0

آشنایی با دستگاه گوارش گربه

دستگاه گوارش گربه

عوامل متعددی در ایجاد اختلال دستگاه گوارش گربه  و ناراحتی­های معده و روده در گربه دخالت دارند، بعضی از این عوامل به سن حیوان بستگی دارد و بشتر در سنین پایین باعث ایجاد اختلال در گرفتن غذا در گربه می­شوند، نظیر زخم­های ناشی از عوامل نوک­تیز و برنده در لب و دهان، تعدادی به عوامل محیطی بستگی دارند و ایجاد تورم در دهان گربه در اثر سموم ناشی از موادشیمیایی می­کنند. در ادامه به برسی بیشتراین عوامل میپردازیم.

دستگاه گوارش

 فاکتورهایی وجود دارند که به­ طور مستقیم و یاغیرمستقیم باعث بروز یک سلسله عوارض در مکانیسم گرفتن غذا، بلع و هضم و جذب موادغذایی می­گردند و اختلالاتی را در دستگاه گوارش به وجود می­آورند که در نتیجه ممکن است باعث ایجاد عفونت­های مختلف به­ صورت موضعی یا عمومی در حیوان گردند.

فیزیولوژیکی دستگاه گوارش

زمانی­که غذا توسط لب­ها گرفته و وارد محوطه دهان می­شود، ابتدا توسط دندان­ها، خرد و تکه­تکه شده سپس توسط دندان­های آسیا، خوب ساییده و جویده و با بزاق آغشته شده، بعد از این­که عمل گواردن در دهان به خوبی انجام گرفت، سپس غذا از طریق مری راه معده را در بر می­گرفته و درآن­جا تحت تأثیر شیره معده که در واقع آنزیم­های گوارشی معده بوده تا حدودی هضم شده و حالت خمیری شکل به خود گرفته و در نهایت به­صورت کیموس معدی از طریق معده و دریچه پیلور به تدریج به قسمت ابتدایی روده باریک رسیده و در آن­جا تحت­تأثیر آنزیم­های گوارشی لوزالمعده، ترشحات صفراوی و آنزیم­های اختصاصی روده باریک، عمل هضم و جذب غذا به­صورت کامل انجام گرفته، سپس اجزای محلول در غذا از طریق دیواره روده باریک جذب و وارد خون گشته، به مصرف تغذیه سلول­های بدن می­رسند، ضمناً قسمتی از آن جهت ذخیره انرژی به کبد رفته و در آن محل ذخیره می­شود.

بقیه مواد موجود در روده­ها که به­صورت غیرقابل جذب بوده، طی مراحل وارد روده­های بزرگ گشته، روده بزرگ از نظر تشریحی به سکوم، قولون­ها، رکتوم، و کانال­های مقعدی تقسیم می­شود. عمل سکوم در سگ و گربه محدود بوده، برای این­که از حجم کمی برخوردار است، در حالی­که در علف­خواران عمل هضمی و ذخیره­ای مشخصی را دارا است. از طرف دیگر سکوم در گربه دارای اعمال هضمی و ترشحی بسیار ناچیزی داشته، در نهایت مواد غیرقابل جذب در روده­های بزرگ پس از این­که آب آن­ها گرفته شد، به­صورت مدفوع از طریق رکتوم دفع می­شود.

 دستگاه گوارش گربه

اختلالات دستگاه گوارش

گربه­ها کمتر دچار بوی بد دهان می­گردند و یا با نفس بد همراه­اند. وجود مشکلات دندانی، لق شدن دندان­ها، آبسه­های دندانی، جرم دندان­ها یا رسوبات دندانی و قرار گرفتن باقی­مانده مواد غذایی در لابه­لای دندان­ها، از عوامل ایجاد بوی بد دهان و تنفس بد درگربه می­باشد. این­گونه علایم بیشتر در گربه­های پیر و مسن اتفاق افتاده و سبب تورم و التهاب لثه می­گردد، گاهی هم علت بوی بد دهان در گربه ­های پیر و مسن، مشکلات و نارسایی­های کلیه، بالا رفتن اوره خون که سبب بوی بده دهان می­گردد، ضمناً در گربه ­های موبلند، تراوش بزاق بیش از گربه­های موکوتاه بوده و بودن ترشح بزاق در گربه یکی از عوامل ایجادکننده سنگ دندانی یا جرم دندانی به حساب می­آید، وجود همین رسوبات دندانی باعث بوی بد دهان می­گردد.

در ضمن در گربه ­های عصبانی و آشفته حال هم به وجود این­گونه تراوشات بزاقی بیشتر باید توجه نمود که بی­شک در ایجاد رسوبات دندانی در گربه موثر خواهند بد، در تمام موارد ذکر شده، علت اختلالات توسط دکتر دامپزشک باید تشخیص داده شود، در صورت وجود جرم دندانی، دکتر دامپزشک اقدام به جرم­گیری از دندان گربه کرده و در صورت نیاز، دستورات لازم جهت تغییر در جیره غذایی را تعیین و یا رژیم­ های درمانی را در حیوان جایگزین خواهد کرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج