0

آشنایی با دستگاه تناسلی زنبور ماده(ملکه)و زنبور نر

دستگاه تناسلی زنبور ماده ملکه و زنبور نر

در پست قبل دستگاه تناسلی نر و ماده شرح داده شد. در این  پست ساختمان داخلی دستگاه تناسلی زنبور ماده ملکه و زنبور نر ، نحوه به وجود آمدن تخم و اسپرم، عمل لقاح، رشد در دوران جنینی و بعد از دوران جنینی تا مرحله حشره کامل شرح داده می­شود.

دستگاه تناسلی زنبور ماده ملکه و زنبور نر

وظیفه دستگاه تناسلی ماده (ملکه)

اعمال دستگاه تناسلی ملکه زنبور عسل شامل تولید تخم (تشکیل زرده و پوسته خارجی تخم)، دریافت اسپرم و ذخیره آن در کیسه ذخیره اسپرم، وقایعی که منجر به بارور شدن تخم شده و نهایتاً تخم­گذاری انجام می­شود.

همان­طور که شرح داده شد، ملکه دارای دو تخمدان است که در قسمت بالایی شکم در طرفین دستگاه گوارش قرار دارند. هر تخمدان دارای 150 تا 170 لوله سازنده تخم می­باشد. هر لوله سازنده تخم توسط ساق ه­ای به لوله جانبی آورنده تخم متصل می­گردد.

هر یک از لوله ­های سازنده تخم از چهار قسمت رشته انتهایی، منطقه استقرار سلول ­های اولیه جنسی، منطقه تغذیه و رشد تخم و در آخر ساقه لوله سازنده تخم درست شده است.

از سلول­های جنسی، سلول­هایی به نام ااگنیا مشتق شده و از این سلول­ها نیز سلول­های دیگری به نام ااسیت و همچنین سلول­های غذایی به نام تروفوسیت به وجود می­آید.

ااسیت­ها که در اثر عمل میوز (تقسیم یا کاهش کروموزومی) به وجود آمده­اند وارد منطقه بعدی لوله سازنده تخم یعنی منطقه تغذیه ورشد و به صورت یک در میان با سلول­های تغذیه­ای قرار می­گیرند. باید اضافه نمود که عمل تقسیم یا کاهش کروموزومی پس از عمل تخم­گذاری در تخم تکمیل می­گردد. در این منطقه هر سلول ااسیت به وسیله رشته باریک سیتوپلاسمی به سلول تغذیه­ای بالای خود متصل گردیده است. اطراف هر ااسیت و سلول­های تغذیه­اش یک لایه سلولی به نام Follicular epithelium احاطه شده است.

در منطقه تغذیه و رشد همانطوری که از نام آن برمی­ آید منطقه­ای است که زرده در داخل ااسیت جمع می­شود. عمل تجمع زرده و رشد ااسیت­ها را که Vitellogenesis می­گویند، بیشتر در نزدیکی­ های ساقه لوله سازنده تخم صورت می­گیرد. در اطراف ااسیت­ها و در آخر مرحله Vitellogensis دو دیواره داخلی و خارجی به وجود می­ آید. قسمتی از دیواره داخلی و تمام دیواره خارجی توسط Follicular epithelium ترشح می­شوند. ااسیت­های رسیده یا تخم از ساقه­ های لوله سازنده تخم گذشته، ابتدا وارد لوله­ های جانبی آورنده تخم و سپس وارد مجرای عمومی آورنده تخم و واژن می­شوند. کیسه ذخیره اسپرم توسط لوله آورنده اسپرم در ناحیه واژن متصل می­گردد. (Chapman, 1998).

دستگاه تناسلی زنبور ماده ملکه و زنبور نر

وظیفه دستگاه تناسلی نر

اعمال دستگاه تناسلی نر شامل تولید، ذخیره و انتقال اسپرم به ملکه است. دستگاه تولید مثل نر شامل دو بیضه است. در داخل هر بیضه لوله ­های سازنده اسپرم قرار دارند. نحوه ساخته شدن اسپرم در این لوله­ ها طی مراحل مختلفی صورت می­گیرد.

از سلول­های جنسی سلول­هایی به نم اسپرماتوگونیا و سلول­های تغذیه­ای به وجود می­آید. اسپرماتوگونیا به صورت تقسیم مستقیم یا میتوز تقسیم شده و تعداد زیادی اسپرماتوسیت به وجود می­آورند.

در حشراتی که به صورت دو جنسی تولید مثل می­کنند، اسپرم هاپلوئید در اثر عمل تقسیم با کاهش کروموزومی (میوز) به وجود می­آید. بدین معنی که هر اسپرماتوسیت دیپلوئید در اثر دو بار تقسیم به چهار اسپرماتید هاپلوئید تقسیم می­گردد. ولی همانطوری که می­دانیم تمام سلول­های بدن زنبور عسل نر من­جمله سلول­های جنسی هاپلوئید بوده و فقط n­­کروموزوم دارند.

در مرحله ساخته شدن اپرم در زنبور عسل نر کاهش در کروموزوم اتفاق نیافتاده، و بنابراین اسپرماتیدهای حاصله از تقسیم اسپرماتوسیت­های هاپلوئید، هاپلوئید می­باشند.

پس از ایجاد شدن اسپرماتیدها، در منطقه انتهای لوله سازنده اسپرم تغییر شکل داده و به اسپرم­های تاژک­دار یا اسپرماتوزوئید تبدیل می­شوند. (Chapman, 1999).


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج