0

بررسی مشکل بی اشتهایی و اسهال در اسب

بی اشتهایی و اسهال در اسب از موارد رایج بیماری در آن ها می باشد. در ادامه این مقاله به بررسی عوامل ایجاد و راهای درمان  مشکل بی اشتهایی و اسهال در اسب می پردازیم.

بی اشتهایی

بیماریهای مختلفی وجود دارد که می توانند باعث بی اشتهایی شوند؛ این یک علائم بالینی غیر اختصاصی است. زمانی که با حیوانی مواجه هستید که چیزی نمی خورد شما می توانید دمای بدن، ضربان قلب و میزان تنفس او را اندازه بگیرید و دیگر تغییرات را ثبت و ضبط کنید. آیا اسب بیرون روی دارد؟ آیا علائمی از درد شکمی وجود دارد که نادیده گرفته شده؟ این علائم می توانند بستر نامرتب و یا وجود مقداری پوشال روی بدن اسب باشد. آیا اسب به طور عادی آب می خورد؟ آیا مواد غذایی در منخرين و یا در ترشحات خارج شده از بینی اسب دیده می شود؟ این نوع اطلاعات را می توانید در حضور دامپزشک جمع آوری کنید.

اسهال اسب

اسهال اسب

اسهال شدید

اسهال در اسب، در آغاز می تواند سریع اتفاق بیفتد و به سرعت پیش برود. دلیل آن عفونت سالمونلا، تب باتلاق و یا هر بیماری های دیگری باشد، اسب کاملاً رنجور خواهد شد و بدن او ظرف مدت کوتاهی به شدت کم آب خواهد شد. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که در مراحل اولیه¬ی التهاب روده باریک (تورم شکم) اسهال ممکن است یک علائم بالینی بارز نباشد. بعضی از اسب هایی که مبتلا به التهاب روده ی باریک هستند علائمی از درد شکمی نشان می دهند و دچار غشاهای مخاطی سمّی (که به رنگ قرمز روشن و یا تیره می¬باشند و زمان برگشت خون به لثه ها نیز بیشتر می شود) می شوند و در کنار آن علائم شدید کم آبی دارند. این درست قبل از بروز اسهال اتفاق می افتد.
نکته ی مهم این است که علائم به درستی شناخته شوند و از کمک دامپزشک بهره مند شد. اگر اسب اسهال می کند و آب می نوشد حتماً آب تمیز به مقدار کافی در دسترس او قرار دهید.
علاوه بر این، به اسب خود کمک کنید تا الکترولیت های (سدیم کلراید، پتاسیم و بیکربنات) از دست رفته را جایگزین کند. این را می¬توانید با اضافه کردن پودر الکترولیت به آب حیوان انجام دهید و در صورت عدم دسترسی می توانید با این مواد خانگی آن را تهیه نمایید: 35/28 گرم سدیم کلراید (نمک)، 35/28 گرم سدیم بی کربنات (نوشابه¬ی گازدار)، 7/56 گرم پتاسیم کلراید (نمک ملتون) را در 7/3 لیتر آب حل کنید. اگر اسب شما علائمی از اسهال و یا هر علائم دیگر مربوط به این بیماری را نشان دهد حتماً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برخی از علل اسهال، درمان مشخصی دارند، پس تشخیص صحیح و درمان مناسب به نفع اسب شما خواهد بود.
همچنین به یاد داشته باشید که حداقل یکی از دلایل اسهال که سالمونلا می باشد، مسری است. بنابراین اسبی که مبتلا به اسهال است باید از دیگر اسب ها جدا شود. آبشخور و ظرف غذای اسب¬های مبتلا نباید توسط دیگر اسب ها استفاده شوند. اگر امکان داشته باشد فقط یک نفر از چنین اسبی مراقبت کند. روش-های بهداشتی (شستن دست ها، پوشیدن چکمه های پلاستیکی، جداسازی بستر کثیف) باید اجرا شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج