0

تاریخچه و معرفی ویتامین ای (E) (منابع و اثر آن در طیور)

ویتامین E طیور

به دلیل اینکه ویتامین ای یا ویتامین E در بدن طیور به مقدار کمی ذخیره می شود استفاده مستمر این ویتامین در جیره غذایی طیور مهم می باشد. درادامه تاریخچه و اثر ویتامین ای در سلامتی بدن و منابع مهم آن را ذکر می کنیم.

تاریخچه ویتامین E

در سال ۱۹۲۲، اونز و بیشاپ (Evans and Bishop)، در کالیفرنیا، نشان دادند. که موشهای صحرایی برای تولیدمثل نیاز به یک ماده محلول در چربی که آن را فاکتور X نامیدند، دارند. شور (Sure)در سال ۱۹۲۴، این فاکتور را ویتامین E نامید. در سال ۱۹۳۶، اونز و همکارانش ویتامین E را جدا کردند، و نشان دادند که این ویتامین متعلق به گروهی از ترکیبات به نام توکوفرولها می باشد. بعد معلوم شد که شکل آلفای (α) توکوفرول، فعالترین نوع آن می باشد. در سال ۱۹۳۸، نرنهولز (Fernholz)، ساختمان شیمیایی ویتامین E را تعیین کرد و برای اولین بار این ویتامین توسط یک شیمیدان سوئیسی به نام کرر (Karrer)سنتز گردید.

وظایف ویتامین E: ویتامین E در سطح سلولی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. وجود آن درغشای لیپیدی ازتشکیل پراکسیدها و بنیانهای آزاد جلوگیری می کند. اسیدهای چرب غیراشباع با چند باند مضاعف در مقابل پراکسیداسیون فوق العاده حساس می باشند. معلوم شده است که کمبود ویتامین E منجر به اتلاف اسیدهای چرب غیراشباع با چند باند مضاعف در بافتهای بدن می گردد.

وظایف متابولیکی دیگر ویتامین E چیست ؟

  1.  سنتز کوآنزیم کیو (Q) – ترکیبی که در مکانیسم تنفس سلولی دخالت دارد.
  2.  سنتز ویتامین C
  3. محافظت ساختمان سلولی از اکسیداسیون
  4.  دخیل در متابولیسم اسیدهای آمینه گوگرد دار.

 

ویتامین ای

روابط متقابل ویتامین E و سلنیم

سلنیم، جوجه هایی با کمبود ویتامین E را از تراوش مویرگی (diatesisexudative)و موشهای صحرایی با کمبود ویتامین E را از بافت مردگی جگر محافظت می کند. سلنیم و ویتامین E هر دو سلول را از اثرات پراکسیداسیون محافظت می کنند، ولی از طرق متفاوت، ویتامین E در اجزاء نام سلول وجود دارد و تشکیل بنیان آزاد را ممانعت می کنند، در حالی که سیتوپلاسم برای متلاشی ساختن پراکسیدها عمل می کند این طرز عمل نشان می دهدکه چرا سلنیم بعضی علایم کمبود ویتامین E را برطرف می کند، ولی روی عوارض دیگر مؤثر نمی باشد.

علایم کمبود ویتامین E

علایم متعدد کمبود ویتامین ای تقریباً در انواع مختلف حیوانات اهلی گزارش شده است. کمبود ویتامین E روی انجام وظیفه طبیعی بافت عضلانی تأثیر دارد. در اغلب حيوانات بافتهای عضلانی و قلبی، هر دو تحت تأثیر کمبود ویتامین E قرار می گیرند. سلنیم و ویتامین E هر دو قادر به ممانعت از بروز این عوارض

می باشند.

در طیور، خوکچه هندی، و خرگوش اختلالات عضلانی مربوط به کمبود ویتامین E به کمبود ماهیچهای تغذیه­ای مشهور است. در بوقلمون کمبود ویتامین E منجر به عيوباتی (Myopathy) سنگدان می شود. طیور به کمبود ویتامین E بسیار حساس می۔باشند،علاوه برتحلیل عضلانی،کمبودویتامینE در طیور باعت تراوش مویرگی، از دست دادن پروتئین خون، پوکی استخوانها، التهاب بافت چربی (Steatitis)و از دست رفتن قدرت جنسی در طیور نر و ماده می شود. کمبود ویتامین E موجب عقیمی در موش صحرایی، خوکچه هندی، و همستر می­شود. در اثر کمبود ویتامین E، رشد جنین مختل می گردد.

منابع ویتامین E

ویتامین ای  در روغنهای گیاهی، آغوز، و گیاهک غلات منابع غنی ویتامین E می باشند.

                                                                                   منابع ویتامین E

عالی متوسط ضعیف
خوراک بیشتر از 300 میلی گرم / کیلوگرم 300- 30 میلی گرم / کیلوگرم 30 – 0میلی گرم / کیلوگرم
ماهی پودر ماهی پس آب پخت ماهی
فرآورده های لبنی و طیور آغوز شیر
علوفه یونجه بلوگراس علف باغ
نباتات و غلات روغن سبوس برنج روغن گلرنگ روغن آفتابگردان روغن نارگیل روغن گیاهک ذرت کناجله گلوتن ذرت روغن ذرت برنج روغن کنجد روغن سویا گیاهک گندم جو ذرت مایلو یولاف
فرآورده های فرعی پس مانده تخمیر الکلی غلات مواد محلول تخمیر الکلی غلات  

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج