0

آشنایی با بیماری­های پوست در گربه

بیماری­های پوست در گربه

پوست طبیعی معمولاً در برابر عوامل عفونت­زا و ارگانیسم­های عفونی سد دفاعی قابل توجهی را تشکیل می­دهد. در صورتی که پوست به وسیله عوامل خارجی، عفونی، قارچی آسیب ببیند، محیط مناسبی جهت رشد فعالیت این­گونه عوامل عفونی فراهم می­شود.دراین پست به بررسی بیماری­های پوست در گربه ها میپردازیم.

بیماری­های پوست در گربه

پوست سالم با توجه به قابلیت ارتجاعی خاصی که دارد، وسیله تشخیص مناسبی جهت ارزیابی حیوان از نظر سلامتی و بیماری بوده، در صورت عدم توجه در مراقبت و بهداشت آن باید شاهد بروز مشکلات پوستی در حیوان بود.

پوست اصولاً تمام سطح بدن را از خارج فرا می­گیرد و بدن را در مقابل عوامل خارجی کم و بیش حفاظت می­کند و به­عنوان یک سد دفاعی و رابط مستحکم بین محیط خارجی و محیط داخلی عمل می­کند و با توجه به ختم شدن انتهای اعصاب حسی به پوست، به­ عنوان عضو لامسه نیز به کار می­رود.

پوست دارای ضمایم متعددی است که هر کدام به نوبه خود، دارای وظایفی خاص می­باشند. از جمله غدد عرق برای دفع سموم از بدن، غدد مولد چربی جهت چرب نگه داشتن سطح بدن، مو به منظور مقابله با تغییرات دمای محیط خارج و چنگال­ها برای محافظت نوک انگشتان که در گربه به منزله وسیله دفاعی نیز محسوب می­شود.

بیماری­های پوست در گربه

فیزیولوژی پوست

پوست به­ صورت سدی نفوذناپذیر بین موجود زنده و محیط اطرافش عمل کرده و باعث حفظ و بقاء حیوان در مقابل آسیب­ها و صدمات ناشی از عوامل فیزیکی و شیمیایی می­گردد، همچنین اجزای پوست باعث درک احساس درد، فشار، لمس، سرما و گرما می­شوند.

پوست دارای اعمال فیزیولوژیک و کاربردی  بسیار است مهم­ترین اعمال آن عبارتست از:

  1. نقش در تنظیم درجه حرارت بدن از راه مو و تنظیم ذخایر خونی پوست درمقابل برودت و گرما.
  2. با توجه به خاصیت انعطاف­پذیری که در پوست وجود دارد، حرکات بدن گربه با نرمش و چرهش خوبی انجام می­گیرد.
  3. پوست دارای خاصیت سازندگی و ترمیمی است، بنابراین با این عمل حیوان از صدمات ناشی از تابش اشعه خورشید در امان بوده و پوست خود را محفوظ نگه می­دارد.
  4. از پوست می­توان به­عنوان یک شاخص در شناسایی و ارزیابی بیماری­های داخلی مخصوصاً اختلالات کبدی و بیماری­های گوارشی استفاده کرد.
  5. سطح پوست دارای خواص ضد باکتریایی و ضدقارچی بوده و به ­صورت مانعی از دخول عوامل بیماری­زا جلوگیری می­کند.
  6. پوشش مو بر روی سطح پوست، باعث جلوگیری از تأثر عوامل مضر بر روی بدن می­گردد.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج