0

بیماریهای شایع عروس هلندی

کاندیدیازیس

اگرچه عروس هلندی ها پرنده های مقاومی هستند، اما آنها هم مستعد ابتلا به مشکلات سلامتی هستد که از جمله بیماریهای عروس هلندی : ژیاردیا، التهاب ملتحمه، کاندیدا، کرم­های گرد و غیره می باشند. آنها مثل همه پرنده ها می توانند از مشکلات تنفسی رنج ببرند  و یا کمبود ویتامین ها هم می تواند سلامتی آنها را به خطر بیاندازد. در ادامه بیماریهای عروس هلندی  از جمله  ورم چشم عروس هلندی ،بیماری مدفوع عروس هلندی را معرفی و علائم و راهکارهای مناسب را بررسی میکنیم.همچنین به بیماریهای مشترک عروس هلندی با انسان می پردازیم.

بیماریهای شایع عروس هلندی

تولک رفتن

به طور کلی عروس­های هلندی سالی یکبار پرهای خود را از دست می دهند و پرهای جدید می سازند، که در اصطلاح تولک رفتن می گویند. این فرایند یک بیماری است که هیچ جای نگرانی ندارد و طبیعی می باشد. عروس­های هلندی هم مثل بیشتر پرندگان در فصل گرما (تابستان) تو لک می روند و پرهای اصلی خود را از دست می دهند. وظیفه شما در این زمان تغذیه مناسب و در اختیار قرار دادن املاح و مواد معدنی مناسب جهت پر سازی مجدد پرنده می باشد.

ژیاردیا

ژیاردیا توسط تک یاخته ای به نام Giardia Psittaci ایجاد می شود. علایم عفونت ژیاردیا شامل مدفوع شل و آبکی، کاهش وزن، از دست دادن پرها (به خصوص زیر بال)، از دست دادن اشتها، و افسردگی می شود. این بیماری از طریق مواد غذایی آلوده و یا آب سرایت می کند. شما با مشاهده این علایم باید به دامپزشک مراجعه نمائید تا با تشخیص شروع به درمان دارویی مناسب در جهت رفع این عارضه نماید. در برخی از پرندگان عفونت ژیاردیا می­تواند مشکلات دیگر از قبیل: سندرم فلجی عروس هنلدی را ایجاد نماید که اغلب در نژاد Lutino همراه ژیاردیا بیماری انگلی یا Hexamita منجر می شود. بیشترین علت آن می تواند کمبود ویتامین E و سلنیوم باشد.

نشانه های آن کند شدن چشمک زدن، ضعف عضلات فک، هضم نامناسب، ایستادن ضعیف و پاها به اصطلاح ۱۸۰ درجه باز می شود و موجب افزایش مرگ جنین در تخم و کاهش باروری می شود.

درمان می تواند با داروهای ضد Protozoa و ویتامین E و مکمل سلنیوم با موفقیت انجام شود.

ورم ملتحمه

در عروس­های هلندی ورم ملتحمه در نژادهای سفید یا آلبينو بیشتر از نژادهای خاکستری دیده می شود. علائم آن شامل التهاب پلک و ترشحات چشمی بدون علت آشکار، نمایان می شود.

درمان با پماد آنتی بیوتیک به طور موقت نشانه ها را برطرف می سازد، اما عود مجدد شایع می باشد. پرنده مبتلا نباید در برنامه پرورش تولید مثل استفاد شود بدلیل اینکه اغلب این بیماری ژنتیکی می باشد.

کاندیدیازیس

پرورش دهندگان عروس هلندی باید توجه خاصی به این بیماری نمایند. به دلیل اینکه جوجه های جوان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری می باشند. در صورتی که کمبود ویتامن A در رژیم غذایی وجود داشته باشد، علایم این بیماری ظاهر می شود که شامل : رشد سفید و پنیری شدن دهان و گلو پرنده، از دادن اشتها، استفراغ و خالی شدن تدریجی چینه دان می باشد.

تشخیص در پرنده های بالغ مشکل می باشد. پرنده های نر و ماده مبتلا در هنگام غذا دادن به جوجه ها این بیماری را منتقل می نمایند. تغذیه دستی جوجه ها هم نمی تواند بهترین راه حل باشد. کمک دامپزشکی در قالب دارو های ضد قارچ و تأمین یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین A می تواند بهترین سلاح عليه كانديدا باشد.

10-بیماری-خطرناک-سیرو-ویروس.jpg

کرم­های گرد

اگر چشم پرنده شما شفاف و درخشان به نظر نمی رسد، باید به دامپزشک مراجعه نمایید. کرم­های گرد یا آسکاریدها می توانند در مناطق آلوده که عروس هلندی­ها زندگی می کنند، حمله نماید. اندازه آنها حتی تا ۱۲ سانتی متر هم می توانند برسد و شبیه اسپاگتی سفید می شوند.

علایم در حمله های خفیف می تواند به شکل اسهال، از دست دادن اشتها، از دست دادن وزن بدن و اختلالات رشد را منجر شود و در حمله های سنگین می تواند انسداد روده و مرگ را منجر شود. برای تشخیص کرم­های گرد دامپزشک از مدفوع پرنده نمونه ای را برداشته و با نگاه کردن در محیط آزمایشگاهی آنها را تجزیه و تحلیل می نماید. وی پس از آن می تواند دوره درمان مناسب را تجویز نماید.

طاسی

اگرچه این یک مشکل بهداشتی عروس هلندی نمی باشد. اما در نژاد لوتینو این عارضه پشت سر زیر تاج پرنده پدیدار می شود. این طاسی موضعی از تکثیر و تولید مثل عروس هلندی های هم تیره در ایجاد جهش ژنتیک در نژاد Lutino در سال ۱۹۵۰ اتفاق افتاد. جهت دفع این عارضه باید پرورش دهندگان پرنده های با این صفت را از خط تولید مثل حذف نمایند.

بیماری سندرم و منقار و پر طوطیان (PBFDS)

این بیماری یک موضوع داغ در میان پرورش دهندگان طوطیان در چند دهه گذشته بوده است. این ویروس برای اولین بار در کاکادوها شناسائی شد. از آن هنگام تاکنون در بیش از چهل گونه از طوطی ها از جمله عروس هلندی این بیماری شناسایی شده است. در این بیماری پرهای عروس هلندی شکسته و یا سوراخ می شود و علائم دیگر آن شکستگی منقار و زخم دهان می باشد. این بیماری مسری و بسیار مهلک می باشد و در پرندگان زیر سه سال هیچ درمانی وجود ندارد. در دانشگاه جورجیا یک واکسن در حال برسی و ساخت می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج