0

تخم بلدرچین و بررسی خواص آن

اگر بخواهیم تخم بلدرچین را از نظر کمیت بررسی کنیم باید بگوئیم که تخم بلدرچین معادل ۱۱- ۸ گرم وزن دارد که البته ۱۸ و ۱۶ گرمی آنها معمولاً دو زرده هستند که نادر است. بلدرچین ژاپنی در حدود ۳۰۰- 26۰ عدد تخم در سال می گذارد که در سن ۷۰ روزگی به اوج خود می رسد و این موضوع را نشان می دهد که راندمان و بازده آن در حدود ۸۰٪- ۸۲٪ رکورد می زند که با یک محاسبه ساده می توان دریافت که هر بلدرچین ماده حدود ۳- 4. 2 کیلو گرم تخم در سال تولید می کند که می تواند سود خوبی را عاید پرورش دهندگان خود بکند.برای کسب اطلاعات در مورد خواص تخم بلدرچین به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

تخم :

تخم این پرنده بیضی شکل بوده و پوسته ای نسبتا محکم دارد به گونه ای که حدود 36/7% وزن تخم را به خود اختصاص می دهد که حدود ۱ گرم می شود خود تخم نیز حدود 6٪ كل وزن بدن جنس یک ماده جوان و ریز و 5٪ کل وزن بدن یک ماده درشت و مسن را شامل می شود. این تخم به رنگ های سفید و آبی بوده که مربوط به نژادهای مغلوب بلدرچین است و از قهوه ای روشن تا تیره وزرد کرمی یا همان نخودی با خال های قهوه ای تا سیاه متغییر است و در قسمت داخلی تقریباً میل به آبی می زند. البته باید خاطر نشان کرد که این رنگ پوسته و همچنین رنگ زرده با نوع تغذیه مرتبط است ، رنگ زرده تخم بلدرچین از زرد پر رنگ تا نارنجی متمایل به قرمز متغییر است.

در مورد پورسانتاژ باید بگوییم که برخلاف تخم مرغ پورسانتاژ زرده نسبت به سفیده برابر 6۱ به ۳۹ است یعنی 92/5 گرم وزن زرده است و 81/3 گرم وزن سفیده است به گونه ای که سفیده و زرده مجموعاً ۹۲٪ یا ۹ گرم وزن کل تخم را شامل می شوند.

جالب آنکه بلدرچین بر خلاف مرغ حدود ۷۵٪ تخم های خود را حدود ساعت ۳ تا 5 بعداز ظهر می گذارد و ۲5٪ الباقی را حدود ۱۰-۸ شب می گذارد.

حال اگر بخواهیم تخم بلدرچین را از نظر کیفیت مورد بررسی قرار دهیم باید متذکر شویم که :

تخم این پرنده سرشار از امگا ۳ بوده و در مقابل تقريبا عاری از کلسترول است و افرادی که توسط اطبا از خوردن تخم مرغ بر حذر شده اند می توانند با استفاده از تخم بلدرچین این کمبود را جبران کنند و به علاوه از سایر خواص آن نیز بهره مند شوند.

 یکی از خواص تخم بلدرچین این است که همانند گوشت آن از نظر سلامت غذایی قابل اطمینان می باشد.

تخم بلدرچین خواص تخم بلدرچین

مقایسه ی توزین ترکیب درصد تخم بلدرچین و مرغ

مشخصات تخم تخم بلدرچین تخم مرغ
وزن کل تخم 3. 19 rg 74. 56 rg
سفیده 4. 56% 06 . 57%
زرده 58. 32% 6. 31%
پوسته 47. 10% 4. 11%

مقایسه ی عناصر موجود در تخم مرغ و تخم بلدرچین

نام عنصر تخم بلدرچین تخم مرغ
کلسیم 59 5. 35
فسفر 220 9. 237
آهن 8. 3 25. 2
ویتامین آ 300 221
1B 12. 0 089. 0
2B 85. 0 32. 0
3B 1. 0 89. 0
انرژی 158 138

 

ترکیبات غذایی تخم بلدرچین:

نام ترکیب زرده سفیده مجموع
انرژی 160
پروتئین 19 11 30
چربی 32 0 32
هیدرات کربن 70 60. 0 6/70
رطوبت 48 87 135
مواد معدنی 8. 1 8. 0 6/2

با آنالیز بلدرچین می توان به مواد آلی و معدنی زیر دست پیدا کرد:

مواد آلی:

شامل اسیدهای آمینه متفاوت و البته کمیاب که در سایر تخم ها یافت نمی شود، تعداد زیادی از میکرو المان ها و همچنین پروتئینی به نام کراتن که خواص دارویی آن را بعداً توضیح می دهیم.

ویتامین ها :

شامل A، 1B، 2B، 3B، 12B،C

مواد معدنی:

فسفر P، آهن Fe ، مس Cu، كبالت Co، کلسيم Ca

پر:

از پرهای این جاندار می توان همانند سایر طیور به عنوان پودر پر استفاده کرد ولی گاهاً به علت زیبایی پرهای آن، از آنها در صنایع دستی نیز استفاده می شود.

مدفوع :

دفع پروتئین در این پرنده نسبتاً بالا بوده لذا به دلیل غنی بودن این کود علاوه بر استفاده برای مصارف زراعی و باغی می توان در راستای تولید خوراک جدید دام نیز از آن بهره برد به همین دلیل یکسری آزمایشات و پژوهش­های جدید پیرامون این موضوع در دست اجراست.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج