ندارند. و می­توان آنها را به روش فنجانی جابجا نمود. علی رغم آنکه از دست غذا می گیرند، بیشتر آنها اهلی نیستند و ممکن است یک گاز بسیار محکم بگیرند. در این مقاله نکاتی در مورد نکات کاربردی در حمل و نقل و جابجایی سنجاب ها بیان می کنیم .

انقیاد و انتقال

در شرایط اسارت که سنجاب ها در قفس، خانه، باغ وحش­ها و غیره نگهداری می شوند، اجتناب از حالت تهاجمی حیوان و استرس به آن ضروری می باشد، در غیر این صورت، عدم کنترل چنین حیواناتی می تواند چه بسا کشنده باشد. جنب و جوش فوق العاده، وجود استرس را نشان می­دهد. بعضی از سنجاب های نر و ماده به صورت ذاتی تهاجمی هستند و برای افرادی که می­خواهند با آنها کار کنند یا نزدیک شوند، عکس­العمل سریعی نشان داده و یا حمله می­نمایند. این گونه حیوانات نشانه هایی دارند که حالت تهاجمی آنها را نمایان می کند. غالباً به سنجاب های ضعیف تر حمله می نمایند و مانع غذا خوردن آنها می شوند. به همین خاطر توصیه می شود که هرگز یک سنجاب جدید را داخل قفسی که توسط حیوان دیگر تاکنون اشغال شده است قرار ندهید. اما می توانید هر دو آنها (سنجاب جدید و قدیمی) را در یک قفس جدید بگذارید. البته استثنایی هم وجود دارد که ممکن است حیوان نر به داخل قفس یک سنجاب ماده در زمان فحلی گذاشته شود تا بتواند حیوان ماده را باردار نماید. بهتر آن است که در صورت امکان وقتی که به سن شش هفتگی می رسند آنها را دو تایی (یک نر و یک ماده) و یا سه تایی (یک نر و دو ماده) در قفس قرار دهیم.

عموماً سنجاب ها دوست ندارند دست کاری شده یا گرفته شوند و ممکن است به سختی عکس العمل نشان داده و گاز بگیرند. از طرف دیگر بعضی از آنها که دستی تربیت شده اند ممکن است به راحتی گرفته شوند بدون اینکه اقدام به گاز گرفتن فرد نمایند. برای گرفتن یا مقید کردن حیوانات وحشی تور پروانه سبک وزن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، که بایستی سریع، تور را بر روی سنجاب انداخته و با جمع کردن تور آن را مقید نمائید و در این حالت به راحتی می توان سنجاب را گرفت.

به دام انداختن مداوم و طولانی مدت سنجاب بدون اینکه استراحتی داده شود خیلی استرس زا بوده و باید از آن اجتناب شود. برای انقياد سنجاب­ها چندین راه وجود دارد:

  1. به وسیله گرفتن پوست پشت گردن حیوان با یک دست که توسط دست دیگر از پایین نگه داشته می شود حیوان را از بدن شخص مقیدکننده دور نگه می­داریم.
  2. در این روش بایستی اطراف شانه سنجاب را گرفت. از تعقیب سنجاب اجتناب نمایید، چرا که بسیار استرس زا است.

از دستکش های چرمی محکم نیز می توان برای انقیاد سنجاب استفاده نمود. البته استفاده از دستکش چرمی برای مقید کردن سنجاب چندان توصیه نمی شود چرا که بعلت ضخامت دستکش، ارزیابی میزان نیروی وارده به حیوان امکان پذیر نیست و عدم توجه به این نکته می تواند موجب صدمه به حیوان و بروز شکستگی استخوان ها شود.

حمل و نقل و جابجایی سنجاب

احتیاط

هرگز سنجاب ها را از دمشان نگیرید، چرا که به راحتی می شکند و یا باعث کنده شدن پوست دم می شود. در شکستگی های کامل دم امکان قطع کامل دم وجود دارد و دیگر هرگز رشد نخواهد نمود.

برای معاینات بالینی می توان از آرامبخش هایی مانند میدازولام به اندازه 25/0- 3/0 میلی گرم/کیلوگرم به صورت عضلانی استفاده نمود. برای خونگیری با سایر آزمون های تشخیصی نیاز به بیهوشی کامل است.

حمل و نقل

سنجاب ها را می توان بخوبی در جعبه های مناسب حمل نمود. در مورد حمل حیوان از فروشگاه حیوانات خانگی تا منزل اگر فاصله کم باشد می توان سنجاب را در یک قوطی مقوایی حمل نمود ولی اگر فاصله زیاد باشد، احتمال جویدن قوطی و بیرون آمدن از محفظه بسیار زیاد است و بهتر است یک قفس کوچک یا یک ظرف پلاستیکی با دیواره های تقریباً بلند (۳۰ سانتیمتر) تهیه شود و در صورتی که درب ظرف بسته شود، حتماً منافذی برای ورود هوای تازه به داخل محفظه ایجاد شود. یک لایه نازک از بستر (خرده کاغذ یا تراشه چوب) در کف محفظه قرار دهید تا از سر خوردن حیوان داخل محفظه پیشگیری شود.

چنانچه قبلاً این جعبه ها به صورت موقت جهت آشیانه مورد استفاده قرار گرفته باشند، در زمان مسافرت باعث کاهش استرس در حیوان می شوند. در اولین جابجائی می بایست در چند روز اول حداقل مزاحمت و ناراحتی را در آن ایجاد نمود. متعاقب خرید حیوان، توصیه می شود تا جزئیات غذایی آن از فروشنده گرفته شود به طوری که هیچگونه تغییر ناگهانی در غذای مصرفی قبلی آن رخ ندهد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج