0

اصول ژنتیک و اصلاح خروس لاری

تکثیر و اصلاح مرغ و خروس جنگی کار خسته کننده و دراز مدتی است و لازم است با توجه و علاقه کافی دنبال شود. در صورت نبودن عشق و علاقه به این کار نباید وارد گود شد. البته درجه اهمیت و توجه به این حرفه، بستگی به شدت علاقه مردم و وضعیت بازار آن نیز دارد.در ادامه مطالبی راجع به  اصول ژنتیک و اصلاح خروس لاری و انتخاب برترین خروس را بررسی میکنیم.

اصول ژنتیک و اصلاح خروس                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

بسیاری از علاقه مندان و تازه کارها این حرفه اطلاعات و اشتیاق خود را از افراد خانواده و یا دوستان خود کسب می کنند. وقتی از متخصصین پرورش و تربیت خروس جنگی در مورد حرفه آنها سؤال می شود، اغلب معتقدند در این حرفه می­توان با طرح و برنامه خود، برنده را انتخاب کرد.

  •  انتخاب برترین­ها

صفاتی را که خروس­های جنگی از نظر شکل ظاهری و خصوصیات روانی و خصلت­های نبرد نشان می دهند، در واقع در نتیجه ترجیحات صاحبان آنها شکل گرفته است. برخی، خروس­های با دم و پاهای بلند و برخی قد و قواره متوسط و سینه کوتاه را می پسندند. برخی رنگ آبی یا قرمز، برخی تاج نخودی یا تاج ساده و برخی پاهای سبز یا پای سفید را می پسندند. در خروس­های جنگی این معیارها اساساً از نقطه نظر نبرد اهمیت چندانی ندارد. از طرفی برخی افراد علاقه دارند که خروس آنها با انواع تسلیحات بجنگد، برخی از سیخ و برخی از دشنه استفاده می کنند. این مسائل در زمان انتخاب گله مولد اهمیت چندانی ندارد. مسئله اساسی اینکه باید ما خودمان «گله مولّد» شامل خروس­ها و مرغ های اولیه را بنحو شایسته ای انتخاب کرده  و با رعایت اصول ژنتیک و اصلاح خروس لاری و شیوه ادامه کار و نوع آمیزش­ها را به همراه کنترل ها و پایش­های لازمه تعیین کنیم و در نهایت محصول نهایی یعنی خروس جنگی یا اسلحه برتر خودمان را بوجود آوریم. این مسئله بویژه زمانی از اهمیت بیشتر برخوردار است که انبوه رقبا در بازار آن حضور داشته و با اشتیاق و علاقه تمام در جهت ایجاد همین اسلحه عمل می کنند بنابراین برد در مسابقه خروس جنگی مستلزم تلاش و پیگیری بالا و شخصی به همراه بکارگیری اصول علمی در برابر رقبا برای بدست آوردن خروس برتری است که خود در خانه پرورش داده ایم. اصول تکثیر و اصلاح خروس جنگی، شبیه سایر حیوانات خانگی (قناری آواز خوان، سگ پلیس، کبوتر هومر، کاسکو و …) است.

اصول ژنتیک و اصلاح خروس لاری

آنچه باید به دنبال آن بود و آن را آزمون کرده و انتخاب نمود، «بهترین»ها است. پایه نر را به سادگی می توان یافت و بعد از آزمایش انتخاب کرد زیرا به راحتی می­توان خصوصیات نبرد آنها را بررسی کرد. از طرفی بررسی و آزمایش جنس نر، عینی تر از آزمایش و انتخاب مرغ­ها است. اغلب خروس بازان، آزمون چندانی روی مرغ ها انجام نمی دهند. پایه نر باید انتخاب برترین خروس ،یک خروس عالی و در واقع برجسته ترین، جسورترین و جنگنده ترین خروسی باشد که بتوان آن را در دست گرفته و با خود به گود نبرد برد. با این همه باید او را نیز آزمون کرد. او باید صفات مبارزاتی خود را نشان دهد. او از این نظر باید بمراتب بالاتر از متوسط گله باشد، در غیر این صورت به تکثیر خروس متوسطی پرداخته ایم که ارزش آن را ندارد. آیا در گود مبارزه بدنبال خروس متوسط هستیم؟ مسلماً خیر. پس باید به دنبال بهترین­ها بود.

خروس جنگی باید در گود، خود را نشان دهد. اغلب خروس بازان خروسی را می پسندند که حداقل سه بازی را ببرد. در صورتی که خروسی نتواند سه بازی را در سطح خروس­های رقیب همسطح خود ببرد، چه صفاتی دارد که باید آنها را به نسل بعد برده و به آنها دل خوش کنیم؟ خروسی که در میدان نبرد بصورت متوسط ظاهر می شود، بچه های متوسطی نیز تولید می کند در حالی که ما خروسی با توانایی های برتر و استثنایی می خواهیم: «بهترین بهترین­ها». در صورتی که ۱۰ خروس برادر در اختیار داشته باشیم،  برای انتخاب برترین خروس لازم است آنها را با هم درگیر کنیم تا بهترین آنها در نبردهای مختلف مشخص شده و آن را برای تولید مثل انتخاب کنیم. مسئله مهم اینکه خروسی را برای زاد و ولد انتخاب کرده ایم که دارای بهترین توانایی ها است. نام نژاد یا نام تکثیر کننده به خودی خود دلالت بر برد خروس در صحنه نبرد ندارد. در صورتی که بخواهیم از یک خروس باز حرفه ای خروسی بخریم بهتر است به جای یک خروس، تعدادی از خروس­های جوان آن را بخریم و آنها را بارها و بارها با هم به جدال وارد کنیم و با توجه به یاداشت­های مان در مورد کیفیت نبرد آنها، در نهایت یکی دو تا از بهترین های آنها را انتخاب کنیم.

اکنون ما با انتخاب برترین خروس پدر خروس­های آینده را انتخاب کرده ایم و می­دانیم که او چگونه مبارزه می کند و برادرانش چگونه عمل می کنند. ما بارها شاهد مرگ برادرانش در مبارزه با وی بوده ایم. ملاحظه می شود که در چنین شرایطی حس درستی از قدرت و ضعف و توانایی آنها به ویژه خروس برتر در ما ایجاد می شود. وقتی خروس وارد مرحله زاد و ولد شد، می توانیم توانایی­های تکثیر صفاتش را در دخترانش پیگیری کنیم. دختران او را با خروس برتر دیگری آمیزش می دهیم و به این ترتیب ویژگی های دو خروس برتر را در گله مولد توسعه می­دهیم. برخی خروس­بازان قدیمی و نیز خروس­بازان با مهمیز مصنوعی امروزین، مرغ ها را نیز به نبرد وامی­دارند و به همان شیوه انتخاب خروس­ها، مرغ را نیز بر می گزینند. به نظر می­رسد مرغی که بتواند بجنگد و بر دیگر مرغ­ها برتری یابد، این صفات را به پسرانش نیز منتقل کند.

اکنون زمان آن است که بنشینیم و معلوم کنیم که چه چیزی را می­خواهیم در گله خود توسعه دهیم. هر چه هست در گله مولد است و لذا انتخاب صحیح آنها یک ضرورت تمام عیار برای موفقیت برنامه ما خواهد بود. بنابراین ابتدا باید معلوم کنیم هدف ما چیست. آنگاه به دنبال آن بگردیم و آن را پیدا کنیم. همواره بهترین بهترین ها را در نظر گرفته و به کمتر از آن راضی نشویم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج