0

منابع چربی و معرفی حبوبات در تغذیه طیور

به منظور افزایش سطح انرژی جیره مورد استفاده قرار می گیرند. البته منابع چربی در تغذیه طیور مزایای دیگری نیز دارند که از جمله می توان به: خوش خوراکی جیره و کاهش گرد و غبار جیره مخلوط نیز اشاره کرد. چربی حیوانی در جیره های ارگانیک مجاز نیستند ولی روغن های گیاهی و قابل پذیرش هستند.در ادامه انواع حبوبات در تغذیه طیور را به طور کامل توضیح داده ایم.

منابع چربی

 روغن های گیاهی منابع متراکم انرژی هستند و میانگین انرژی قابل متابولیسم آنها بین ۷۸۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلوکالری در کیلوگرم است. بنابراین انرژی آنها 25/2 برابر نشاسته است و وقتی لازم است سطح انرژی جیره بالا باشد از اهمیت خاصی برخوردارند، به طور طبیعی سطح پایینی از روغن را می توان در جیره استفاده کرد، زیرا در غیر این صورت  حالت نرم و روان پیدا می کند، به زحمت پلت می شود و به راحتی در معرض تخریب اکسیداتیو روغن ها قرار می­گیرد. تمامی روغن ها، ناپایدار و در معرض فساد هستند بنابراین لازم است جیره های حاوی روغن و منابع چربی در تغذیه طیور را به سرعت مصرف کنیم و برای مدت طولانی آنها ذخیره نکنیم، می توان روغن های خریداری شده را با استفاده از آنتی اکسیدان پایدار کرد.

مواد آنتی اکسیدان باید استانداردهای محصولات ارگانیک را داشته باشند. باید توجه داشت که بیش از ۹۰ درصد جیرهای روغنی مصرفی ایران به صورت وارداتی و عمدتاً از دانه های تراریخته (GMO) می باشد که این امر باعث می گردد در امر استفاده از روغن در تولید ارگانیک از روغن هایی که از محصولات غیر تراریخته است استفاده می شود. در منابع چربی در تغذیه طیور  می توان از روغن کنجد که هنوز سلامت بیشتری در این زمینه دارد استفاده نمود.

حبوبات در تغذیه طیور و فرآورده های جانبی

این منابع خوراکی دارای قابلیت هضم پایینی هستند که ممکن است تا حدودی به دلیل حضور مواد غير مغذی (مانند مهار کننده های آنزیم های پروتئاز، لکتین ها و تانن ها) و یا ماد اليافی در برخی کولتیوارهای آنها نسبت داد که قابلیت دسترسی آنزیم های هضمی به پروتئین دانه حبوبات را کاهش می دهد جدول 1، پروفیل های اسیدهای آمینه حبوبات برای حیوانات غير نشخوار کننده شامل وجود مقادیر بالای لایزین و کمبود اسید آمینه گوگرددار و تریپتوفان است.

حبوبات در تغذیه طیور منابع چربی در تغذیه طیور

(جدول 1: برخی ویژگی های دانه حبوبات

ماده خوراکی برخی ویژگی ها
باقلا (لوبیای فابا) نوعی از دانه غلات با پروتئین بالا (۲۴ تا ۳۰ درصد) و لایزین بسیار بالا – انرژی متوسط در حد فاصل بین جو و گندم – عوامل ضد تغذیه ای شامل: تانن ها، مهارکننده های پروتئاز (ویسین، کانویسین) و لکتین ها
نخود دارای پروتئین بیشتر از غلات و انرژی کمتری از ذرت و گندم دارد- منبع غنی از لایزین در برخی از موارد به دلیل عملکرد بسیار خوب همراه با جو در برنامه غذایی قرار می گیرد – عوامل ضد تغذیه ای شامل (مهار کننده های: آمیلاز، تریپسین، کیموتریپسین)، تانن ها (پروآنتوسیانیدین ها)، فیتات، ساپونین، هماگلوتینین ها الکتین ها)، الیگوساکاریدها
عدس مواد مغذی آن شبیه نخود است البته پروتئین خام آن بیشتر از نخود است – دارای مقداری مواد و ترکیبات مضر است ولی مقدار آنها به اندازه ای نیست که بتواند در تغذیه طیور مشکلی ایجاد کند

لوپن ها:

منفعت این محصول در تولید مرغ ارگانیک آن است که این گیاه به تثبیت ازت پرداخته و همچون نخود می توان آنها را در سطح مزرعه کشت کرده و مورد استفاده طیور قرار داد بدون اینکه احتیاج به فرآوری خاصی داشته باشد، بذر آنها به راحتی قابل انبار کردن است. کمبود مواد خوراکی پروتئینه در اروپا آنها را تشویق می کند که هر چه بیشتر به کشت این منبع پروتئین جایگزین بپردازند. در کشور استرالیا که صادر کننده لوپن ها می­باشد به طور روز افزونی به عنوان جایگزین کننده کنجاله سویا مطرح می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج