0

آشنایی و شناخت قلمرو آهو نر

چندین توده شنی در زیستگاه چینکارا می تواند دیده شود. اصولاً یک نر رهبر گروه وجود دارد و گروه شامل یک یا چند ماده و تعدادی بچه است. در ادامه این مبحث اطلاعاتی درباره قلمرو آهو نر در اختیار شما قرار داده ایم.

قلمرو نرها

 وقتی یک گروه چینکارا احساس خطر کند به اتفاق بچه های منطقه را ترک می کند. قبل از این که محل را ترک کند نر به نزدیک ترین محل علامت گذاری می رسد. بو می کند و پای جلو را به زمین می کشد سپس روی پاهای عقب خم شده ادرار می کند. سپس مجددا روی پاهای عقب خم شده (چمباتمه زده)، مدفوع می کند. در حالی که ادرار و مدفوع می کند به اطراف نگاه می کند و سپس در حالی که به طور مداوم دم خود را تکان می دهد دور می شود. چینکارا فقط در مناطقی که تپه های شنی وجود دارد دیده می شود جایی که این حیوانات کاملاً احساس امنیت می کنند.

در آهوان کوهی که به منظور احیای زیستگاه های گذشته آهو رها سازی شده اند دیده شده است که نرهای بالغ به استثناء نرهای نیمه بالغ دارای قلمرو مستقل از دیگر نرها هستند. نرها در نزدیک قلمرو خودشان گاهی در حال جنگ بالشت هوا دیده شده اند در حالی که نزدیک آبشخور این نوع جنگ مشاهده نشده است (حبيبي ۱۹۹۳). با اضافه شدن تعداد آهوان رهاسازی شده و بالا رفتن تراکم آهوان نر اندازه قلمرو کاهش می یابد. نرهای نیمه بالغ اغلب همراه دیگر نرهای نیمه بالغ و ماده های بالغ هستند و معمولاً چراگاه آنها از قلمرو نر وسیع تر است. آنها از بین مرزهای قلمرو چند نر حرکت می کنند. یک هم پوشانی قابل ملاحظه ای بین چراگاه ماده ها وجود دارد اگر چه ماده ها در قسمتی از چراگاه که هم پوشانی دارد اغلب تنها یا همراه بره ها هستند.

قلمرو آهو نر

در بیشترین مشاهدات یک یا دو ماده بالغ همراه یک یا دو بره بوده است و گاهی همراه یک نر بالغ ولی اغلب بدون حضور نر بوده است. بیش تر آهوان رهاسازی شده در بخش فنس کشی شده می مانند اما آهوانی که در حیات وحش متولد شده اند و تعدادی از اهوانی که رهاسازی شده اند پیوسته در قسمت های خارج فنس ساکن هستند. پیش ترین آهوان رهاسازی شده در ۵ کیلومتری محل رهاسازی دیده شده اند اما در آهو که در حیات وحش متولد شده اند در ۱۷ کیلو متری محل رهاسازی دیده شده اند. سه آهو از آهوانی که در بیابان غفار رهاسازی شده بودند طی یک مسافرت ۳ کیلومتری به بیابان قبا حرکت کرده بودند. جایی که آنها به طور منظم همراه دیگر آهوان رهاسازی شده در بیابان دیده شدند. این ثابت می کند که باید آهوان هر دو بیابان همانند یک جمعیت واحد برای اهداف مدیریت ژنتیک در نظر گرفته شوند.

گزارش شده است که نرهای آهوان گرانت و تامسون در تمام طول سال دارای قلمرو هستند. ساختار اجتماعی هر دو گونه شامل سه زیر گروه، نرهای دارای قلمرو، گروه های ماده ها و گله های مجردها است.

معيار تشخیص گروه های اجتماعی نرها در آهوان گرانت و تامسون به این شرح تعریف شده است:

  • Bachelor: نری که همراه یک یا تعداد بیش تری نر است.
  • Territorial:نر بالغی که همراه دیگر نرها نیست.
  • Harem:نر دارای قلمرو که همراه یک گروه از ماده ها است.
  • Solitary:یک نر تنهای دارای قلمرو می باشد.

در محیط محصور آهوان ایرانی در سال، دارای یک فصل جفت گیری هستند و نرها با ادرار، مدفوع و غدد پیش چشمی قلمرو خود را علامت گذاری می کنند. ماده غدد پیش چشمی این آهوان سیاه متمایل به خاکستری است.

جبیر نر در تمام طول سال دارای قلمرو می باشد و با ادرار، مدفوع و غدد پیش چشمی قلمرو خود را علامت گذاری می کند. در محیط محصور مشخص گردید که جبیر نر سر شاخ های ماده های خودش را با غدد پیش چشمی علامت گذاری می کند. رنگ ماده غدد پیش چشمی جبیر کاملاً سیاه و براق است.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج