0

بیماری وبای مرغان در غاز (علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری وبا یکی از بیماری های واگیر دار و خطرناک در پرورش غاز میباشد که در ادامه به علائم و راه های درمان این بیماری می پردازیم .

وبای مرغان

وبای مرغان، به پاستورولوز هم معروف بوده و یک بیماری واگیر است که همه پرندگان اهلی و وحشی را تحت تاثیر قرار می دهد. عامل بیماری پاسترولوز، پاسترولا مولتوسیدا است که غاز به این بیماری خیلی حساس است و مرگ و میر می تواند بالا باشد.

علائم

وبای مرغی معمولاً به صورت یک بیماری سپتی سمیک است که با مرگ و میر بالا همراه می باشد. شاید مشخص­ترین علائم در شکل حاد بیماری مرگ ناگهانی پرنده است که تنها چند قبل از مرگ این علائم در پرنده دیده می­شود. شکل مزمن بیماری که ممکن است بعد از فرم حاد ایجاد شود معمولاً به صورت موضعی است. خسارت این بیماری می تواند به چندین شکل باشد؛ وی در اکثر موارد قلب، پریکاردیوم و کیسه های هوایی آسیب می­بینند.

بیماری وبای غاز

درمان

وبای مرغی یک بیماری جوجه کشی نیست و از طریق تخم منتقل نمی شود بلکه بیشتر آلودگی وقتی اتفاق می­افتد که غازها در مزرعه هستند، بنابراین نخستین قدم در کنترل بیماری وبای مرغان انجام اقدامات بهداشتی و جداسازی غازها از دیگر پرندگان است. در مناطقی که وبای مرغان در غاز یا دیگر گونه های پرندگان موجود باشد واکسیناسیون همه پرندگان توصیه می شود. در موارد شیوع بیماری درمان پرنده ها می تواند انتشار بیماری را متوقف کند اما این کار باید سریعاً انجام شود.

نشان داده شده است استفاده از سولفانامیدها از قبیل سولفامتازین، سولفامرازین، سولفاكوئينوزالین و سولفاتوکسی پیریدازین به همراه آب یا غذا بر درمان بیماری موثر است. همچنین وقتی تعدادی از آنتی بیوتیک ها به شکل داخل عضلانی تزریق شود نتایج خوبی خواهند داشت که این آنتی بیوتیکها شامل اکسی تتراسایکلین، کلروتتراسایکلین و پنی سیلین است. همچنین استفاده از اریترومایسین در آب و اکسی تتراسایکلین و کلرو تتراسایکلین در خوراک نیز موثر است.

 



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 11 امتیاز از مجموع: 4.6]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج