0

معرفی داروی نورتریپتیلین و نیستانین در طیور

داروی نورتریپتیلین و نیستانین در طیور

در مقاله قبلی در مورد منابع نیاسین و بررسی علایم کمبود آن در طیور نورتریپتیلین، یک داروی ضدافسردگی سه حلقه ای خوراکی در انسان است. و داروی نیستاتین، علیه انواع اجرام قارچی اثر دارد ولی به طور بالینی عليه عفونت های کاندیدایی موضعی، دهانی – حلقی و گوارشی مصرف می شود. نیستاتین اصولاً برای درمان عفونت های مخمری از جمله کاندیدیازیس دهانی یا لوله گوارش پرندگان بکار می رود. در ادامه به معرفی داروی نورتریپتیلین و نیستانین در طیور ، موارد مصرف و تداخل دهای داروی آن ها بررسی می شود.

نورتریپتیلین    NORTRIPTYLINE

نام تجاری

اَونتیل، نورونِتیل، پاملور، نوو- نورتریپتیلین و آلتی۔ نورتریپتیلین

گروه دارویی

داروی ضدافسردگی

موارد مصرف

نورتریپتیلین، یک داروی ضدافسردگی سه حلقه ای خوراکی در انسان است. نورتریپتیلین برای درمان پرکنی در طوطی سانان با موفقیت محدود، مصرف شده است.

تداخل های دارویی

به دلیل اثرات تجمعی، مصرف نورتریپیلین با سایر داروها با اثرات آنتی کولینرژیک یا مضعف CNS با احتیاط مصرف شود. داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مصرفی، با داروهای ضد تیروئید ممکن است وقوع خطر آگرانولوسایتوزیس را افزایش دهد. سایمتیدین ممکن است متابولیسم داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای را مانع شود و خطر سمیت را افزایش دهد. مصرف دارو در ترکیبی با داروهای سمپاتومیمتیک ممکن است خطر اثرات قلبی (بی نظمی، افزایش فشار خون، افزایش دمای بدن) افزایش یابد. مصرف توأم دارو با داروهای وقفه دهنده آنزیم منو آمین اکسید از (MAO)، عموماً منع مصرف دارد. داروهای سه حلقه ای ممکن است با داروهای ضد تیروئیدی تداخل نمایند.

 

نیستانین     NYSTATIN

نام تجاری

مایکوستاتین، نیلستات، فونژیسیدین، پانولاگ و مایکو – ۲۰

گروه دارویی

داروی ضدقارچ

موارد مصرف

نیستاتین، علیه انواع اجرام قارچی اثر دارد ولی به طور بالینی عليه عفونت های کاندیدایی موضعی، دهانی – حلقی و گوارشی مصرف می شود. نیستاتین اصولاً برای درمان عفونت های مخمری از جمله کاندیدیازیس دهانی یا لوله گوارش پرندگان بکار می رود. همچنین نیستاتین برای درمان موضعی عفونت­های پوستی کاندیدایی (مونیلیایی) مصرف می گردد. در پرندگان، نیستاتین برای پیشگیری و رمان کاندیدیازیس دهانی و گوارشی به ویژه در جوجه­هایی که به طور دستی تغذیه می شوند و پرندگانی که برای مدت طولانی آنتی بیوتیک دریافت می کنند، مصرف می گردد. نیستاتین به طور موضعی مؤثر است و از طریق اپی تلیوم سالم به طور تزریقی جذب نمی شود. ضایعات دهانی بایستی به وسیله تماس مستقیم با دارو درمان شود. هنگامی که قصد درمان جوجه هایی که به طور دستی تغذیه می شوند داشته، بهتر است نیستاتین به طور جداگانه تجویز کرده تا غلظت نیستاتین و زمان تماس با اپی تلیوم به حداکثر برسد.

تداخل های دارویی

فرآورده دامی نیستاتین برای جوجه ها و بوقلمون (مایکو – ۲۰) نبایستی با فرآورده های تتراسایکلینی تجویز گردد. زیرا این فراورده دامی دارای کلسیم زیاد در حامل آن بوده که ممکن است از جذب خوراکی تتراسایکلین جلوگیری نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت.
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج