0

پرندگان وحشی آب زی(فلامینگو،درنا،مرغ ماهی خوار و…)

حواصیل سفید1

پرندگان وحشی آب زی در همه نقاط جهان از اقیانوس شمالی تا خط استوا یافت می شوند. بیشتر از ۳۰۰ گونه مختلف از پرندگان غذای خود را از دریا به دست می آورند. اکثر این پرندگان منقارهای تیز با لبه تخت دارند که برای شکار ماهی مناسب است. بعضی از پرندگان آبی در نزدیکی سواحل زندگی می کنند. اما بعضی دیگر در مسیر اقیانوس سفر کرده و برای تولید مثل مجدداً به خشکی باز می گردند. پرندگان آبی همچنین در خشکی و روی آبگیرها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی می کنند. گاهی این آبگیرها و دریاچه ها یخ می زنند و بسیاری از پرندگان آب شیرین مجبور می شوند که زمستان را روی ساحل یا نواحی گرم دنیا بگذرانند. در ادامه با انواع پرندگان وحشی آب زی ( فلامینگو ، درنا ، مرغ ماهی خوار و…) آشنا می شویم.

پرندگان وحشی آب زی

تمام پرندگان وحشی آب زی برای لانه سازی مجبورند به خشکی باز گردند. آنها معمولاً روی صخره ها یا جزایر دور دست، جایی که بتوانند دور از دسترس شکارچیان قرار گیرند، لانه خود را می سازند. در اغلب سواحل سنگی دنیا معمولاً کمبود فضا وجود دارد، از این رو در این مناطق هزاران پرنده در کنار همدیگر جمع می شوند و توده بزرگ و پر سر و صدایی را تشکیل می دهند. در نتیجه در آنجا جنگ بین همسایگان برای تصاحب فضای بیشتر بسیار رایج است.

مقدار خیلی زیادی غذا در دریا موجود است، اما مشکل پرندگان یافتن این غذاست. قره غازها، پافین ها و پنگوئن ها در زیر آب به تعقیب ماهی ها می پردازند. غازهای دریای شمال و پلیکان های قهوه ای از بالا به روی سر طعمه خود شیرجه می زنند. پرنده اسکیمر سیاه غیر معمولی است و از طریق جارو کردن سطح آب (تماس با سطح آب) شکار خود را انجام می دهد.

انواع پرندگان آب زی

  • اسفرود بی دم (Dabchick)

این پرنده بزرگ ماهی خوار دارای صدای بلند و حزن انگیزی می باشد بطوریکه قبل از آنکه خود پرنده دیده شود صدایش شنیده می شود. پاهای پرده دار او در قسمت عقبی بدنش قرار دارد که این امر حرکت روی خشکی را برای او مشکل کرده است. این پرنده با شیرجه از سطح آب غذای خود را به دست می آورد. اسفرودها در نزدیکی کناره های آب لانه می سازند.

اسفرود بی دم - ( فلامینگو ، درنا ، مرغ ماهی خوار و...)

  • مرغ ماهی خوار رنگی (Herons)

مرغ ماهی خوار تیز پرواز تنها مرغ ماهی خواری ست که در آمریکای شمالی زندگی می کند. بر سطح آب گشت می­زند و گاهی به دنبال ماهی یا حیوانات دیگر به درون آب شیرجه می زند. مرغ ماهی خوار رنگی در سوراخ های زیرزمینی لانه می سازد و به جوجه اش یاد می دهد که با ریختن تکه های غذا در آب ماهی بگیرد.

Herons- ( فلامینگو ، درنا ، مرغ ماهی خوار و...)

  • مرغ باران حلقه دار (KillDeer)

مرغ باران حلقه دار در طول ساحل و در نزدیکی محل آرام گرفتن موج ها می دود. وقتی غذایی می بیند، می ­ایستد و قبل از آن که مجددا شروع به دویدن کند، چند ثانیه جهت خوردن غذا توقف می کند. مرغ باران حلقه دار روی سنگ های ساحل لانه می سازد و برای فرار از دست دشمنانش استتار می کند.

مرغ باران حلقه دار-( فلامینگو ، درنا ، مرغ ماهی خوار و...)

  • چلچله اقیانوس شمالی (Barm Swallow)

علی رغم اسمش چلچله اقیانوس شمالی فقط در نواحی دور دست شمالی زندگی نمی کند. بر عکس او بین قطب شمال و جنوب مهاجرت می نماید. او با سفر ۳۲۰۰۰ کیلومتر به اطراف زمین رکورد مهاجرت را در دست دارد. در طول یک دوره یک ساله او از همه گونه های حیوانات دیگر بیشتر روز روشن را می بیند.

Barm Swallow -( فلامینگو ، درنا ، مرغ ماهی خوار و...)

  • طوطی دریایی (Puffin)

پافين اقیانوس اطلس با منقار رنگ روشن و پاهای رنگی جزو جذاب ترین پرندگان دریایی جهان است. پافین ها در گروه های اجتماعی تولید مثل می کنند. آنها در سوراخ های امن زیر زمین جوجه های خود را بزرگ می کنند. جوجه ها توسط هر دو والدین خود تغذیه می شوند. پافین بالغ در حالی که یک جین ماهی به همراه دارد به سوراخ خود در زیر زمین باز می گردد.

Puffin طوطی دریایی

  • قره غاز بزرگ (Phalacrocoracidae)

قره غازها پرندگان ماهی خوار بزرگی هستند. آنها می توانند تا عمیق ۲۳ متر در آب فرو رفته و تا ۲ دقیقه زیر آب بمانند. قره غاز بزرگ، بزرگ ترین گونه این پرندگان ماهی خوار است.

Phalacrocoracidae - قره غاز بزرگ

  • آبچیلک (Sandpiper)

اسم دیگر این پرنده مرغ جنگلی ست. این پرنده خجالتی در آبگیرها و زمین های باتلاقی نقاط مختلف دنیا یافت می شود. این پرنده دارای پاهای بزرگیست که مانع فرو رفتن او در گل ها و زمین های باتلاقی می گردد و بدن لاغر و کشیده او برای عبور از لای نیزارها کاملاً تناسب دارد.

  • پرنده آبی کوهی (Mountain BlueBird)

در آمریکا سه گونه از پرندگان آبی وجود دارد. دو گونه از آنها به رنگ آبی و قرمز ضد زنگی هستند، اما پرنده آبی کوهی دارای رنگ آبی و خاکستری مایل به آبی روی همه بدنش می باشد. پرنده آبی کوهی عمدتاً از حشرات تغذیه می کند. این پرنده معمولاً از روی شاخه درختان به سمت پایین طعمه خود را بدست می آورد. همچنین گاهی نیز به وسیله گشت زدن در نزدیکی زمین شکار می کند. این پرنده همیشه در ارتفاعات بالاتر از ۱۸۳۰ متر لانه می سازد و زندگی می ­کند.

  • حواصیل سفید (Ardea alba)

حواصیل سفید، پرنده ای پا بلند است که به خانواده حواصیل ها تعلق دارد. بیشتر حواصیل های سفید در نزدیکی آب زندگی کرده و در قسمت های کم عمق آب ماهیگیری می کنند. این پرنده همیشه برای پیدا کردن غذا به وسیله پاهایش گل ها را به هم می زند. او دارای قدرت دید بسیار عالی ست و به محض تشخیص هر نوع حرکت منقار تیزش را در بدن طعمه درون آب فرو می کند.

  • حواصیل آبی رنگ (Blue Adrea)

این پرنده بزرگترین حواصیل در آمریکای شمالی ست. او به درون آب های کم عمق می رود و بعد کاملاً بی حرکت باقی مانده و منتظر هر گونه علامت حیات می شود. در صورتی که یک ماهی به او نزدیک شود، به وسیله حرکت سریع و برق آسای گردن انعطاف پذیرش، بدن او را سوراخ می کند. حواصیل آبی بزرگ، پرنده ای اجتماعی ست و همیشه در گروه های فامیلی تولید مثل می کند.

  • فلامینگو (Flamingo)

فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز و منقاری منحنی، گردنی بلند و خمیده، بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ­های سفید و صورتی ست. در پروازه پاها و گردنش کشیده و قدری پائین تر از سطح بدن قرار می گیرد. بال ­هایش ترکیب زیبائی از رنگ های سرخ و سیاه است. پرنده نابالغ قهوه ای مایل به خاکستری رنگ است. فلامینگو به آرامی راه می رود و در حالی که سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده، تغذیه می کند. فلامینگو از 90/0 تا 5/1 متر بلندی دارد. بیشتر فلامینگو ها از حلزون ها و گیاهان آبی تغذیه می کنند. این پرندگان به صورت گله ای، که گاهی تعداد آنها به هزاران قطعه می رسند، زندگی می کنند.

Ardea alba

جفت گیری فلامینگو

فلامینگو سالی یک بار جفت گیری می کند. لانه ای گلین برای تخم گذاری می سازد. بیشتر فلامینگو های ماده یک تخم در لانه می گذارند و نر و ماده هر دو به نوبت روی تخم می خوابند. پس از سی روز جوجه از تخم بیرون می آید. جوجه فلامینگو بعد از ۵ روز لانه را ترک می گوید و به گروه فلامینگوهای جوجه می پیوندد. اما برای تغذیه به لانه ای که در آن تولد یافته و پدر و مادر برایش خوراک آماده کرده اند، باز می گردد. بعد از دو هفته جوجه فلامینگو قادر است که خود به جستجوی خوراک بپردازد.

فلامینگو در محیط طبیعی بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می کند. بیشتر پرنده شناسان فلامینگوها را به چهار گونه تقسیم کرده اند. فلامینگوهای بزرگ؛ در آفریقا، جنوب آسیا، اروپا، جنوب آمریکای جنوبی و هند غربی زندگی می کنند. فلامینگوهای کوچک در دره کریت ریفت کنیا و تانگانیکا در آفریقا به سر می برند.

فلامینگوهای دیگر دو گونه هستند. گونه کمیاب، فلامینگوهای آندی و جیمس می باشند که در کرانه ی دریاچه ­های بلند کوه های آند در آمریکای جنوبی به سر می برند. فلامینگوهای وحشی روزگاری در فلوریدای جنوبی می­ زیستند، اما مردم آنها را به خاطر پرهای زیبایشان شکار کردند. که متاسفانه این امر، این گونه را در معرض انقراض قرار داده است.

مرداب های ساحلی کم عمق، باتلاق ها، لجن زار ها، دریاچه ها و غیره زیستگاه عمده فلامینگوها می باشد.

  • درنا (Gruidae)

درناها پرندگانی بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتاً کوتاه، بال های دراز و منقاری بلند و کلفت (ظاهری شبیه لک لک) هستند که شاه پرهای ثانوی داخلی بال های آنها خیلی بلند شده، روی دم را می پوشاند. در پرواز، گردن و پاهای خود را کشیده نگه می دارند. گله های آنها هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می کنند. نر و ماده آنها هم شکل هستند. روی زمین آشیانه می سازند. درنا را در هنگام پرواز می توان از مرغ ماهی خوار و حواصیل تشخیص داد. بزرگترین درنا در آمریکای شمالی به سر می برد. بال هایش سفید با خط سیاه می باشد. درناها، زمستان ها را در جا های گرم و تابستان ها را در نواحی سرد می گذرانند. از گونه های درنا می توان به درنای سیبری اشاره کرد.

تغذیه درنا

درنا ها گیاهان کوچک، حشرات، قورباغه ها، کرم ها، خزندگان و ماهیان کوچک، و تخم جانوران آبی را می خورند.

جفت گیری درنا

گروه های درنا ها هنگام فصل جفت گیری، گردهم می آیند و به رقص می پردازند. درناها هنگام رقص با هیجان می رقصند. در بعضی اوقات دیگر درناها روی یک پا می ایستند. این پرنده در بوته زارها یا مرداب ها به سر می ­برند. هر درنای ماده در فصل یک تخم می گذارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 2.5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج