0

زنبور عسل و پرورش آن در ایران

زنبور عسل و پرورش آن

گرچه متأسفانه تاریخ ثبت شده و مستندی از وضعیت زنبورداری ایران وجود ندارد ولی با بررسی تاریخ، گزارشات و نوشته­ های مختلف خصوصاً ادبیات دیرینه ایران و همچنین آثار باستانی مختلف متوجه می­شویم که زنبورداری از زمان­های بسیار قدیم در ایران رایج بوده است. خصوصاً در زمان هخامنشیان (حدود 460 سال قبل از میلاد) آثار مشخصی از وجود زنبورداری به عنوان حرفه و تفنن وجود دارد. در این پست به بررسی زنبور عسل و پرورش آن در ایران می پردازیم.

پرورش زنبور عسل در ایران

ولی آنچه که کاملاً مشهود است عدم پیشرفت صنعت زنبورداری به حد کافی در طول تاریخ گذشته در ایران بوده است. زنبور عسل عمدتاً در کندوهای محلی یا بومی نگهدرای شده و معمولاً به صورت یک شغل جانبی و یا سرگرمی به آن نگاه شده است. کندوهای بومی نیز به اشکال مختلف تنه درختی، کوزه­ای، سبدی، چلیکی و غیره بوده­اند.

بیشترین تکامل و پیشرفت زنبورداری در ایران در قرن بیستم صورت گرفته است که به تدریج کندوهای بومی به کندوهای جدید تبدیل شده و وسایل جدید زنبورداری و روش­های نوین جایگزین روش­های قدیمی زنبورداری گردیدند.

از حدود 60 سال پیش ملکه­ های اصلاح شده از خارج وارد گردیدند و تا سال 1365 هر ساله حدود 50 هزار ملکه از خارج خریداری و بین زنبورداران سطح کشور توزیع گردیده­ اند.

از سال 1361 با آموزش متقاضیان پرورش ملکه زنبور عسل در ایران، تولید ملکه در بخش­های دولتی و خصوصی آغاز گردید و از آن زمان تا کنون سالانه هزاران ملکه تولید و بین زنبورداران توزیع شده است. لازم به تأکید است که تا رسیدن به کیفیت مطلوب ملکه­ های تولیدی در ایران فاصله زیادی داریم و ضرورت دارد به امر تولید ملکه­ های اصلاح شده و با کیفیت بالا توجه بیشتری به عمل آید.

طبق آخرین آمار غیر رسمی از طرف وزارت جهاد کشاورزی (معاونت امور دام، اداره کل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل) در سال 1398 تعداد کندوهای جدید (جعبه­ ای) حدود 914/294/10 عدد و تعداد کندوهای بومی در حدود 555/343 عدد و تعداد کل کندوهای کشور اعم از جدید و بومی در حدود 469/638/10 عدد در سطح کشور گزارش شده است.

زنبور عسل و پرورش آن

متوسط تولید عسل کندوهای جدید حدود 77/10 کیلوگرم و کندوهای بومی حدود 69/4 کیلوگرم می­باشد. البته هر ساله درصد قابل توجهی از کندوهای بومی به کندوهای جدید تبدیل می­شوند. مراکز عمده زنبورداری ایران استان­های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، دماوند، گیلان و مازندران، مرکزی، کرمان، خراسان، زنجان و فارس بوده ولی در سایر نقاط ایران نیز زنبورداری رایج است که از اهمیت نسبی کمتری برخوردار می­باشند.

به استناد گزارش غیر رسمی، اداره کل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل (معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی) ، مقدار کل عسل تولید شده در ایران در سال 1361 حدود 000/9 تن گزارش گردید ولی از آن سال به بعد از رشد قابل ملاحظه­ای برخوردار بود به طوری که این میزان در سال 1398 به حدود 000/112 تن رسید. در سال 1398 مقدار موم تولید شده حدود 223/2 تن بوده است . علاوه بر این در سال 1398 تعداد کل ملکه­ های زنبور عسل تولید شده در ایران به عنوان خودمصرفی و یا برای فروش به دیگران حدود 000/143/3 عدد گزارش شده است.

در اکثر شهرها و استان­های کشور شرکت­های تعاونی و اتحادیه­ های زنبورداران متعددی تشکیل شد و در تهران نیز صندوق توسعه زنبورداری کشور متمرکز است که تقریباً تمامی زنبورداران عمده کشور در این شرکت­ها عضویت داشته و مشکلات و مسائل زنبورداری خود را از طریق این شرکت­ها حل و فصل می­نمایند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج