0

هر آنچه که در مورد تغذیه عروس هلندی باید بدانید

عروس­های هلندی که در طبیعت زندگی می کنند، وقت زیادی را صرف پیدا کردن دانه و جوانه گیاهان با کربوهیدرات بالا و پروتئین و چربی کم می نمایند برای تغذیه عروس هلندی که در خانه نگهداری می شود نیاز به تغذیه مشابه طبیعت خود دارد. دان عروس هلندی بباید از دانه های غلات و حبوبات تازه استفاده کرد. شما ممکن است به علت نگرانی از این که نتوانسته باشید ویتامین­ها و مواد معدنی بدن عروس هلندی خود را تأمین نمائید از مکمل­هایی که در بازار به فروش می رسد استفاده نمائید.در پست قبلی نکات تغذیه ای جوجه عروس هلندی را بیان کردیم. در ادامه نحوه استفاده از مکمل عروس هلندی و نکات مهم تغذیه ای  و دان   و ویتامین  مناسب عروس هلندی  می پردازیم.

تغذیه عروس هلندی

زمانیکه تغذیه عروس هلندی صحیح نباشد و کلیه احتياجات بدن آن تأمین نشود، پرنده دچار بیماری­های عفونی و تنفسی ضعیفی در پوسته پوسته شدن آن و مشکلات باروری می شود. مهمترین دلیلی که طول عمر یک عروس هلندی را کاهش می دهد، رژیم غذایی غلط می باشد. منظور از رژیم غذایی غلط اینست که کلیه املاح و مواد معدنی و ویتامین­های موجود در غذا باید بالانس باشد.

احتیاجات غذایی

باید توجه داشت که عروس هلندی به ویتامین­های A , B , C , D3 , E , K و اسید پانتونیک، بیوتین، اسید فولیک و کولین جهت سالم زندگی کردن نیازمندند. اما آنها تا حدی می توانند در بدنشان D3 و نیاسن را تولید نمایند. پس با یک رژیم غذایی متعادل می توان نیازهای زندگی این پرنده زیبا را فراهم نمود. همچنین فراهم کردن مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، گوگرد، مس، بد و منگنز نیز ضروری می باشد. در حالت ایده آل رژیم غذایی عروس هلندی باید از دانه ها و حبوبات و سبزیجات تیره و روشن و نارنجی به همراه میوه ها تشکیل شده باشد. شما می توانید اینها را با مقادیر کمی از تخم مرغ آب پز شده و محصولات لبنی به عنوان رژیم غذایی عروس هلندی قرار دهید.ویتامین عروس هلندی

تغذیه عروس هلندی22

دانه ها، غلات و حبوبات

برای دان این پرنده زیبا از دانه های، غلات و حبوبات تازه می­توانند سهم زیاید از رژیم غذایی را تشکیل دهند. سعی کنید دانه هایی که از پرنده فروشی ها و یا فروشگاه­های حیوانات خانگی خریداری می نمائید تازه باشند. آنها را درون جعبه در بسته ای قرار دهید، تا از گزند حشرات بدور باشد. همچنین برای دان این پرنده از دانه های جوانه زده و غلات را درون یخچال نگهداری نمایید.

تهیه جوانه دانه ها

برای تهیه جوانه دانه ها اول دانه را خوب شسته و آبکشی نمائید. سپس درون یک شیشه همراه با آب ولرم درون یک کمد قرار دهید و اجازه دهید ۲۴ ساعت در محیط تاریک بماند. بعد از ۲۴ ساعت اگر دانه ها جوانه نزد پس دانه ها تازه نبودند و از محل دیگری اقدام به خرید نمائید. توجه داشته باشید جوانه دانه ها به سرعت به سمت فاسد شدن می روند، پس اولاً درون یخچال نگهداری نمایند. دوماً مقدار کمی را آماده و پس از اتمام دوباره اقدام به درست کردن نمائید. جوانه دانه ها بیشتر از یک تا دو روز قابل نگهداشتن نمی باشد.

یکی دیگر از مواد غذایی که برای طوطی ها بسیار محبوب می باشند، ارزن می باشد. اما باید توجه داشته به علت چربی زیاد آن امکان باقی پرنده وجود دارد. سایر مواردی که شما می توانید در جیره غذایی عروس هلندی قرار دهید غلات صبحانه ای که شیرین نباشد، نان گندم، حبوبات و برنج یا ماکارنی پخته شده و می باشد.

میوه ها و سبزیجات

سبزیجات با رنگ سبز تیره و یا نارنجی تیره حاوی ویتامین A هستند که بخش مهمی از جیره غذایی را تشکیل می دهند. این ویتامین در حفظ سلامتی پر، چشم، دهان، دستگاه تنفس پرنده و مبارزه با عفونت ها نقش بسزایی را دارد. مواد غذایی که از این ویتامین غنی می باشند شامل : هویج، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، فلفل قرمز خشک شده و اسفناج می باشد. باید توجه داشت مواد غذایی فوق بصورت تازه به مراتب خیلی بهتر از کنسرو شده می باشد.

غذاهای نرم

شما همچنین می توانید از تخم های آب پز شده پرندگان مثل مرغ و بلدرچین ويا ماهی و یا گوشت آب پز شده و یا شیر کم چرب و یا ماست غیر شیرین استفاده نمائید. باید جوجه عروس­ها را به تنوع غذایی عادت داده شوند. به دلیل اینکه در سن بالا تغییر ذائقه غذایی آنها بسیار مشکل می باشد و در این صورت سلامتی آنها به خطر می­افتد.

حتماً به یاد داشته باشید غذاهای مانده را از قفس خارج نمائید. مواد غذایی که نام برده شد نباید بیشتر ۲ الی ۴ ساعت در معرض هوا قرار گیرند.

انتخاب غذای میکس شده

اوایل سال ۱۹۸۰ محققان دانشگاه کالیفرنیا شروع به انجام تحقیقاتی در زمینه تغذیه بهتر عروس­های هلندی انجام دادند و به مقایسه دقیق مواد مغذی فرموله شده پرداختند. متخصصان تغذیه در یک گله عروس هلندی از غذاهای میکس شده استفاده می کردند و در گله دیگر غذاهای سنتی. بعد از یکسال مشاهده کردند که آن گروهی از عروس هلندی ها که از غذاهای میکس شده استفاده می نمودند( از ۴۰ نوع مواد متخلف ) به مراتب بزرگتر، زیباتر و با ضریب تولید مثل بیشتری از گروه مقابل زندگی کردند. البته نقص این سیستم بدین صورت بود که پرندگان دانه ها و غذاهای مورد علاقه خود را از دیگر دانه ها جدا می کردند.

شروع یک رژیم غذایی جدید

بعضی از طوطی ها تغییر رژیم غذایی را به سرعت قبول نمی کند و از غذاهای جدید امتناع می ورزند. شما هنگامی که متوجه این مسئله شدید در عرض چند هفته می توانید این تغییر ذائقه را انجام دهید. بدین صورت که غذای جدید را با غذاهای قبلی به میزان کم مخلوط نمائید و پرنده را به خوردن آن تشویق نمائید. ظرف مدت چند هفته میزان غذای جدید را زیاد نمائید و در میان وعده ها کل ظرف غذا را از غذای جدید پر نمائید و بعد از چند ساعت دوباره غذای قبلی را در اختیار عروس هلندیتان قرار دهید. با این روش حس کنجکاوی آنرا به کار می اندازید. همیشه توجه داشته باشید گرسنه نگهداشتن پرنده و اجبار به خوردن غذای جدید عواقب بدی را به دنبال دارد و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به بدن پرنده وارد نمایید.

مکمل­ها

 اگر رژیم غذایی عروس هلندی شما دانه ­ها و غذاهای تازه باشد، شما می توانید بروی این مواد غذایی پودر و یا محلول مکمل عروس هلندی را اضافه نمائید. هنگامی که شما مواد غذایی عروس هلندی را به این مکمل ها آغشته می نمائید، امکان دارد مورد استفاده قرار نگیرد و یا در هنگام استفاده غذا به کف قفس بیافتد. اما زمانیکه شما مكمل­ها را با ظرف آب پرنده می ریزید ممکن است باعث رشد باکتری­ها شوید و یا به علت تفاوت سليقه عروس هلندی شما از آن آب استفاده ننماید. هنگامی که مکمل و یا ویتامین را به آب پرنده اضافه می نمائید ظرف آب را پس از ۴ ساعت تخلیه و آب خالی در اختیار پرنده قرار دهید. بدلیل اینکه این مکمل ها بعد از ۴ ساعت هیچ خاصیتی ندارد و به رشد باکتری­ها در ظرف آب کمک می کند.

آب

شما می توانید ویتامین­ها و مکمل­ها را با یک رژیم غذایی متعادل همراه با آب مخلوط نموده و در اختیار عروس هلندی خود قرار دهید یک روش دیگر این است که صبح­ها ظرف آب پرنده را با مقداری آب میوه ها و سبزیجات مخلوط نموده و در اختیار پرنده قرار دهید و پس از ۳ الی ۴ ساعت آب تازه را جایگزین آن نمائید.

غذاهای مضر 

اکنون که شما هر روز ظرف آب و غذای پرنده خود را تمییز می نمایید و از غذاهای تازه جهت حفظ سلامتی عروس هلندی استفاده می نمائید به طور خلاصه غذاهای مضر برای عروس هلندی را یادآور می شویم :

الكل، ریواس، میوه آووکادو همچنین کلیه غذاهای شور و شیرین و چرب شما باید از دادن شکلات به عروس هلندی اجتناب نمائید بدلیل اینکه این پرندگان قادر به هضم آن نمی باشند و امکان مرگ پرنده را بوجود می­آورد. همچنین هسته میوه های سیب، زردآلو، گیلاس، آلو، به علت سمی بودن خطرناک می باشد.

به هیچ وجه از به اشتراک گذاشتن غذاهای پرندگان دیگر و یا ظرف­های آنها با هم خودداری نمائید. بدلیل اینکه در صورت وجود بیماری در یک پرنده به دیگران انتقال پیدا نکند.

شن یا ماسه سنگ

شما به عنوان صاحب عروس هلندی ممکن است مطالب زیادی در خصوص استفاده و یا عدم استفاده از شن در جیره غذایی عروس هلندی شنیده باشید. باید عرض کنم با توجه به تجربه بنده و بسیاری از دامپزشکان همکار استفاده از شن در جیره غذایی عروس هلندی نقش بسزایی دارد. از این جهت که وجود شن در هضم غذا کمک بسیار می تواند انجام دهد، مانند دندان ما انسان­ها عمل می نماید. اما از طرفی مصرف بی رویه این ماسه سنگ­ها می تواند خطرناک باشد. توصیه می شود هر ۴ هفته یکبار مقداری از این ماسه سنگ های مخصوص پرندگان را در اختیار عروس هلندی خود قرار دهید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 4.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج