0

ذوب کردن عسل شکرک زده (متبلور)

ذوب کردن عسل شکرک زده (متبلور)

در مقاله ای دیگر بطور کامل در مورد دلایل شکرک زدن عسل توضیح داده شد(مقاله مربوطه).در این مقاله در مورد نحوه اصلاح این نوع عسل توضیحاتی داده می شود.. درادامه به بررسی ذوب کردن عسل شکرک زده (متبلور) می پردازیم.

ذوب کردن عسل شکرک زده (متبلور)

 

در صورتی که مقدار عسل شکرک زده کم باشد و ذوب کردن آن در حدود امکانات موجود باشد بهترین روش برای ذوب کردن عسل استفاده از آب داغ است. برای این کار متناسب با نیاز در ظرفی تا نیمه آب ریخته و حرارت داده و ظروف محتوی عسل شکرک زده را در آن قرار می­دهند به طوری که سطح آب کمی پائین­تر از ارتفاع ظروف عسل باشد.لذا پس از قرار دادن عسل در آب داغ باید ارتفاع آب با اضافه کردن یا برداشتن آب تنظیم گردد. ضمناً آب نباید به حالت جوش برسد (درجه حرارت مناسب آب 70 – 65 درجه سانتی­گراد است) در غیر این صورت درجه حرارت عسل بیش از حد بالا رفته و به کیفیت آن لطمه وارد می­شود. در چنین وضعیتی عسل متبلور به تدریج ذوب شده و پس از این که قسمت اعظم حجم عسل ذوب گردید باید آن را از داخل آب داغ خارج کرد که بعداً بقیه عسل متبلور نیز با حرارت باقیمانده در ظروف ذوب خواهد شد.

برای ذوب کردن عسل شکرک زده در مقیاس تجارتی که اغلب در ظروف بزرگ می­باشد باید از هوای داغ در اتاق­­های مخصوص ذوب عسل استفاده کرد. در اتاق­های ذوب عسل هوای داغ به روش­های مختلفی تأمین شده و در اتاق به جریان انداخته می­شود. درجه حرارت مناسب این­گونه اتاق­ها حدود 70- 60 درجه سانتی­گراد است.

توصیه می­شود که درب ظروف عسل را برداشته و آن­ها را روی سکوی شیب­دار به پهلو خوابانده به طوری که عسل به تدریج ذوب شده و از ظروف خارج و در مخازن دو جداره ­ای که در زیر آن­ها قرار دارد ریخته شود. در این مخازن عسل مجدداً حرارت داده شده و عملیات پاستوریزه کردن روی آن انجام خواهد شد و در مراحل بعدی بسته ­بندی می­گردد.

مخلوط کردن انواع عسل

در اکثر کارخانجات بسته ­بندی عسل به منظور دست­یابی به استانداردهای معین عسل، لازم است بعضی از انواع عسل را مخلوط نمود. مثلاً برای تأمین رطوبت، مزه، رنگ و بوی مناسب، چند نوع عسل را که هر یک به تنهایی دارای بعضی از خصوصیات می­باشند را با یکدیگر مخلوط کرده در نتیجه عسل مخلوط شده حاصله به استانداردهای مورد نظر نزدیک می­گردد.

مهمترین نکته­ای که در مخلوط کردن عسل مورد توجه است به هم زدن کافی آن است. در غیر این صورت ممکن است اشکالاتی در عسل مخلوط شده به وجود آید، مثلاً عسل رقیق­تر در سطح مخزن آمده و یا عسل دورنگی گردد. لذا باید به وسیله دستگاه­های بهم­ زن الکتریکی یا مکانیکی و با استفاده از حرارت (حدود 71 درجه سانتی­گراد) مخلوط را کاملاً به هم زده. امروزه دستگاه­های مجهزی برای اندازه­ گیری خصوصیات استاندارد عسل و مورد استفاده قرار می­گیرند که توسط این وسایل می­توان عسل­های مختلف را به درجه اختلاط مناسب رسانید و سپس بسته­ بندی و به بازار عرضه نمود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج