1

تمامی نکات مربوط به پرورش فنچ راه راه

تمامی نکات مربوط به پرورش فنچ راه راه.jpg

در پست قبلی در مورد پرورش فنچ گلدین نکاتی را ذکر کردیم . فنچ راه راه یا سهره گورخری (انگلیسی: Zebra Finch نام علمی: Taeniopygia guttataنام علمی قدیمی: guttata Poephila) یکی از گنجشک سانان با طول متوسط ۹ سانتیمتر بومی چمنزارهای استرالیا می باشد. با توجه به اینکه کشور استرالیا دارای سیاست درهای بسته برای صدور حیوانات به خارج می باشد، اغلب فنچ هایی که در خارج از این کشور دیده می شوند در استرالیا متولد نشده اند در ادامه تمامی نکات مربوط به پرورش فنچ راه راه ذکر می گردد.

آشنایی با فنچ راه راه

فنچ­های راه راه دارای تنوع رنگ بسیاری می باشند و در زمره معروفترین پرندگانی که در قفس نگهداری می شوند، به شمار می­آیند.
فنچ های راه راه حیوانات دلپذیری برای نگهداری در منزل، محل کار و کلاس درس محسوب می شوند. یک فنچ نر بالغ رنگین تر و معمولاً به راحتی از فنچ ماده قابل تشخیص است. یک فنچ نر بطور معمول دارای نوک و گونه های نارنجی روشن، هاشورهای سیاه و سفید در سرتاسر گلو و سینه و خال های قهوه ای در دو طرف بدن می باشد.

محبوبیت شدید فنچ های راه راه به دو خصوصیت رنگین بودن و قابلیت زاد و ولد آسان آنها نسبت داده می­شود. معمولاً دارندگان فنچ ها فرصت­های مکرری برای دیدن رفتارهای جنسی، جفت گیری و تولد جوجه ­های فنچ­ها خواهند داشت. یکی دیگر از جذابیت های عمده فنچ های راه راه صدای جیک جیک لطيف آنها می باشد. عده ای صدای شیرین و مطبوع جیک جیک فنچ های راه راه را بر عکس دیگر پرندگان این دسته بسیار آرامش بخش و خوش آیند توصیف کرده اند.

در فنچ راه راه رنگ و شکل پرنده نر و ماده با هم تفاوت دارند و می توان به راحتی از روی رنگ و شکل ظاهری نر و ماده را از یکدیگر تمیز داد. فنچ های نر معمولاً پرهای نارنجی روشنی بر روی گونه شان دارند و یک منقار سرخ رنگ (در مقابل منقار نارنجی ماده) و همراه با یک طرح سیاه و سفید مشخص. در برخی موارد رنگ منقار تنها گزینه بیان کننده جنسیت هست، چون رنگ نارنجی روی گونه بعضی وقتها کم رنگ می شود یا اصلاً از بین می رود. جوجه ها نیز معمولاً شبیه رنگ پدر و مادرشان هستند و گاهی نیز با رنگ آنها اختلاف دارند. جوجه های درون لانه خاکستری هستند که در برخی جاها با رنگ سفید کامل شده است.

این اختلاف­ها به علت جفت گیری های مختلف بین انواع مختلف فنچ­ها در یک مکان خاص که آنها در کنار هم نگهداری می­شوند مثل مغازه پرنده فروشی بروز می کند. به هر حال پرنده گونه نارنجی که بسیار فعال و سرسخت تر هستند مطمئناً یک نر جوان است و گونه های نارنجی نیز از دو ماهگی ظاهر می شوند. همچنین فنچ های بسیار جوان منقاری سیاه رنگ دارند و وقتی به سن بلوغ برسند رنگی می شود.

در برخی گونه های دیگر نر و ماده کاملاً شبیه به هم بوده و امکان تعیین جنس مقدور نمی باشد برای مثال در فنچ طلایی علایم چندانی برای تشخیص نر وماده وجود ندارد ولی به میزان زیادی می توان جنس پرنده را با بازرسی مخرج آن تعیین کرد و رنگ آن در پرنده ماده به رنگ روشن و در پرنده نر به رنگ تیره تا مشکی است. فنچ­های نابالغ رنگشان تیره تر از فنچ­های بالغ است. فقط در حالی که رنگ پرهای فنچ­ها تیره تر است، می توان به سن تقریبی آنها پی برد. فنچ ها در سن شش ماهگی دارای پرهای کامل شده و جثه آنها همانند جثه بالغ­ها می شود.

فنچ راه راه (سهره گورخری)

طبقه بندی علمی

فرمانروا:            جانوران

شاخه:             طنابداران

رده:               پرنده

راسته:            گنجشک سانان

تیره:              سهره ریز (Estrildidae)

سرده:            Taeniopygia

گونه:             T.guttata

نام علمی: guttata Taeniopygia (Reichenbach, 1862)

سابقه فنچ های راه راه

فنچ راه راه با نام علمی poephila یکی از پرندگان کوچک با طول متوسط ۹ سانتیمتر بومی چمنزارهای استرالیا می باشد. با توجه به اینکه کشور استرالیا دارای سیاست درهای بسته برای صدور حیوانات به خارج می باشد، اغلب فنچ­هایی که در خارج از این کشور دیده می شوند در استرالیا متولد نشده اند.

فنچ­های راه راه دارای تنوع رنگ بسیاری می باشند و در زمره معروفترین پرندگانی که در قفس ، نگهداری میشوند، بشمار می آیند. فنچ­های راه راه حیوانات دلپذیری برای نگهداری در منزل، محل کار و کلاس درس محسوب می شوند.

یک فنچ نر بالغ رنگین تر و معمولاً براحتی از فنچ ماده قابل تشخیص است. یک فنچ نر بطور معمول دارای نوک و گونه های نارنجی روشن، هاشورهای سیاه و سفید در سرتاسر گلو و سینه و خال­های قهوه ای در دو طرف بدن می باشد.

زندگی اجتماعی

فنچ های راه راه پرندگان فوق العاده اجتماعی هستند، اگر چه این رفتار تنها در بین همنوعانشان مشاهده می­شود. به عنوان مثال، فنچ­های راه راه در حضور انسانها بسیار خجالتی هستند و دوست ندارند دست آموز باشند و یا در دست انسانها قرار بگیرند. بعضی از دارندگان فنچ­های دست آموز معتقدند این پرندگان احساس بهتری نسبت به لمس کردن و نوازش دارند. بر این اساس نمی توان فنچ های راه راه را گزینه مناسبی برای جویندگان حیوانات دست آموز خانگی بحساب آورد.

در محل سکونت بومی آنها در استرالیا، فنچ های راه راه بصورت دسته های بزرگ در چمنزارهای پهناور و دشت­های وسیع حرکت می کنند و حتی فنچ های محبوس در قفس نیز این طبیعت شديداً اجتماعی خود را حفظ می کنند. فنچ های راه راه با اختیار جفت خوشحالی و شادمانی خویش را تضمین می کنند. یک جفت فنچ راه راه در مواقع استراحت، جفتگیری، تیمار و آراستن یکدیگر، نزدیک و چسبیده به هم قرار می گیرند. اگر چه اغلب نزاع بین یک جفت فنچ بر سر جایگاه و محل سکونت در می گیرد که البته محدود به خوابیدن روی تخم­ها نمی شود. یک استراتژی برای محدود کردن یک فنچ نر پرخاشجو مهیا کردن یک وسیله بازی و سرگرمی جهت تخلیه پرخاشگری او می باشد.

ویژگی های جسمی و اناتومی فنچ زبرا

فنچ زبرا با نام لاتین Zebra Finch فقط در استرالیا زندگی می کرده است، از جمله ویژگی­های آناتومی و فیزیکی:

قد فنچ زبرا: ۱۰ سانتی متر

جوجه آوری: ۴ الی ۷ عدد

شروع خوابیدن روی تخم­ها: بعد از سومین تخم و اکثرا نر روی آنها می خوابد

زمان تولد جوجه زبرا: ۱۳ الی ۱۴

روز زمان پر آوری جوجه ها: معمولاً بعد از تولد ۱۸ تا ۲۲ روز

بلوغ و از شیر گرفته شدن مادر: ۳۰ روز

پر ریزی پرنده جوان: ۳ ماه بعد از تولد

آماده شدن برای جفت گیری در پرنده جوان: ۵ هفته تا ۳ ماه گاهی تا ۱۲ ماه

طول عمر: ۷ تا ۸ سال در بهترین شرایط ممکن غذایی

جنسیت: دارای ۲ جنس

نمایی از فنچ های زبرا و سفید

شکل زیر نمایی از فنچ های زبرا و سفید را نشان می دهد، آنها پرندگانی هستند که می توانند به صورت گروهی و با آرامش و صلح میان یکدیگر زندگی کنند :

شناسایی نر و ماده فنچ زبرا و سفید

شکل زیر یک جفت فنچ زبرا را نشان میدهد که در همه این دسته از فنچ ها رنگ نوک نر سرخ مانند انار است.

قفس / لانه

فنچ های راه راه بسیار فعال هستند و از پریدن به این سو و آن سو بسیار لذت می برند. متخصصین توصیه می کنند دارندگان این نوع فنچ بزرگترین مکان ممکن را جهت پریدن به این حیوانات اختصاص دهند. بنابراین توصیه ها مکان زندگی آنها نباید کمتر از ۲۰ اینچ باشد. قفس­های چوبی و فلزی ارزان قیمت پر طرفدارترین قفس­ها برای نگهداری فنچ­ها می باشند.

لانه این پرنده معمولاً در زیر سقف و اغلب منتسب به بحثهای ادبیات خانه سازی فنچ­ها می باشد. اغلب ساختارهای بزرگتر از قفسهای 4/1 متر مکعب قابل دسترس تر هستند تا قفس­های بزرگی که در باغ وحش­ها یافت می شوند.

به خاطر اندازه کوچک فنچ­ها این پرندگان مکان زیادی را به خود اختصاص نمی دهند. برای فنچ­های خوشرنگ فضای بین میله های قفس نباید بیشتر از نیم اینچ باشد. قفس­های ساخته شده از فلز برنج به خاطر خاصیت سمی پنهانی که دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

جهت حفظ شادابی و عدم اضطراب فنچ­ها قفس آنها را در مکانهای آرام و ساکت و کم رفت و آمد منزل، محل کار یا کلاس درس قرار می دهند. تاب برای تاب خوردن یکی از بهترین وسائل برای قفس فنچ­ها می باشد.

رژیم غذایی

تعویض آب پرنده بصورت روزانه بسیار مهم و ضروری است. اگر قادر به تعویض روزانه آب نباشیم بهتر است از تیوب های آبدهی استفاده کنیم. غذای اصلی فنچ­ها را دانه تشکیل می­دهد. ارزن عمده ترین دانه ای است که هر فنچی از خوردن آن لذت می برد. مقدار و میزان مناسب و شایسته دانه از نظر فرمول و اندازه وزنی در فروشگاه های غذای حیوانات خانگی موجود می­باشد.

فنچ­های راه راه عاشق دانه های ارزن بصورت خوشه ای و جدا نشده از شاخه می باشند.

علاوه بر دانه فنچ­های راه راه نیازمند یک رژیم تکمیلی شامل سبزیجات از قبیل اسفناج، سبزیجات تازه و میوه هستند. استفاده از دانه های جوانه زده روش مناسبی است که توسط بعضی از دارندگان فنچ­ها جهت تأمین سبزیجات مورد نیاز پرنده مورد استفاده قرار می گیرد. هویج بخارپز و خیار مثال­هایی از سبزیجاتی هستند که توسط فنچ­ها خورده می شوند.

کلسیم یک ماده معدنی ضروری تکمیل کننده رژیم غذایی فنچ­های راه راه محسوب می­شود. کلسیم برای رشد و استحکام استخوان بندی پرنده و همچنین در فنچ­های ماده برای تخم گذاری بسیار ضروری و مهم می باشد. واضح است که نیاز به کلسیم در فنچ های ماده در طول دوره تخم گذاری بسیار حادتر و شدیدتر است. پودر استخوان موجود در فروشگاه­های غذای حیوانات ساده ترین روش برای تأمین کلسیم مورد نیاز پرنده می باشد. خوراک تخم مرغ نیز بصورت دوره ای برای تأمین کلسیم مورد نیاز توصیه شده است. همچنین در طول دوره تخم گذاری و خوابیدن روی تخم­ها دارندگان و پرورش دهنگان زیادی توصیه می کنند که یک خوراک دستی مخصوص پرنده شامل انواع دانه های خیس خورده و قرار دادن آن در لانه پرنده هدیه ای مقوی برای فنچ­ها محسوب می­شود.

مزیت استفاده از این پودرهای دست ساز آماده برای تغذیه فنچ­ها در این است که در هنگام غذا دادن به جوجه­های تازه از تخم درآمده والدین راحتتر خواهند بود و جوجه ها بهتر می توانند این فرمول غذایی را هضم کنند.

دلیل استفاده از این غذای دستی برای فنچ­ها قبل از شروع دوران زاد و ولد آشنایی و عادت کردن فنچ­ها به این غذا بیان می شود تا در روزهای بعد بتوانند از این غذا برای تغذیه جوجه های جوان استفاده کنند.

بعلاوه وقتی فنچ­ها در موقعیت­های استرس زا مثل تعویض محل زندگی، تولید مثل، از دست دادن جفت و… می باشند بهتر است به رژیم غذایی آنها مقداری پودر ویتامین محلول در آب اضافه نمود. آغاز مرحله جفت شدن و ساخت لانه فنچ­های زبرا و سفید خیلی زود با هم جفت می خورند، از جمله رفتارهایی که در هنگام جفت شدن در آنها دیده می شود با هم پریدن در قفس و همچنین در کنار هم شبها خوابیدن است، چنانچه مشاهده کردید فنچ­ها پوسته های دانه و حتی پرهایی که در قفس بوده وارد لانه کرده اند، این نشان می دهد آنها آماده لانه سازی و تخم گذاری شده اند برای آنها لوازمی مانند تکه های پوشال کاغذی یا علف­های خشک و یا کاه قرار دهید تا لانه سازی را آغاز کنند این کار را نرها انجام می دهند، ماده ها فقط تخم گذاری کرده و در طول این دوره اكثرا بر روی آنها می خوابد، مدت زمان خوابیدن روی تخم­ها ۱۴ روز طول می کشد و این بستگی به ترتیب روز تخم اول تا آخر دارد.

تولید مثل

به عنوان یک قانون، فنچ­های راه راه آشیانه سازهای با پشتکار و ماهری هستند. لانه های خیزرانی به خوبی لانه های تودرتو کاربرد دارند. وقتی پروسه لانه سازی آغاز می شود، پرنده نر مواد اولیه ساخت آشیانه را جمع آوری و در محل ساخت آشیانه جهت شروع عملیات ساخت لانه نگهداری می کند.

برای فنچ­های محبوس در قفس می توان از مواد ساختگی لانه سازی که بر اساس مواد موجود در طبیعت طراحی شده اند استفاده کرد.

بسیار مهم است که در مورد رژیم غذایی والدین در حين لانه سازی و زاد و ولد اطلاعاتی داشته باشید.

بعد از لانه سازی ماده فنچ ۴ تا ۶ تخم می گذارد و سپس روی آنها می نشیند. سر در آوردن جوجه ها از تخم و دوره خوابیدن روی تخم­ها ممکن است ۱۱ تا ۱۴ روز و یا بیشتر طول بکشد. همه مراحل خانه سازی تا مستقل شدن جوجه های بال و پر گشوده تقریباً ۲ ماه طول می کشد.

بیشتر دارندگان تازه کار فنچ­ها این پروسه را با اشتیاق دنبال می کنند. این مهم است که به فنچ­ها اجازه ندهیم با فواصل نزدیک زاد و ولد کنند. تولید و تناسل هم نژادها باعث ضعف در زاد و ولد و نهایتاً به خطر افتادن نسل پرنده می­شود.

نکات خرید، نگهداری و جوجه کشی از فنچ های زبرا

خرید فنچ: برای خرید یک جفت فنچ زبرای مناسب و به بلوغ رسیده باید توجه کنید که نوکشان کاملاً رنگی شده باشد و نر آن بخواند و زیاد چاق و بیحال نباشد. توجه کنید که هر دو فنچ دارای جنب و جوش زیاد باشند.

قفس مناسب برای فنچ: قفس فنچ باید تقریباً بزرگ باشد که فنچ ها در آن احساس راحتی بکنند و دچار کمبود جا و چاقی نشوند. حتی زمان جوجه دهی و بزرگ شدن جوجه ها نباید کمبود جا وجود داشته باشد. مکان مناسب برای نصب قفس، دور از شلوغی، سر و صدا، نور مستقیم آفتاب، گربه و سگ و… است. باید قفس را در جای بلندی بر روی دیوار نصب کنید که کسی نتواند به قفس سرکشی بکند؛ به جز موارد تمیز کردن و تعویض آب و دانه که صاحب پرنده به یک صورت مشخص باید انجام دهد تا پرنده به آن عادت کند.

فنچ زبرای کینگ

غذای فنچ: غذای فنچ­ها عمدتاً ارزن است و ارزن نوع ریز برای این پرندگان مناسب تر است. بخاطر جثه و نوک کوچک نمی توانند به راحتی از نوع ارژن درشت که مناسب کبوتر و پرندگان درشت جثه تر است استفاده کنند. در صورت مصرف تکه هایی از پوسته اطراف نوکشان کنده می شود. همچنین خیار سالادی(تخم­های آن) و کاهو (که اگر خیار و کاهو را با چاقو ریز ریز و خرد کنید راحت تر می توانند از آن استفاده کنند) و هویج رنده شده و هندوانه و زرده تخم مرغ آب پز شده و گاهی هم درت مورد علاقه فنچ­ها است. از دیگر غذاهای مکمل برای فنچ­ها کف دریا می­باشد که به رنگ سفید و لایه لایه است و از ماهی مرکب تهیه می­شود. سعی کنید که پوست تخم مرغ به فنچ­ها ندهید چون به مرور زمان به خوردن تخم های خودشان عادت می­کنند و دیگر جوجه ای نخواهید داشت. برنج پخته شده سرد نیز موردعلاقه­ی فنچ­های است.

لانه فنچ: در بازار لانه هایی به صورت پلاستیکی یافت می­شود ولی بهتر است لانه فنچ چوبی باشد؛ چون پلاستیکی در اثر تغییر دما، دمای داخل آن نیز تغییر می کند.

نکته: در پشت لانه یک سوراخ ایجاد کنید که فنچ­ها از رفتن به لانه حراسی نداشته باشند. البته سوراخ نه زیاد بزرگ باشد و نه کوچک، بلکه طوری باشد که روشنایی دیده شود و شما رفت آمد جفت در لانه را مشاهده کنید، در لانه مقداری پنبه و دستمال کاغذی یا برگ خشک شده درختان را قرار دهید. نباید زیاد لانه را پر کنید. یک مقدار هم در گوشه قفس بگذارید تا تشویق به جفت شدن و تخم گذاری شوند.

فنچ زبرای لپ سیاه

جفت گیری و تخم گذاری فنچ: بین ۲ تا ۲۰ روز معمولاً فنچ­ها جفت می شوند. زمانی که فنچ ها با هم جفت بشوند، پرنده نر به خارج کردن مواد داخل لانه می پردازد و دوباره به سلیقه خودش به چیدمان داخل لانه­اش اقدام می کند. بود از جفت گیری مدت تقریباً ۱۵ روز طول میکشد که اولین تخم را بگذارد و این کار را به صورت روزانه انجام می­دهد و بین ۳ تا ۱۱ تخم می گذارد که تقریباً از ۱۱ تخم ۸ تا جوجه خواهند شد. البته شاید هم هر ۱۱ تا جوجه شوند ولی باز هم بستگی به فنچ و شرایط نگهداری آن دارد.

نکته 1: به تخم فنچ به هیچ وجه دست نزنید چون بعد از دست زدن، فنچ­ها آن تخم را بعد از چند روز یا می­شکنند یا از لانه خارج می کنند.

نکته ۲: اگر مشاهده کردید که تخمی در ته قفس افتاده بدانید که آن پوچ بوده و آن را خارج کرده اند. بنابراین تلاش نکنید تخم را دوباره در لانه بگذارید چون بی فایده است.

فنچ زبرای سیاه

جوجه فنچ: جوجه ها بین ۱۴ تا ۲۱ روز بسته به شرایط خوابیدن فنچ تان روی تخم و… از تخم بیرون می­آید. در این زمان شما باید فنچ تان را با تخم مرغ آبپز همراه پوسته آن تقویت کنید تا تخم خود را به دلیل کمبود کلسیم نشکند و نخورد. بعد از بدنیا آمدن اولین جوجه بقیه جوجه ها به ترتیب در روزهای بعدی به دنیا می­آیند.

نکته: به جوجه ها اصلاً دست نزنید چون ممکن است جوجه توسط پدر و مادر خود دیگر تغذیه نشود.

صدای فنچ: جوجه ها بعد از ۴ روز صدایشان بصورت آرام از درون لانه شنیده می شود که در روزهای بعدی صدایشان بیشتر می شود. وقتی جوجه ها ۱ ماهه شدند از لانه خارج می شوند ولی هنوز تغذیه شان با پدر و مادرشان است. در این مدت آموزش هایی از قبیل پرواز، خوردن دانه و آب و… را یاد می گیرند. حتی نرها در این زمان تمرین آواز می کنند.

تمامی نکات مربوط به پرورش فنچ راه راه.jpg1

صفر تا ۱۰۰ خرید و نگهداری و جوجه کشی از فنچ­های زبرا

  1. خرید یک جفت فنچ زبرا مناسب و به بلوغ رسیده که نوکشان کاملاً رنگی شده باشد و نر آن بخواند و زیاد چاق و بی حال نباشد و جنب و جوش آن زیاد باشد.

نکته: اول بسنجید و تحقیق کامل کنید که می توانید از این نوع پرنده مراقبت کنید یا خیر تا در آینده دچار مشکل نشوید.

  1. تهیه ی قفس مناسب و تقریباً بزرگ که فنچ ها در آن احساس راحتی بکنند تا دچار کمبود جا و چاقی و… نشوند حتی زمان جوجه دهی و بزرگ شدن جوجه ها را در نظر بگیرید.
  2. مكان مناسب برای نصب قفس و دور از شلوغی و سر و صدا و نور مستقیم آفتاب و گربه و سگ و… که باید در جای بلندی بر روی دیوار نصب شود که کسی نتواند سرکشی به قفس بکند بجز موارد تمیز کردن و تعویض آب و دانه که صاحب پرنده با یک صوت مخصوص انجام دهد تا پرنده به آن عادت کند.

       4. تغذیه فني که در که در جای خود کامل توضیح داده شده است.

  1. تهیه لانه مناسب فنچ که در بازار بصورت پلاستیکی یافت می شود ولی بهتر است چوبی باشد چون پلاستیکی در اثر تغییر دما، دمای داخل آن نیز تغییر می کند.

نکته: ایجاد یک سوراخ در پشت لانه که از رفتن به لانه حراسی نداشته باشند که نه زیاد بزرگ باشد و نه کوچک طوری که روشنایی دیده شود و شما رفت آمد جفت در لانه را مشاهده کنید و در شب­ها کنار هم در لانه بخوابند.

  1. قرار دادن مقداری پنبه و دستمال کاغذی با برگ خشک شده درختان در لانه، نباید زیاد لانه را پر کنید یک مقدار هم در گوشه قفس بگذارید تا تشویق به جفت شدن و تخم گذاری شوند.

نکته: بین ۲ تا ۲۰ روز معمولاً جفت می شوند. خوب حالا پرنده نراقدام به خارج کردن مواد داخل لانه می­کند و دوباره به سلیقه خودش به چیدمان داخل لانه اش می پردازد بعد جفت گیری مدت تقریباً ۱۵ روز طول می­کشد که اولین تخم را بگذارد و اینکار را بصورت روزانه انجام می دهد و بین ۳ تا ۱۱ تخم می گذارد که تقریباً از ۱۱ تخم ۸ تا جوجه خواهند شد و شاید هم هر ۱۱ تا جوجه شود ولی باز بستگی به فنچ و شرایط نگهداری آن دارد.

نکته: به تخم­ها به هیچ وقت دست نزنید چون بعد دست زدن آن تخم را بعد چند روز یا می شکنند یا از لانه خارج می کنند.

توجه: اگر تخمی را در ته قفس دیدید که افتاده بدانید که آن پوچ بوده و آن را خارج کرده اند پس تلاش نکنید تخم را دوباره در لانه بگذارید چون بی فایده است.

جوجه ها بین ۱۴ تا ۲۱ روز بستگی به شرایط خوابیدن روی تخم و… فنچ تان بیرون می آید در این موقع شما فنچتان را با تخم مرغ آبپز همراه پوسته آن تقویت کنید تا تخم خود را بدلیل کمبود کلسیم نشکنند و نخورند.

بعد بدنیا آمدن اولین جوجه بقیه جوجه ها بترتیب در روزهای بعدی بدنیا می آیند در طی این مدت تغذیه­شان مثل قبل باید تخم مرغ آبپز باشد البته زرده کم بهشان می دهیم بیشتر سفیده و پوسته هم جوجه ها زودتر بزرگ می شوند و هم بلوغ شان سریعتر می شود.

توجه: به جوجه ها اصلاً دست نزنید چون ممکن است جوجه توسط پدر و مادر خود دیگر تغذیه نشوند و همچنین جوجه هایتان وحشی می شود. جوجه ها بعد ۴ روز به بالا صداشان بصورت آرام از درون لانه شنیده می شود که بعد روزهای بعدی صداشان بیشتر می شود و وقتی ۱ ماهه شدند از لانه خارج می شوند ولی هنوز تغذیه شان با پدر و مادر نشان می باشد. در این مدت آموزش هایی از قبیل پرواز، خوردن دانه و آب و… را یاد می گیرند حتی نرها تمرین آواز می کنند. ولی تشخیص جنسیت جوجه­ ها سخت است.

نکته: بعضی این سوال برایشان پیش میاید که چه موقعی می توانند جوجه شان را از پدر و مادر جدا کنند و در یک قفس دیگری بگذارند که جواب به این سوال بسیار راحت است موقعی که دیدید جوجه تان دیگر برای خوردن دانه و آب و پرواز نیازی به پدر و مادر ندارد و منقارشان رنگی شده و لپ نر مشخص شده می توانید جدایشان کنید.

نکته: جوجه های بالغ شده نر ممکن است حتی با مادرشان جفت بشوند و بین پدر و جوجه نزاع رخ دهد که باید ماده برای آنها فراهم کنید.

نکته: جفت کردن فنچ زبرا نر و ماده (خواهر و برادر) هیچ مشکلی ندارد.

توجه: درستی شدن این نژاد از فنچ ۱٪ است پس زیاد پی دستی شدنشان نباشید.

توجه: فنچ پدر و مادر بعد بالغ شدن جوجه ها شروع به لانه سازی دوباره و تخم گذاری می کنند که حدود یک ماه می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. میلاد گفت:

    سلام خسته نباشید من یک جفت فنچ زبرا دارم که ۶ تا تخم گذاشتند بعد ۱۴ روز ۳ تا از جوجه ها در آمدند ولی آن ۳ تخم دیگر نر و ماده از لانه انداختن پایین که داخل تخم جوجه مرده بود و زرده تخم به داخل جوجه نرفته بود خواستم بدانم برای چی مرده بودند که دفعه بعدی این مشکل پیش نیاد در ضمن من ویتامین ad3e و کلسیم و تخم مرغ ابپز رنده شده و میوه جات هم به مولد قبل از تخم گذاری میدادم دما هم بین ۲۳ تا ۲۶ بودش قفس فنچ هم بالای کمد نزدیک سقف خانه هست. ممنون میشم که راهنماییم کنید ،با تشکر

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج