0

لانه سازی فنچ ، هر آنچه که در مورد آن باید بدانید

یک جفت فنچ هنگامی که می خواهند لانه سازی کنند رفتاری را از خود نشان می دهند، به این صورت که به شدت شروع به جمع آوری چیزهایی برای لانه سازی می کنند. بهتر است در این دوران کاغذ تکه تکه شده و شاخه های کوچک مثل چوب جارو با برگ در اختیار آنها قرار داده شود. اگر آنها چیزی برای جمع آوری پیدا نکنند از پر و پوست دانه ها استفاده خواهند کرد. هر چیزی می تواند برای ساخت لانه در گوشه قفس یا حتی در لانه ای که صاحب پرندگان در اختیار آنان قرار داده و یا حتی در ظرف غذا انباشته شود. وقتی این رفتار از یک جفت فنچ دیده می شود که آنها باید یک لانه به بزرگی یک سیب یا پرتقال بزرگ فراهم کنند. این لانه همیشه باید در بالاترین قسمت گوشه قفس قرار بگیرد این لانه باید مقابل ظرف غذا و در فاصله نزدیک و معمولی از چوبی که برای نشستن فنچ ها در نظر گرفته شده باشد. اگر این میله دور از لانه باشد فنچ نر روی آن نخواهد نشست و در طول دوران تخم گذاری فنچ ماده ترجیح می دهد بالای لانه بنشیند. در طول دوران لانه سازی هر دو وقتشان را در طول شب در کنار لانه صرف می کنند. درادامه به لانه سازی فنچ ، هر آنچه که در مورد آن باید بدانید پرداخته می شود.

لانه سازی فنچ

این مرحله یکی از حساس ترین مراحل است که بعد جفت گیری انجام می شود که نیازمند کمک اساسی شما به فنچ هایتان است.

شما باید اقلام زیر تهیه کرده و برای لانه سازی در قفس در اختياره فنچ تان قرار بدهید که عبارتند از:

لانه­ ای مخصوص فنچ که به صورت پلاستیکی در پرنده فروشی ها موجود است.

یکی از مشکلات اساسی افرادی که به صورت آماتور از فنچ نگهداری می کنند این است که چرا فنچ من در لانه نمی رود؟

برای این مشکل چند راه حل کلی وجود دارد که در زیر اشاره می شود:

اول اینکه لانه فنچ را در بالاترین نقطه قفس قرار دهید به طوری که پرنده نتواند روی آن بنشیند حتی اگر میله برای نصب لانه در بالای قفس نیست آن را با سیم فلزی ببندید.

دوم دریچه ی ورودی لانه­ها کوچک است و درون لانه تاریک اگر فنچ هایتان به طور معمول وارد لانه نمی­شوند لازم است در ترکیب لانه­ی خریداری شده دستکاری کنید به صورت زیر لانه را در آورده سپس پوشش عقب لانه را از لانه خارج کنید.

حال پشت لانه كاملاً باز است حالا باید باچسب های شیشه ای بزرگ حالتی شبیه جلوی لانه به وجود آورید و دریچه کمی بزرگتر با چسب تعبيه کنید و لانه رو به طور بر عکس با سیم محکم در بالاترین نقطه قفس نصب کنید. حال لانه فنچ شما درونش روشن است و فنچ­ها دیگر به راحتی به درون لانه می روند.

سوم قرار دادن لوازم برای لانه سازی فنچ، که شما باید این اقلام را در کف قفس و یا کف لانه قرار دهید حتی اگر خودتان در لانه قرار دهید فنچ نر تمام محتویات لانه را خالی می کند و طبق سلیقه خودش می سازد.

وقتی لانه مورد قبول واقع شد و هر شب را در آن سپری کردند، آنها اقدام به جمع آوری مقدار زیادی تکه­های نرم برای کف لانه از برگ و رشته های مثل نخ و شاخه های نرم می کنند. آنها موادی را ترجیح می دهند که یک جفت از آنها بیشتر از ۲ تا ۵ سانتیمتر طول نداشته باشد طول نخ اگر بیشتر از ۲. ۵ سانتیمتر باشد باعث قره خوردن به انگشت فنچ می شود، و از هر نوع و رنگی از مواد نرم استفاده می کنند. لانه با کوچکترین چیزهای ممکن که برای ساختن لانه مناسب هستند در یک هفته قبل از تخم گذاری بسته می شود. در هر دوره تخم گذاری بین ۳ تا ۱۲ تخم گذاشته می شود.

تذکر: بر خلاف گفته دیگران اصلاً از پنبه استفاده نکنید زیرا پنبه به پای فینچ می پیچد و موجب شکستگی یا حتی فلج شدن پای ظریف فنچ می­شود.

اگر موارد بالا رعایت شده باشد فنچ نر به جنب و جوش می افتد و شروع به لانه سازی می کند و فنچ ماده نیز در کارها به جفت خود کمک می کند. لانه سازی به معنای این است که حتماً فنچ­های شما جفت شده­اند.

بعد از اتمام لانه سازی که بین ۱ تا دو روز طول می کشد پرنده ها برای خواب به لانه می روند.

لانه سازی فنچ ، هر آنچه که در مورد آن باید بدانید1

توجه کنید که هر دو فنچ نر و ماده باید باهم در لانه بخوابند و اگر یکی بیرون بود نشانه خوبی نیست چون احتمال اینکه هنوز جفت نشده باشند هست اما اگر هر دو شان شب­ها در لانه ای که توسط فنچ نر ساخته شده باشد بخوابند این مرحله با موفقیت به پایان می رسد و باید منتظر جوجه های خوشگل فنچ نر و ماده ممکن است از ۳ تا ۱۲ تخم در دوره ای که برای تخم گذاری فعال هستند بگذارند.

جوجه ها به ترتیب تخم­گذاری سر از تخم در می آورند. معمولاً یک یا دو تخم بدون آنکه جوجه ای از آن بیرون بیاید باقی می­ماند تا والدین تغذیه جوجه ها را شروع کنند. لانه باید تنها به طور کامل به حال خود رها شود، در واقع بعد از آغاز دوره تخم گذاری و تا زمانی که جوجه ها جرأت کنند خودشان از آن بیرون بیایند، نباید کاری به لانه پرنده داشت. چون ممکن است از روی تخم خود بلند شوند و دیگر روی آن ننشینند. مدت زمانی که تخم­ها گذارده شود تا اینکه جوجه ها جرات کنند از لانه بیرون آیند متغیر است.

اما معمولاً تخم های خوب ۱۴ تا ۱۶ روز طول می کشد تا جوجه ها از آن بیرون بیایند و همچنین ۳ تا ۴ هفته از دنیا آمدن جوجه ها زمان نیاز است تا آنها از لانه بیرون بیایند. فنچ­ها معمولاً والدین بسیار خوبی هستند و با میل و اشتیاق به نوبت بر روی تخم­ها و همینطور بعد از آن کنار جوجه ها می نشینند و آنها را به نوبت تغذیه می کنند.

تا وقتی که همه جوجه ها از لانه بیرون نیامدند و بدون وابستگی به پدر و مادرشان بر روی میله ننشسته اند، لانه نباید از قفس خارج شود. بعد از بیرون آمدن همه جوجه­ها، فنچ مادر به سرعت برای دوره بعدی تخم­گذاری به لانه بر می گردد. وقتی که ماده شروع به تخم گذاری می کند، تنها جفت او اجازه خواهد داشت در لانه باشد. شروع دور بعدی تخم گذاری هنگامی که هنوز جوجه های قبلی در لانه باشند باعث می شود که استرس و فشار زیادی به پرنده ها وارد شود. پرنده نر اجازه نخواهد داد هیچ پرنده ای در نزدیکی لانه در هنگام تخم­گذاری باشد. پرنده نر در این هنگام شروع به نزاع با سایر پرندگان و سر و صدا و حمله کردن به آنها می­کند.

نکته: هیچ وقت سعی نکنید فنچ را به زور داخل لانه شان ببرید خودشان به موقع اش می روند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 3.7]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج