0

راهنمای کامل برس زدن سگ و آرایش و کوتاه کردن موها

آرایش و کوتاه کردن مو سگ

برس زدن سگ هایی که در داخل منزل نگهداری می شوند باید بطور روزانه و با برس مناسب برای این کار انجام شود. سعی کنید برس زدن را بصورت عادت هر روزه خود و سگتان در آورید. این عمل باعث سلامتی و نشاط پوست و مو و زیبایی بیشتر حیوان می شود و بخصوص در نژادهای مو بلند از گره خوردن و حالت نمدی شدن موها جلوگیری می کند. علاوه بر آن، باعث پخش شدن یکنواخت چربی روی پوست شده، جریان خون زیر پوستی را تقویت می کند، به تغذیه بهتر پوست کمک کرده و ریزش موها را کمتر خواهد کرد. دراین ادامه به آرایش و کوتاه کردن مو سگ می پردازیم.

برس زدن

 برس را باید طوری بکشید که دندانه های آن روی پوست حیوان حرکت کند. ابتدا برس را در جهت عکس خواب موها و سپس در جهت موافق آن بکشید. برس زدن سطحی فایده چندانی نداشته و فقط روی موها را بطور موقت صاف می­کند در حالی که ممکن است موها از زیر گره خورده باشد. پس از هر بار برس زدن اصولی، مقداری مو در لابلای دندانه های برس بجا می ماند. این موها در واقع موهایی است که عمرشان تمام شده و اگر حیوان را برس نمی زدید روی فرش و لباس و مبل منزل شما می ریخت. برای سگ­های نگهبان که موهای کوتاهی دارند و بیرون از خانه و در حیاط زندگی می­کنند برس زدن روزانه لزومی ندارد، ولی سعی کنید حداقل یکبار در هفته این کار را انجام دهید. اگر حیوان در هنگام برس زدن تقلا میکند او را روی میز بلندی قرار دهید تا کاملاً به او مسلط شوید. اگر بی قراری حیوان ادامه داشت، او را دعوا کنید و مجبورش کنید تا آرام بگیرد و برای کارایی بهتر، از شخص دیگری برای نگه داشتن حیوان کمک بگیرید. بهتر است برای برس زدن از برس­های مخصوص سگ­ها که از استحکام خوبی برخوردار است استفاده کنید. در مورد سگ­های مو کوتاه استفاده از برس های مویی هم می تواند مناسب باشد در حالی که این قبل برس ها برای سگ های مو بلند فایده چندانی ندارد. استفاده از برس های دو طرفه که یک طرف آنها سیمی و طرف دیگر مویی است برای این کار بسیار مناسب است. برس زدن روزانه قسمت زیادی از نظافت پوست و مو را دربر گرفته و از زود کثیف بنظر رسیدن حیوان جلوگیری می کند. برای سگ های سفید یا با موهای بلند، 2 بار برس زدن در روز باعث زیبایی بیشتر حیوان می شود.

آرایش و کوتاه کردن موها

این کار در مورد سگ­های مو کوتاه یا سگ­های بزرگ و نگهبان لزومی نداشته و انجام نمی شود. در مورد سگ­های مو بلند، کوتاه کردن موها بخصوص در فصول گرم می تواند مفید باشد. در مواردی که به علت عدم رسیدگی مناسب به موهای حیوان، موها گره خورده و حالت نمدی پیدا کرده نیز کوتاه کردن آنها تنها راه رهایی از این وضعیت است. در این حالت اگر گره خوردگی موها زیاد بوده و از قسمت­های زیرین باشد، چاره­ای جز کوتاه کردن موها از ته نیست. ممکن است بعد از این کار سگ شما زشت به نظر برسد و احساس خوبی نسبت به او نداشته باشید. ولی بدانید که این کار برای حفظ سلامت پوست و موی سگ شما لازم است. در مورد برخی از نژادها مثل پودل و کوکر اسپانیل، آرایش موها به سبک های خاصی رواج داشته و باعث زیبایی حیوان خواهد شد. اینگونه آرایش­ها در مورد هر نژاد از الگوی ویژه ای برخوردار است و برای انجام آن نیاز به تجربه و مهارت زیادی وجود دارد. به این نکته توجه داشته باشید که کوتاه کردن موها تأثیری در رشد آنها ندارد ولی تا حدودی ریزش موها را کمتر می کند. اکثر نژادهایی که دارای موهای بلند یا نیمه بلند هستند، بهتر است هر چند وقت یکبار موهای اطراف مقعد، صورت، اطراف دهان و بخصوص دور چشم­های آنها کوتاه شود. این امر از آلودگی موهای اطراف مقعد هنگام مدفوع کردن و موهای اطراف دهان در حین غذا خوردن جلوگیری کرده، از ورود موهای اطراف چشم به داخل آن و ایجاد التهاب و عفونت های چشمی پیشگیری خواهد کرد.

آرایش و کوتاه کردن مو سگ

 

برای کوتاه کردن موها وسایل مخصوصی وجود دارد که از آن جمله می توان به انواع قیچی های آرایشی اشاره کرد. برخی از این قیچی­ها با قیچی­های آرایشی انسان تفاوت زیادی نداشته و از همان جنس است. ولی برخی دیگر از قیچی ها که برای آرایش قسمت­های مختلف بدن حیوان طراحی شده، دارای خمیدگی هایی در قسمت نوک یا تیغه اصلی است و به منظور سهولت کار و جلوگیری از آسیب به حیوان طراحی شده است. در هنگام استفاده از قیچی، باید مراقب باشید تا پوست حیوان بریده نشود و نوک قیچی به بدنش فرو نرود. برخی از این آسیب ها جدی بوده و علاوه بر وارد شدن درد زیاد به حیوان و خونریزی، می­تواند باعث التهاب و عفونت شدید شود. این زخم­ها گاهی آنقدر عمیق و جدی است که برای بهبود آنها لازم است حیوان را بیهوش کرده و زخم را تحت شرایط استریل بخیه کنند.

وسیله دیگری که برای این کار وجود دارد ماشین های برقی مخصوص آرایش و اصلاح موهای حیوانات است. اندازه دندانه ها و قدرت این دستگاه ها به اندازه ای است که به راحتی موی سگ­ها را کوتاه می کند. برای این کار استفاده از ماشین های اصلاح موی سر انسان ها مناسب نبوده و علا بر اینکه دستگاه گیر کرده و خراب می شود، درد زیادی به حیوان وارد کرده و موهای او را می­کند. بنابراین، برای این کار حتماً از ماشین­های مخصوص اصلاح سگ و گربه استفاده کنید.

برای اصلاح موها، حیوان حتماً باید روی میز بلند و مناسبی قرار بگیرد و از بغل کردن سگ در حین آرایش جدا خودداری کنید. اگر حیوان شما در هنگام آرایش بی قرار است و یا شما تجربه کافی در این کار ندارید، آرایش و کوتاه کردن موها را به افراد با تجربه بسپارید. در برخی از کلینیک های دامپزشکی افرادی که در کوتاه کردن موی حیوانات مهارت کافی دارند، این کار را انجام می دهند. برخی از سگ­ها در هنگام آرایش موها بی قراری کرده و مانع از انجام کار می شوند. در این حالت با استفاده از داروهای آرام بخش، حیوان را آرام و مقید کرده، سپس به آرایش آنها می پردازند. استفاده از این داروها باید زیر نظر دکتر دامپزشک باشد تا آسیبی به حیوان وارد نشود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج