0

نقش حرارت و نور در آشیانه کبوترها

نقش حرارت و نور در آشیانه کبوترها

کبوتر نیز مانند سایر طیور به آشیانه ای با حرارت و نور مناسب نیاز دارد. چنانچه پرورش کبوتر به صورت انبوه صورت گیرد، سالن پرورش کبوتر باید مشابه سالن پرورش طیور از تهویه، حرارت و نور کافی برخوردار باشد. در پرورش تفریحی کبوتر که در آن از قفس های گروهی به عنوان لانه استفاده می شود، معمولاً امکان استفاده از نور و تهوية مصنوعی وجود ندارد یا به علت هزینه بر بودن فراهم کردن این گونه امکانات و نداشتن بازده اقتصادی قابل توجه، معمولاً کبوتردار از نور و تهویه مصنوعی استفاده نمی کند. در ادامه به نقش حرارت و نور در آشیانه کبوترها بررسی می گردد.

نقش حرارت و نور در آشیانه کبوترها

وقتی قفس کبوتر بالای بام یا در حیاط خانه مستقر می شود، باید پرورش دهنده به جهت باد و نورگیری قفس توجه داشته باشد. چنانچه قفس درجایی باشد که حدود ۱۲ ساعت نور مناسب به آن برسد، از لحاظ نور مسئله­ای به وجود نخواهد آمد.

حرارت داخل قفس در تابستان در نقاط معتدل به طور طبیعی تأمین می شود و زیادی حرارت تابستان را تا حدی کبوترها می توانند تحمل کنند. وزش باد ملایم، فراهم کردن امکان آبتنی کبوتران در تابستان و مبارزه طبیعی بدن کبوتر با گرما از طریق تبخیر ششی (له له زدن)، قابلیت تحمل گرما توسط کبوترها را در تابستان بالا می­برد. اما در زمستان، باید مراقب باشیم که داخل آشیانه دمایی کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نداشته باشد.

نقش حرارت و نور در آشیانه کبوترها

کبوتران بالغ به راحتی قادرند سرما را تا حدود ۵ درجه سانتی گراد بالای صفر تحمل کنند، ولی در شرایط سردتر از آن، به تدریج مقاومت آنها کمتر می شود و ممکن است باعث تلفات كبوتران به علت سرمای بیش از حد شود. چنانچه محل پرورش کبوتر در نقاط سردسیری باشد که در آن نقاط درجه حرارت در شب ها ممکن است به منهای ۳۰ درجه سانتی گراد هم برسد، آشیانه های بزرگ و کوچک و قفس­ها، اولا نباید در محیط باز باشد و ثانیاً در صورت نیاز باید گرمای مناسب را به طور مصنوعی فرآهم نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج